Odiagnostiserad glutenintolerans
Hej!
Jag har sedan jag var liten varit väldigt trött och energilös.(mamma har berättat att jag fick ont i magen av vällingen?)
När jag blev tonåring fortsatte detta och blev typ nedstämd och var fortfarande energilös. Problem med magen (ballongmage) och gaser har man alltid haft. Samt extremt sig för socker som jag fick typ svamp av i huden och överallt kändes det som. Det kliade överallt..
när jag gick på gymnasiet började jag få hudutslag i armhålor och nacken som blev som blåsor. Så ont och jag kände mig ofräsch.
När jag blev lite över 20 år kunde jag inte äta utan att gå på toa direkt. Jag gick på toa säkert 5-6 gånger om dagen. Jag var tvungen att veta vart toan låg när jag var någonstans. jag gick ner i vikt också.
Jag har nog aldrig fått uppmärksamhet dör mina besvär, det var inte att mamma och pappa tog mig till doktorn. Men för ca 13-14 år sen gick jag till HC På grund av mina magbesvär. Då hade jag själv börjat googla och misstänka glutenintolerans vilket gjorde att jag slutade äta det ca 2 veckor innan jag var till HC.
det visade sig att jag hade både järn och blodbrist, men dom kunde inte ställa diagnos om det var glutenintoleran.
jag måste äta (trigga tarmluddet) i 3 månader och sen kan jag kolla om jag är det på riktigt.
På alla dessa år har jag inte gjort det, men nu ska jag äntligen göra det!
ni får gärna dela med er av era symtom av glutenintolerans, hur och när ni fick
reda på diagnosen. Eller om ni som jag tror att ni har det men saknar diagnos. 😊