• Anonym (orolig)

Framtänderna (mjölktänderna) stora? Normalt?

Hej, våran dotter på 16 månader har totalt 6 mjölktänder. Hon har fått fyra tänder i övre käken och två i undre.

Jag tycker båda framtänderna ser för stora och ?tunna? ut, dom ser mer ut som permanenta tänder än mjölktänder? Vi får ofta kommentarer om hennes framtänder att dom är gulliga så det verkar också vara något andra reagerar på? Borde vi kontakta tandläkare? Någon som känner igen sig? Vad kan det bero på? 

• Svar på tråden Framtänderna (mjölktänderna) stora? Normalt?
  • Anonym (orolig)

Hon har alltså inte dom här typiska små mjölktänderna man ofta ser på bild och hos andra utan dubbelt så stora breda skulle jag nästan säga än det ?normala?. 

• Anonym

Varför ska ni kontakta tandläkare? Vad förväntar ni er att tandläkaren ska göra?
    Människokroppar och tänder ser olika ut.
    Hon kommer ju tappa dessa tänder så "problemet" försvinner av sig självt

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2024-09-20 21:45:55 följande:

Varför ska ni kontakta tandläkare? Vad förväntar ni er att tandläkaren ska göra?

Tänker om det är något som är fel med tandanlaget och vad det i så fall beror på och att tandläkaren kanske kundd svara på det. 
  • Anonym (V)

Är ni oroligaså kontakta tandläkare, men hon kommer nog ändå snart bli kallad till sitt första besök. Men om jag var ni hade jag kollat om vi kunde få komma in, varför gå runt och oroa sig när man kan få besked.

• Anonym (V)
    Anonym skrev 2024-09-20 21:45:55 följande:

Det kan finnas flera skäl. Tex är tändernaför stora kanske andra tänder inte får plats och växer snett. Kanske har hon dubbelt anlag för tänder. Kan finnas andra skäl att kolla.
    Säkert är det ingen fara och som du säger naturligt att det ser olika ut, men att ringa tandläkaren och få komma på ett besök skadar ju inte.
Svar på tråden Framtänderna (mjölktänderna) stora? Normalt?