• Anonym (Torsdag)

Person ger gliringar och taskiga kommentarer

En person i min omgivning kommer ofta med gliringar och ironiska kommentarer till mig som inte känns snällt menade. Som om hon vill sticka till mig på något sätt. svårt och förklara men jag ser på henne att hon mår bra av att säga de här sakerna. Jag har också förstått att hon pratat skit bakom ryggen på mig. 

Varför tror ni att hon har ett behov av att betesig så? Kan det bero på att hon mår dåligt? Är det egentligen synd om henne? Jag har inte gjort något för att förtjäna att bli behandlad så. 

• Svar på tråden Person ger gliringar och taskiga kommentarer
  • Anonym (Gillar att vara elak?)

Det finns människor som helt enkelt gillar att vara elaka, men de har ofta få tillfällen i vardagen där de kan få utlopp för det så det pyser liksom ut lite här och där.

Har du sett någon postapokalyptisk serie tex. Walking Dead med onda grupper av människor varav många av dem var normala innan världen gick under? Den personlighetstypen, att hon inte är värre än hon är, och bara pyser lite elakheter beror på att hon måste sköta sig, inte för att hon vill. Hon vill vara elak.  

• Anonym (Torsdag)
    Anonym (Gillar att vara elak?) skrev 2024-09-19 22:19:33 följande:

Det finns människor som helt enkelt gillar att vara elaka, men de har ofta få tillfällen i vardagen där de kan få utlopp för det så det pyser liksom ut lite här och där.

Har du sett någon postapokalyptisk serie tex. Walking Dead med onda grupper av människor varav många av dem var normala innan världen gick under? Den personlighetstypen, att hon inte är värre än hon är, och bara pyser lite elakheter beror på att hon måste sköta sig, inte för att hon vill. Hon vill vara elak.  

Det har jag förstått att hon vill vara elak men varför? Varifrån kommer behovet?
  • Anonym (Gillar att vara elak?)
    Anonym (Torsdag) skrev 2024-09-19 23:27:39 följande:
    Det har jag förstått att hon vill vara elak men varför? Varifrån kommer behovet?
    Tänk dig den känslan du får när du gör någon annan glad. Det är ju mest ett givande men det ger även dig själv en behaglig känsla att göra någon glad. Den själviska aspekten i det.

Den känslan eller något väldigt liknande får hon av att vara elak.

Så behovet är samma slags behov du har av att göra någon glad, få någon att skratta, få ett slags kvitto du får på att du är bra. 
  • Elis73

Jag tycker du ska fråga! "Jag upplever att du säger sådär för att såra mig. Stämmer det? Och varför vill du få mig att må dåligt?"

Rikta lampan mot den som är taskig. Väldigt många viker ner sig då och inser att de beter sig fel (eller slutar för att det är jobbigt att bli konfronterad). 

• fornminne

Det du skriver är ett typiskt exempel på passiv aggressivitet. Gliringar och skitsnack snarare än öppen aggressivitet. Hon kanske mår dåligt, men det är ingen ursäkt. Men en del som mår dåligt, tar ut det på detta sätt.

Vissa slåss, andra är elaka på andra sätt. Något förenklat. 

Passiv aggressivitet är vanligt för att det är lättare att komma undan med, precis som någon skrev ovan. Skulle hon börja slåss eller hota eller skälla på människor utan anledning, skulle hon själv drabbas. I stället pyser det ut på mer subtila sätt, som kan vara svårare att värja sig mot.

Är detta är en person du måste ha i ditt liv, eller har svårt att undvika? Kan du markera mot henne? Fråga: Vad menar du? Nästa gång hon kommer med en sådan kommentar. Har du märkt om hon beter sig så även mot andra? 

Svar på tråden Person ger gliringar och taskiga kommentarer