• Anonym (Uppgiven)

Vad gör man?

Hej, 
    Behöver skriva av mig lite. är så ledsen!

barnens pappa och jag separerade för inte så länge sedan. vi har barnen varannan vecka och det har funkat sådär.

han har inte ringt mig och berättat hur veckan varit när det varit pappavecka, trots att vi kommit överens om att göra så. han struntar liksom i det. Läxorna är inte gjorda och förhöret är imorgon. pappan åker ifrån barnen utan att säga vart, och hjälper alla andra bekanta med diverse saker som renovering osv.. samtidigt som barnen sitter själva hemma hos honom och inte gör någonting. han kommer inte hem och ?glömmer? att göra mat så jag som ligger borta på jobb denna helg får sätta över pengar till barnen så de får cykla och köpa sig mat. De är 10 och 13 år gamla.. ringer jag och försöker prata med pappan blir det ramaskri och han blir vansinnig och tycker att jag är knäpp eller så kommer det någon bortförklaring. Barnen vill hellre sova själva hemma hos mig även när jag jobbar natt, än är hos sin pappa som är ledig nätterna. Jag är så mentalt trött. trött ledsen.. jag Känner mig ensam. mina barn är mitt allt? varför gör han såhär mot dem? Vad ska  jag göra?

• Svar på tråden Vad gör man?
  • Anonym (B)

Samarbetssamtal hos Familjerätten om att han inte kan missköta barnen gällande att "glömma" middag. Läxorna är mindre viktiga men även det är en del av misskötsel. Tala om att om han fortsätter så kommer du behöva prata med soc. Det är då du kanske måste göra en orosanmälan, men du behöver ändå deras stöd om du vill stoppa övernattningar.

Prata med 13-åringen om att hen så klart får bo hos dig på heltid om hen vill. Det yngre barnet får tyvärr vänta ett par år till innan man kan låta hen bestämma.

Han har ingen skyldighet att informera dig om inget särskilt har hänt. Han har också rätt att lämna barnen ensamma vissa stunder, men flera timmar i sträck är så klart olämpligt.

• Tow2Mater

Låter som du har en bra anledning att söka och få hela boendet, och han kan ha dem varannan helg?

• Anonym (B)

I förlängningen kan du ansöka om enskild vårdnad utifrån samarbetssvårigheter och misskötseln av barnen.

• Anonym (Prata med pappan?)

Kanske barnen kan vara mer hemma hos dig? Har du diskuterat det med pappan? 13-åringen är förvisso så gammal att det kan bestämma själv. Om det är möjligt ta upp det på ett smidigt sätt med pappan. Anklaga inte, dra inte upp vad han gör för fel. Kanske en första inledningen är att säga att du saknar barnen så mycket och att du gärna tar dem mer. Eller om de håller på med aktiviteter erbjud dig att skjutsa och att de sen kan sova hos dig för att det blir smidigast så, erbjud att hjälpa till med läxor och att de sen kan sova hos dig. Till slut kommer han inte ens att fråga varför de sover hos dig istället för honom. Han kanske inte har förmågan att ta hand om dem och då har du kanske möjligheten att ta över lite smidigt utan att han känner sig anklagad som den dåliga pappan. 

Svar på tråden Vad gör man?