• Anonym (Anna)

Bästa syskonnamnet?

Vår dotter heter Unni. vi ska nu få en pojke. Vilket är det finaste namnet till lillebror?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa syskonnamnet?
  • Anonym (Namnet)

Namn som Vidar, Sivert, Arvid eller Alvar skulle kunna passa fint, eftersom de har en liknande nordisk och tidlös känsla

• Hjelm
    Anonym (Namnet) skrev 2024-09-19 16:51:19 följande:

Namn som Vidar, Sivert, Arvid eller Alvar skulle kunna passa fint, eftersom de har en liknande nordisk och tidlös känsla

Nu bad ju TS om åsikter relaterade till de fyra alternativen, dock.
  • Anonym (Namnet)
    Hjelm skrev 2024-09-19 16:58:52 följande:
    Nu bad ju TS om åsikter relaterade till de fyra alternativen, dock.
    Absolut, TS ville ha åsikter om de fyra alternativen ? vi vill ju inte göra det här till en fri diskussionskväll á la öppet hus, eller hur? 😄 Men okej, tillbaka till alternativen då! För Unni känns det som att Bruno skulle passa som handen i handsken ? lite coolt, lite stabilt och definitivt med stil!
  • Anonym (Pojke)

TS inte för att komma med pekpinne men tror det är bättre att hitta ett namn ni gillar istället för ett namn som ska passa storasyster. Unni är ett jättefint namn men har ni valt lillebrors namn för de passar eller för ni känner för de namnen?

Om ni verkligen gillar dem, gillar jag Sam mest. Bruno, Teddy och Otis låter mest amerikanskt. Inget fel med det men både Bruno och Teddy får mig att tänka på en nallebjörn och artister. Otis låter som slang för otur på svenska. 

• trollhona

Otis och Bruna är de som är finast för de är riktiga namn.
    Sam och Teddy är smeknamnsformer och personligen tycker jag inte de passar som namn. Tex om man döper ett barn till Theodore så kan han kallas för Teddy men han kommer garanterat vilja ha ett riktigt namn när han ska söka jobb en dag i framtiden.

Till Unni tycker jag Bruno passar bäst.

• Anonym (Lis)

Sam eller Bruno.
    Bruno har lite samma klang som Unni på nåt sätt, sticker ut, lite unikt.
    Sam känns klassiskt och fint.
    Teddy är för mig ett tjejnamn, vi på Saltkråkan och en bekants dotter. men även ett smeknamn på Ted och Theodor. Förmodligen ett smeknamn på Theodora som lett till att det används på tjejer.

Otis gillar jag icke, Otis redding till trots, jag tänker mest på hissar och rulltrappor..

• Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2024-09-19 14:14:51 följande:
    Bästa syskonnamnet?

Vår dotter heter Unni. vi ska nu få en pojke. Vilket är det finaste namnet till lillebror?

Jag röstade på Bruno. Jag tycker det är det bästa av alterntiven.

Teddy är ett smeknamn (för Edward eller Theodore). Dessutom associerar man till teddybjörn. Nej, det är helt enkelt inte vuxet nog.

Sam tycker jag också låter för smeknamnsaktigt, föredrar Samuel med smeknamnet Sam.

Otis låter som ett efternamn. Jag tänker bara på den (otäcka) sången "Miss Otis Regrets". Varför inte Otto i stället, Unni och Otto låter som syskon.
Svar på tråden Bästa syskonnamnet?