• Anonym (Malin)

Någon har chippat katten, vem är ägare!?

Fick ta över en släktings katt. Den har varit utekatt i hela sitt liv, men ochippad. Den har fått fortsätta vara ute i vänta på veterinärtiden. Väl där får vi veta att någon annan redan chippat katten och reggat sig som ägare!? Veterinären visste inte vad vi ska göra och kunde heller inte ge oss namnet på personen i fråga.

Vad ska vi göra? Någon som vet? Betyder det här att katten lagligt är någon annans?

• Svar på tråden Någon har chippat katten, vem är ägare!?
  • Anonym

Polisen har chipläsare och ansvaret på att reda ut ägarfrågan borde ligga hos dem (ni kan ju betrakta det som en "hittekatt" när ni pratar med dem). Om det därefter saknas intresse eller möjligheter hos chipsnissen så kan ni ju göra ett mer formellt övertagande.

Ovan baserat på att vi nu utgår ifrån att chipsnisse faktiskt är att betrakta som den juridiska ägaren då. Om din fråga istället är av typen "katten var släktingens men nu har nån jävel försökt ta över den på eget bevåg genom att chippa" så blir kanske bevisfrågan lite knepigare att reda ut.

Oavsett borde man väl blanda in polisen och börja med att låta dem läsa chippet och försöka hitta registrerad ägare eller "ägare".

• Anonym (Kattis)

Fick ni chipnumret så kan ni väl själva söka på det tror jag? om de inte ville ge er namnet på den som reggat katten, kan det vara er släktings namn? Det kan ju också vara så att den som reggat katten var den som hade den innan er släkting. Om det är en uppfödare tex som chippade och reggade sina kattungar och sedan gav numret till er släkting så denne kunde regga om katten men struntade i det/glömde.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Kattis) skrev 2024-09-21 21:40:13 följande:

Fick ni chipnumret så kan ni väl själva söka på det tror jag? om de inte ville ge er namnet på den som reggat katten, kan det vara er släktings namn? Det kan ju också vara så att den som reggat katten var den som hade den innan er släkting. Om det är en uppfödare tex som chippade och reggade sina kattungar och sedan gav numret till er släkting så denne kunde regga om katten men struntade i det/glömde.

Nej, katten är född hos släktingen, den har aldrig tillhört någon annan.

Vi fick inte chipnumret, hon sa att de inte har rätt att ge ut det.
  • Anonym (k)

Chipmärkningen betyder inget när det gäller ägarskap.

• ananimallover

Det känns lite skumt. Ingen hämtar bara en katt från gatan och chippar den, särskilt med tanke på att det kostar mellan 400 och 900 kr. Det går att köpa en katt med denna summa. Du kanske inte känner till hela historien. Jag tänker också på personen som har chippat katten . Kanske trodde de att det var en hemlös katt och ville hjälpa genom att ge den ett hem. De är kanske väldigt oroliga för katten nu. Det går inte att dra några slutsatser utan att prata med dem. Jag hade gärna gett bort katten till dem om jag hade lyckats identifiera dem och upptäckt att de hade goda intentioner. 

Man kan köpa egen chippläsare på Amazon med. det kostar ca 250 kr :)

• Anonym (Malin)
    ananimallover skrev 2024-09-21 22:10:02 följande:

Det känns lite skumt. Ingen hämtar bara en katt från gatan och chippar den, särskilt med tanke på att det kostar mellan 400 och 900 kr. Det går att köpa en katt med denna summa. Du kanske inte känner till hela historien. Jag tänker också på personen som har chippat katten . Kanske trodde de att det var en hemlös katt och ville hjälpa genom att ge den ett hem. De är kanske väldigt oroliga för katten nu. Det går inte att dra några slutsatser utan att prata med dem. Jag hade gärna gett bort katten till dem om jag hade lyckats identifiera dem och upptäckt att de hade goda intentioner. 

Man kan köpa egen chippläsare på Amazon med. det kostar ca 250 kr :)

Vi älskar katten och vill inte ge bort den.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (k) skrev 2024-09-21 21:51:34 följande:

Chipmärkningen betyder inget när det gäller ägarskap.

Inte? Det lät så på veterinären.
  • Anonym

Nähe men hör inte med polisen då för all jävla del.

• Anonym (k)
    Anonym (Malin) skrev 2024-09-21 22:30:17 följande:
    Inte? Det lät så på veterinären.
    Nej, inte om ni faktiskt tagit hand om den. Så tillsyn två gånger per dag och att den inte sett vanvårdad ut så någon annan trodde att den blivit övergiven av ägaren. Just pratat med min vet om detta för nån dag sen och vem som helst kan chippa om en katt så det är inte ett konkret bevis på ägarskap.
Svar på tråden Någon har chippat katten, vem är ägare!?