• Anonym (Juniper)

PGD IVF

Hej, 

Vi har försökt få vårt andra barn i över tolv månader nu, två missfall under detta året, och nu har jag inte blivit gravid på fyra cykler efter senaste missfallet. 

Vi har gjort utredning i sverige på en fertilitetsklinik var man inte kan hitta några fel på mig eller min man. 
    Vi funderar på att åka utomlands och göra PGD. Ser att man kan göra detta i bland annat Cypern och Finland. 

Är det någon som har erfarenhet av detta och en klinik som utför det? 

Skulle gärna vilja läsa om andras erfarenheter. 

TACK! 

(Vad är PGD? Preimplantatorisk genetisk testning eller preimplantatorisk genetisk diagnostik, även embryodiagnostik, är en metod för att välja ut friska embryon till par som är bärare av anlag för ärftliga sjukdomar. )

• Svar på tråden PGD IVF
  • Rosen3

Beklagar för missfallen :( Är det PGT-a du menar? PGD används väl mest till dem som har en konstaterad genetisk sjukdom i botten. 

Vi har fått 6 tidiga missfall och har funderat på att söka oss utomlands för PGT-a, men det kostar ju en del. Vi funderar på att testa intralipiddropp här i Sverige som ett första steg då jag har antikroppar mot sköldkörteln :)

• Anonym (Juniper)
    Rosen3 skrev 2024-09-19 08:26:08 följande:

Beklagar för missfallen :( Är det PGT-a du menar? PGD används väl mest till dem som har en konstaterad genetisk sjukdom i botten. 

Vi har fått 6 tidiga missfall och har funderat på att söka oss utomlands för PGT-a, men det kostar ju en del. Vi funderar på att testa intralipiddropp här i Sverige som ett första steg då jag har antikroppar mot sköldkörteln :)

ja! PGT-a menar jag. Det var ju klantigt, jag är inte så insatt än. 

jag har inte kommit längre än att kontakta en klinik på Cypern, har du fått priser? 

• Rosen3
    Anonym (Juniper) skrev 2024-09-19 08:30:28 följande:

ja! PGT-a menar jag. Det var ju klantigt, jag är inte så insatt än. 

jag har inte kommit längre än att kontakta en klinik på Cypern, har du fått priser? 

Ingen fara, inte lätt att hålla koll på allt :)

Okej, nej jag kollat priser exakt men vet ju att man behöver lägga mycket pengar på det. Vi tänker väl att det blir ett senare alternativ för oss. Ni har ett barn sedan tidigare? Tog det lång tid för att bli gravida då? Hur gamla är ni?
  • Anonym (Juniper)
    Rosen3 skrev 2024-09-20 13:16:21 följande:
    Ingen fara, inte lätt att hålla koll på allt :)

Okej, nej jag kollat priser exakt men vet ju att man behöver lägga mycket pengar på det. Vi tänker väl att det blir ett senare alternativ för oss. Ni har ett barn sedan tidigare? Tog det lång tid för att bli gravida då? Hur gamla är ni?

Vi har ett barn sedan innan, hon är född 21. Det tog sig på tredje naturliga försöket, utan att ha stenkoll på cykeln eller äta några andra tillskott än just folsyra. 

Nu känns det som att jag/vi försökt precis allt. Jag har nog aldrig tagit hand om mig och min kropp som nu. men ändå så verkar ingenting hända. Det känns så ledsamt. 
    Jag är 36 och min man är 38. 

Svar på tråden PGD IVF