Anonym (Pim) skrev 2024-09-20 14:19:10 följande:
Vissa regioner har väl psykiatriska akutmottagningar där man bemannar även nattetid. Men dessa kanske är psykiater (dvs läkare med inriktning mot psykologi) än psykologer. Oklart.
Men annars tror jag som ovan att om du startar eget så kan det finnas behov på "udda tider". Jobbar du med utredningar, med organisationspsykologi etc så kan du också styra ditt arbete så att du lägger kundmöten som du måste ha, på eftermiddagen och sen gör ditt egna arbete på tider som passar dig.
Där jobbar psykiater och inte psykologer.
Flugvarelse skrev 2024-09-20 12:34:10 följande:
Kan psykologer jobba kväll eller natt?
Jag tycker att psykologprogrammet låter väldigt intressant och jag har betygen som krävs för att komma in men är tveksam till att ansöka med tanke på att jag fått intrycket av att de flesta psykologer arbetar vanliga kontorstider. Jag har hela livet haft en störd dygnsrytm och vaknar naturligt runt klockan ett på dagen och mår väldigt dåligt om när jag har arbeten som börjar tidigt då jag bara får runt tre timmars sömn då och måste sova flera timmar efter jobbet medans det fungerat jättebra att jobba kväll och natt inom vården. Finns det något sätt att jobba kväll som psykolog eller bör jag välja en annan utbildning?
Kvällsöppet kan du ha om du startar eget eller börjar på ett ställe där de har kvällsöppet.
Natt som psykologer, föga troligt.