• 0424

Sovpåse vinter

Hej, en fråga till er som använder eller använt sovpåse till era bebisar. Min lilla blir snart fem månader och det blir snart vinter. Han sover i dagsläget i en sovpåse avsedd för sommar, en tunnare utan ärmar. Den funkar snart inte mer då det blir kallare och han växer snart ur den. Vad rekommenderar du? Jag vill mycket gärna ha tips! Gärna märke, affär, storlek med mera. 

Jag undanber alla svar från er som inte håller med att bebisar ska sova i sovpåse. 

• Svar på tråden Sovpåse vinter
  • Anonym (Yes)
    Hej! Vi använder sovpåse till vår lilla och har varit jättenöjda, särskilt nu när det börjar bli kyligare. När vår bebis var ungefär i samma ålder som din så bytte vi till en tjockare sovpåse med högre TOG-värde, som är en indikator på värmeisolering. För vintern rekommenderar jag en sovpåse med ett TOG-värde på 2,5?3,0. De håller barnet varmt utan att man behöver lägga på extra filtar, vilket minskar risken för överhettning.
    Vi har använt märken som Ergobaby och BabyMatex, som vi köpte hos Babyland och Jollyroom. Kolla efter storlekar som går upp till 6?12 månader för att ha lite extra växtutrymme.
  • 0424
    Anonym (Yes) skrev 2024-09-19 16:46:54 följande:
    Hej! Vi använder sovpåse till vår lilla och har varit jättenöjda, särskilt nu när det börjar bli kyligare. När vår bebis var ungefär i samma ålder som din så bytte vi till en tjockare sovpåse med högre TOG-värde, som är en indikator på värmeisolering. För vintern rekommenderar jag en sovpåse med ett TOG-värde på 2,5?3,0. De håller barnet varmt utan att man behöver lägga på extra filtar, vilket minskar risken för överhettning.
    Vi har använt märken som Ergobaby och BabyMatex, som vi köpte hos Babyland och Jollyroom. Kolla efter storlekar som går upp till 6?12 månader för att ha lite extra växtutrymme.
    Tack för ditt svar! Använder ni sovpåse med eller utan ärmar? Om ni inte gör det, varför inte i så fall? Och vad har er lilla på sig under sovpåsen så att hen inte blir kall om armarna? :)
  • Anonym (Yes)

Tack själv! Vi använder sovpåse utan ärmar, faktiskt. Vi valde det eftersom det känns lättare att reglera temperaturen på det sättet, och man slipper oroa sig för att det ska bli för varmt. För att hålla armarna varma klär vi den lilla i en tunn långärmad pyjamas eller en body under sovpåsen. Det funkar riktigt bra, och vi kan anpassa tjockleken beroende på hur varmt eller kallt det är i rummet! 😊

• FruFarfalle

Vi hade en tunt fodrad sovpåse från HM på vintern, den var bra! vanlig pyjamasoverall på under. 

Svar på tråden Sovpåse vinter