• Anonym (Tjocki)

Ozempic från Kry?

Jag är överviktig och har diabetes 2. Gick ned rejält när jag fick diagnosen men har man jojobantat i hela sitt liv är det svårt att hålla vikten så nu har kilona smugit sig på igen. Jag behöver hjälp med detta men tyvärr flyttade min husläkare sedan många år häromåret och det är jättesvårt att få en icke-akut tid på min vårdcentral. Över tre månaders väntetid.

Kan man få ozempic eller liknande utskrivet via kry? De måste ju kunna se att jag har en diagnos plus se på mig att jag väger för mycket? Behöver man lämna massa prover innan man får medicin? Nån som vet?

Jag är inte så förtjust i nätläkare som fenomen men då min egen vårdcentral verkar ha imploderat vet jag inte vad jag annars ska göra.
  • Svar på tråden Ozempic från Kry?
  • Anonym (Jag)

Jag såg ett reportage om hur lätt det var att få medecinen via nätläkare. Kommer ej ihåg varifrån reportaget Var. Var iaf en kille som fick trots att han var normalviktig. Man skrev bara i sin vikt och läkaren kollade bara på ansiktet under videosamtalet. Så verkade göras väldigt slarvigt. Men kanske inte är så överallt 

• Anonym (Kry)

Jag har Ozempic för min diabetes. Det är min vårdcentral som skriver ut det.

Varför byter du inte vårdcentral när den du har är så dålig att man inte kan få en läkartid på flera månader? Det går ju på ett kick att lista om sig. Det råkar också vara så att jag valde en av Krys vårdcentraler, den bästa jag någonsin haft faktiskt.

• Anonym (tre)
    Anonym (Tjocki) skrev 2024-09-18 11:26:56 följande:
    Ozempic från Kry? Jag är överviktig och har diabetes 2. Gick ned rejält när jag fick diagnosen men har man jojobantat i hela sitt liv är det svårt att hålla vikten så nu har kilona smugit sig på igen. Jag behöver hjälp med detta men tyvärr flyttade min husläkare sedan många år häromåret och det är jättesvårt att få en icke-akut tid på min vårdcentral. Över tre månaders väntetid.

Kan man få ozempic eller liknande utskrivet via kry? De måste ju kunna se att jag har en diagnos plus se på mig att jag väger för mycket? Behöver man lämna massa prover innan man får medicin? Nån som vet?

Jag är inte så förtjust i nätläkare som fenomen men då min egen vårdcentral verkar ha imploderat vet jag inte vad jag annars ska göra.
    Detta är ju inget akut, så du kan väl vänta tills du får tid till din vårdcentral och kan få adekvat stöd? Tre månader är ju ingen längre tid i sammanhanget om din vikt smugit sig på under en tid. 
  • Anonym (G)

Det var TV4's reporter som kontaktade viktminskningskliniker. I reportaget låter det lätt och billigt men i praktiken behöver det inte så. Han fick lämna blodprover m.m. och en av de största, Yasen, har abbonamang som kostar 800-900 kr i månaden. De är med en i en viktresa nedåt och skriver inte bara ut medicin.
    Tipset att byta vårdcentral är bra.

• Anonym (Tjocki)
    Anonym (Kry) skrev 2024-09-18 11:40:35 följande:

Jag har Ozempic för min diabetes. Det är min vårdcentral som skriver ut det.

Varför byter du inte vårdcentral när den du har är så dålig att man inte kan få en läkartid på flera månader? Det går ju på ett kick att lista om sig. Det råkar också vara så att jag valde en av Krys vårdcentraler, den bästa jag någonsin haft faktiskt.

Alla bor inte i storstad vettu. Det finns bara en vc på orten jag bor i. Man vill ju inte behöva sätta sig i bilen och köra 6 mil om man skulle behöva en akuttid.
  • Anonym (Kry)
    Anonym (Tjocki) skrev 2024-09-18 12:46:55 följande:
    Alla bor inte i storstad vettu. Det finns bara en vc på orten jag bor i. Man vill ju inte behöva sätta sig i bilen och köra 6 mil om man skulle behöva en akuttid.
    Jag bor inte heller i en storstad, 11.000 invånare ca. Vi har 2 vårdcentraler, men jag har valt Vårdcentral i en lite större kommun några mil bort. Absolut värt det för att få bra vård och tillgänglighet.

En enda vårdcentral inom 6 mills radie? Låter inte klokt.
  • Anonym (tre)
    Anonym (Tjocki) skrev 2024-09-18 12:46:55 följande:
    Vad är det som är akut med behandling mot fetma? Det kan definitivt vänta tre månader. 

om din läkare slutade häromåret, och det är tre månaders väntetid på vårdcentralen så borde du ha kunnat få flera planerade tider på vårdcentralen sen din läkare slutade.
  • Anonym (Tjocki)

FL i ett nötskal. Man ber om recept på lasagne och får tio kommentarer om varför man borde laga indisk curry i stället. 

Svar på tråden Ozempic från Kry?