• Anonym (Undrar)

Jobba deltid lärare?

Någon lärare här som jobbar ordentlig deltid och kan berätta lite om hur det känns? 

Jag jobbar just nu 80% och det känns som en heltid ännu. Jag funderar skarpt på att gå ner mer och jobba typ 60% men vet inte hur livet i övrigt skulle påverkas av det. Ekonomiskt och arbetsmässigt...

Anledningen är att jag inte längre tycker jobbet är roligt. Jag får rätt mycket ångest av det och mår dåligt på fritiden. Jobbar sen några år på en ny skola också och känner att klimatet här är hårdare än på min förra skola. Jag passar inte riktigt in och kan inte vänja mig heller, har ju gett det några år nu... Jag bor i en liten kommun, finns ingen annan tjänst att byta till heller. Inga andra jobb verkar heller finnas. Jag har lekt med tanken att byta karriär men vet inte vad som efterfrågas riktigt, svårt med jobb överlag här. Och CSN har jag inte heller kvar ändå. Tänker då att om jag jobbar ordentligt deltid så kanske jag kan finna det lite roligare och framförallt bättre mående...
    Någon som kan berätta lite erfarenheter?

• Svar på tråden Jobba deltid lärare?
  • Anonym (Jo)

Jag jobbade halvtid förut ett tag och problemet är att man inte kan leva på det, så om du tycker att du har stressigt med ett jobb, försök gärna ha två eller fler! Då blir du utbränd på riktigt.

Byt plats eller byt yrke.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Jo) skrev 2024-09-22 22:24:16 följande:

Jag jobbade halvtid förut ett tag och problemet är att man inte kan leva på det, så om du tycker att du har stressigt med ett jobb, försök gärna ha två eller fler! Då blir du utbränd på riktigt.

Byt plats eller byt yrke.

Det är väl mer att jag inte trivs i yrket. Det är inte min grej, men jag vet inte vad annat jag kan göra i den sitsen jag är i. Men att jobba tre dagar på skola och sen två med något annat kan väl gå? 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-09-23 09:25:07 följande:
    Det är väl mer att jag inte trivs i yrket. Det är inte min grej, men jag vet inte vad annat jag kan göra i den sitsen jag är i. Men att jobba tre dagar på skola och sen två med något annat kan väl gå? 
    Det är inte säkert att du får det ens. 
    Om du inte går ner i tid pga du har små barn så är det inte du som styr hur schemat läggs ut (är man föräldraledig på deltid så ska schemat läggas enligt arbetstagarens önskemål så långt det är möjligt).
    Så skolan skulle kunna säga att visst, du kan få tjänstledigt ner till 60% eller så säger man upp dig och du får en anställning på 60% men då är det detta schemat som gäller.
    Vilket kanske inte alls går att kombinera med ett annat jobb.
    Är du anställd i en kommunal verksamhet behöver du också anmäla bisyssla och få den godkänd. 

Men ta upp det till dialog om det är det du vill. Man kan inte bara jobba, man måste må bra också. 
  • Anonym (erfar)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-09-22 22:21:21 följande:
    Jobba deltid lärare?

Någon lärare här som jobbar ordentlig deltid och kan berätta lite om hur det känns? 

Jag jobbar just nu 80% och det känns som en heltid ännu. Jag funderar skarpt på att gå ner mer och jobba typ 60% men vet inte hur livet i övrigt skulle påverkas av det. Ekonomiskt och arbetsmässigt...

Anledningen är att jag inte längre tycker jobbet är roligt. Jag får rätt mycket ångest av det och mår dåligt på fritiden. Jobbar sen några år på en ny skola också och känner att klimatet här är hårdare än på min förra skola. Jag passar inte riktigt in och kan inte vänja mig heller, har ju gett det några år nu... Jag bor i en liten kommun, finns ingen annan tjänst att byta till heller. Inga andra jobb verkar heller finnas. Jag har lekt med tanken att byta karriär men vet inte vad som efterfrågas riktigt, svårt med jobb överlag här. Och CSN har jag inte heller kvar ändå. Tänker då att om jag jobbar ordentligt deltid så kanske jag kan finna det lite roligare och framförallt bättre mående...
    Någon som kan berätta lite erfarenheter?

Min erfarenhet av deltid är att man ofta får göra samma jobb som på en heltid, fast på mindre tid, med mindre pengar. Och det ger i slutändan mer stress. 

Jag tror snarare på att byta jobb eller byta yrke. Om du vill vara i skolans värld så kanske vidareutbildning till specialpedagog kan vara något? Eller studierektor.  Men även det kan vara tungt, s som skolans värld ser ut numera.

Kan det vara värt att pendla till en större stad för att jobba på en annan bättre skola? Som ett första steg kanske. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (erfar) skrev 2024-09-23 11:45:18 följande:
    Min erfarenhet av deltid är att man ofta får göra samma jobb som på en heltid, fast på mindre tid, med mindre pengar. Och det ger i slutändan mer stress. 

Jag tror snarare på att byta jobb eller byta yrke. Om du vill vara i skolans värld så kanske vidareutbildning till specialpedagog kan vara något? Eller studierektor.  Men även det kan vara tungt, s som skolans värld ser ut numera.

Kan det vara värt att pendla till en större stad för att jobba på en annan bättre skola? Som ett första steg kanske. 
    Vilka yrken skulle jag ha lätt att komma in i med min lärarutbildning? Eller vad är värt att satsa på om man kan plugga lite? Kort utbildning kanske skulle gå. Inget tekniskt, det är jag verkligen inte bra på... 

Specialpedagog, någon som kan berätta hur det skiljer sig från att vara faktisk lärare? (Har aldrig jobbat på en skola som haft någon ordentlig spec som jag kunnat fråga detta tyvärr...)

Kan inte pendla längre än jag redan gör tyvärr så lärarjobben är begränsade (som med mycket annat i en liten kommun, stor till ytan dock) 
  • Anonym (Undrar)

Ingen som har förslag på alternativa yrken? Jag funderar på typ något administrativt kanske, fast utan specialkompetens då för det har jag inte. Kan inte typ lön/HR/IT... Skoladministratör kanske? Någon som bytt till det? Där blir det ju även att jag kanske har förkunskaper som tidigare lärare eller? Finns det andra  jobb inom skola som jag bara missat? 

Svar på tråden Jobba deltid lärare?