• Anonym (T)

Otrohet

Vart går gränsen för otrohet?

För mig känner jag att man inte behöver ha sex eller fysiskt kontakt med en annan utan det räcker att man  smsar med någon man vill ha uppmärksamhet av.

Har jag fel???

• Svar på tråden Otrohet
  • Giftskåneman

Det bestämmer ju var och en, känner du att sms är otrohet så är det så för dig ju, då är det rätt för dig.

• Ascendere

Du bestämmer själv vad du tolererar i en relation och är fri att lämna när som helst på vilka grunder som helt, även om ni är gifta. 

Så berätta för din partner vad som är OK och inte OK för dig, det är viktigare än vad ett gäng anonyma personer på ett forum tycker. 

• Anonym (Förberedelse till)

Att smsa med någon annan man vill ha uppmärksamhet av är inte otrohet tycker jag. Men det kan ofta vara ett slags förstadie till otrohet. 

• Anonym (K)

Vet inte vad man bör kalla det. Otrohet, svek, respektlöst beteende. Oavsett är det inte okej.

• Anonym (Em)

Jag tycker att otrohet är att bryta mot de regler man har satt upp i relationen. Finns knappt någon universell otrohet utan det beror på vad man tycker.

• Anonym (Ärlige)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-18 11:30:48 följande:

Jag tycker att otrohet är att bryta mot de regler man har satt upp i relationen. Finns knappt någon universell otrohet utan det beror på vad man tycker.

• Anonym (Ärlige)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-18 11:30:48 följande:

Håller med!
    Definitionen jag och frun kommit överens om gällande otrohet är att ha sex med någon utan att ha fått ett ok. Att flirta, anspela på sex mm är helt ok. Det har hänt att vi båda gått så långt med flirtandet att viljan till att ta steget fullt ut uppstått. Då har vi berättat om det och några gånger bjudit in den tredje parten. Det har inte hänt än att någon av oss velat ha sex med en annan part. 

Så otrohet för oss är oärlighet.
  • Anonym (Ted)

Otrohet är väl klassiskt när man är fysiskt intim med någon annan. Men man kan bryta det förtroende man har med sin partner långt innan det blir fysiskt, exempelvis genom flörtiga sms osv.

Pratade om just detta med sambon för ca ett halvår sedan. Vi hamnade båda i att otrohet är fysisk intimitet med annan part, men förtroendet är brutet redan om man aktivt söker upp situationer där man börjar flörta med någon annan, irl eller framför en skärm, särskilt om det fortgår under en tid så känns sveket större. Däremot kan det uppstå flörtiga situationer utan att man söker upp det, och det tycker vi båda är ok att "surfa på den vågen" och gärna ta med den energin hem om möjligt.

Så har man en partner så kan det vara ett väldigt bra ämne att ta upp, så man vet vilka gränser man gemensamt har, vilket kanske också skapar gemensamma förhållningsregler. Vissa har mer öppna relationer än andra, gränsdragningen är aldrig absolut, och kan med tiden förändras när förhållandet fördjupas.

Svar på tråden Otrohet