• GladaSire

Budget för en vigselring?

Hej allihopa. 

Är helt ny på forumet, så det är bara att ge ris och ros om mitt tillvägagångssätt inte är korrekt. Jag är en kvinna på 25 år med begränsad ekonomi som ska gifta mig nästa vår, och undrar vad som är en vanlig budget för en vigselringoch eventuellt om ni har några rekommendationer? Vill ju gärna att jag och min kära ska få en så fin ring som möjligt, men är precis nyutexaminerad och har inte så mycket pengar att lägga på ring eller bröllop. 

Hoppas att några av er som är gifta har några tips? 

Tack 

• Svar på tråden Budget för en vigselring?
  • Anonym (Klara)

Har ni inte tillräckligt med pengar för det ni vill ha får ni antingen satsa på lågbudget, både när det gäller ringar och bröllop. 

Jag förmodar ni har gjort en budget så då vet ni väl inom vilken prisklass ni kan leta ringar. 

Ett alternativ är ju att skjuta på bröllopet. 

• Anonym (Ringmärkt)

Det finns ringar i alla prisklasser för att passa olika plånböcker. Vi gifte oss senare i livet och kunde lägga en större budget. Men jag är säker på att vi hade uppskattat enklare ringar från den tid vi var nyexaminerad minst lika mycket idag. Jag tycker symbolvärdet är så mycket större än det ekonomiska värdet. Varje gång du ser på ringen i framtiden kommer du att tänka på din underbara man och den tiden ni levde enkelt och bli varm i hjärtat oavsett vad den kostade.

• Lönnsirap

Som ung och giftas-sugen får man ju prioritera mellan smycken, fest och att starta upp livet.

Relaterat till ett boende/bil/buffert så tycker jag personligen att man kan "unna sig" en enkel, slät ring till båda makar. 

För vanligtvis vill man ju så mycket i början av äktenskapet.

• Aliona

Vi köpte lågbudgetringar just då. Tror att vi lade runt 1000 kr för en och kanske 600 för den andra. Vi gifte oss ganska hastigt vid ett besök i Sverige och enbart för juridiska orsaker. Jag menar, vi vill leva tillsammans resten av livet, men vi hade inte brytt oss om att gifta oss där och då. 

Vi har för avsikt att kanske ha en ny ceremoni om ett antal år, typ förnya löftena som man gör i amerikanska filmer, och skaffa finare ringar då. 

Jag kan lugnt säga att vårt äktenskap inte varit ett dugg mindre lyckligt för att vi har billiga ringar. Kan också betätta att efter graviditet och ha nått medelåldern så passar inte min ursprungliga vigselring ändå. 

• Anonym (Lis)

Finns ju silverringar som ser lite ut som vigselringar. Det kan man ju satsa på först.
    Vigselringar går väl lättare att hitta billigare varianter än förlovningsring med stenar i. 

Så silverringar om budgeten är runt 1000 kr, och billigare guldringar(lägre karat?) om budgeten är 5000 kr.

• GladaSire

Hej och stort tack för det snabba svaret.
    Jag har fått ett tips om https://glamira.no där jag har hittat fina vigselringar till ett rimligt pris.
    Är det någon som har erfarenhet av dem?

• Anonym (Gift i 13 år)

Kan bara instämma i det Aliona skriver.
    Efter 13 års äktenskap och 22 årigt förhållande blir jag fortfarande glad av att titta på min budget vigsel-ring och tänka på vad den symboliserar. Det är inte priset som är det viktiga utan vad den innebär. Det viktiga är att ringen återspeglar dig och passar i alla sammanhang och alla livets faser. Priset är det sekundära utan välj den ring som känns "rätt" för DIG, oavsett om den kostar 500 eller 5000 baserat på det ni har råd med. 

• Anonym (Hanna)

Vi beställde ringar från titanringar.com
    Han har en bredare slät förlovningsring, min något tunnare.
    Och sedan kompletterade vi med en vigselring (till mig) med både diamanter och mönster. Älskar våra ringar, som matt vitt guld ungefär. 
    Totalt kanske vi lade 5000kr på förlovningsringar + vigselring.
    För mig är det symbolen som är grejen inte värdet. Hade inte velat ha en ring som jag inte "vågat" ha på mig av rädsla eller en stor sten som stack ut och fastnade i allt.
    Men där är vi olika. 

• Anonym (H)

Man kan ju pimpa upp ringen om man önskar det senare i livet - på någon bröllopsdag eller så. 

• Anonym (blingeling)

Bestäm först vilken stil ni vill ha och tänk lite på hur ringen kommer att användas.

Har man jobb där man ska av och på med ringar varje dag eller riskerar att buckla eller repa dem är det bra med släta rejäla ringar. Ska man ha stenar är det bra om de är nedsänkta i ringen eller med en hel infattning runt den upphöjda stenen. Kloinfattningar passar bättre till ringar som inte utsätts så mycket i vardagen.

Silver till vigselringar rekommenderar jag generellt inte, det oxiderar lätt och innehåller oftast nickel.

Titan är hållbart och billigt, ni kan uppgradera om några år när det finns mer budget till det. Man kan också sätta en vit sten i titanringen, de flesta ser inte skillnad på cubic zirconia och briljanter ändå, om de är små. En vit safir kan också vara ett alternativ om ni hittar en guldsmed som tar in det.

Släta vitguldringar av god kvalitet (undvik för tunn rhodiering som slits av efter ett par år) kan annars vara snyggt, och man kan sätta briljanter i dem längre fram.
    En ring i matt borstat vitguld/palladium håller färgen och ytan ser likadan ut efter 15 år, till skillnad från den blankpolerade som måste poleras med jämna mellanrum och rhodieras på nytt vid någon tidpunkt.

Man kan också lägga in ett band av gult guld i vitguldringen om man vill ha en ring som matchar både gul och vit metall i övriga smycken. Ark med blandade metaller kan ge spännande effekter och man kan ha vackra ringar i rostfritt stål också.

Lite inspiration kring metalleffekter: 

mokume-gane.com/product-category/damascus-stainless-steel-rings/

mokume-gane.com/product-category/wedding-bands/

Svar på tråden Budget för en vigselring?