• Emy88

Förskola

Mitt barn ska börja förskola i januari, då är hon nästan 1,5 år. Hon kommer gå 07.45-14.45 måndag-onsdag och sedan vara hemma med mig. Men jag funderar över om det kommer bli konstigt för henne att gå tre dagar i veckan och sedan vara hemma fyra dagar. Vad tror ni? Tyvärr kan vi inte låta henne gå fem dagar i veckan men kortare dagar. 

• Svar på tråden Förskola
  • TvillingmammaVästgöte

Det ä nog bättre att hon får gå fyra dagar, det kan vara svårt att komma in i barngruppen om man är där så lite. Men å andra sidan är hon väldigt liten så det kan ju spela mindre roll, till en början.  Testa med tre dagar och sen kan ni utöka till fyra dagar om det känns bra. Ta också höjd för väldigt mycket Vab till en början, i Januari och februari är det enormt mycket sjukdomar på förskolorna. 

• Anonym (liten)
    Emy88 skrev 2024-09-20 10:11:42 följande:
    Förskola

Mitt barn ska börja förskola i januari, då är hon nästan 1,5 år. Hon kommer gå 07.45-14.45 måndag-onsdag och sedan vara hemma med mig. Men jag funderar över om det kommer bli konstigt för henne att gå tre dagar i veckan och sedan vara hemma fyra dagar. Vad tror ni? Tyvärr kan vi inte låta henne gå fem dagar i veckan men kortare dagar. 

En sån liten har inte så mycket eget behov av förskola, så tre dagar i veckan räcker säkert fint. Ett äldre barn har mer behov av aktiviteter och det sociala på förskolan, men inte en 1-2 åring. 

Låter perfekt att ha en sån vardag för en sån liten. 
  • Anonym (Elin79)

Jag håller med ovan, tre dagar är väl en utmärkt start!

Det man kan be förskolan vara uppmärksam på när barnet blir äldre är hur det blir för barnet i gruppen. Jag har två barn som gått deltid på förskola.
    Den ena hade inga problem med att "komma och gå" litegrann, han hade ändå alltid sin givna plats i gruppen. Medan den andre var lite mer av en outsider som fick kämpa mer för att inkluderas i kamratskapen när han hade varit borta ett par dagar. Då hade man hittat varandra och hade ingen lust att släppa in honom så naturligt mer.

Det kan också vara så att förskolan gör utflykter eller har olika teman där man påbörjar något som ska löpa över x antal veckor. Då är det kanske bra att barnet får vara med varje vecka i alla steg och inte missar pga hen råkar vara ledig var tredje tisdag eller så. Men där har vår förskola varit väldigt bra med att förvarna om saker och vad vi kan ta hänsyn till när vi planerar o så.

• Anonym (Myran)

Mina barn har gått 2-3 dagar i veckan i genomsnitt. Nät de har gått har det dock blivit långa dagar 7-16.30. Det har gått jättebra att gå så få dagar inte varit några som helst problem. Vissa veckor bar de helt lediga. När de blev 5år uttryckte förskolan att de tyckte att de veckorna det inte blev något dag på förskolan att hon skulle komma 8-13tis-tors för att vara med i pedagogiska verksamheten precis som 15tim barnen om vi inte hade något planerat. Hon var även välkommen de dagar de gjorde något speciellt tex en utflykt för de äldre barnen. Men då berättade de det oftast 2 veckor innan så jag hann byta på jobbet så att jag kunde jobba den dagen istället och ha en ledig dag en annan dag. 

Svar på tråden Förskola