• Anonym (Erik)

Hur får man lönen att räcka hela månaden?

Jag är en skild man som jobbar heltid. Jag bor själv och har mina barn varannan vecka.

Hyra, mat och bensin är vad mina pengar går till och ändå är lönen slut efter 2 veckor och jag behöver ta av mina sparpengar. Så har det sett ut under en lång tid nu och snart är mina sparpengar slut.

Kom gärna med smarta förslag på hur ni får pengarna att räcka hela månaden.

• Svar på tråden Hur får man lönen att räcka hela månaden?
  • Mandel

Allt hänger ju på vad du får in och vad för kostnader du har.
    Vet man inte det kan man inte råda.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SmulanFnulan

Vilken värdelös trådstart. Helt ärligt, vad förväntar du dig för typ av världsomspännande svar när vi egentligen bara kan säga "höj din inkomst" och/eller "sänk dina utgifter".

• Anonym (Mia)

Fast du gjorde väl en budget innan du flyttade? Dvs såg till att ditt boende inte är för dyrt. Detta borde inte komma som en överraskning. 

Gör en budget nu, ta bort allt onödigt, sälj allt onödigt, dra ner på det som kan dras ner på t ex mat, bensin osv. Kan du arbeta mer när du inte har barnen, kan du flytta till billigare boende?

Vänd på alla stenar. 

• Anonym (Volvo)

Anpassa utgifter efter din inkomst. 

Sätt dig ner med papper och penna och ta reda på vad allt kostar dig och om du verkligen har råd med det.  Se över abonnemang , försäkringar , avtal osv och jämför och byt till billigare eller helt enkelt säg upp. Har du inte råd så har du inte.  

Mat är dyrt i dessa dagar så här gäller det att vara smart och laga mat som räcker länge . Ta vara på rester, ät matlåda .Planera inköp och matlagning.  Skippa allt onödigt och dra ner till minimum. Köp inte en massa läsk, snacks, godis hela tiden.  Läs dina kvitton och förstå vad du handlar och vad det kostar. 

Kolla övriga utgifter,  betalar du för dyra appar varje månad?  Onlinespel? Nöjen? Kläder? Prylar på nätet? Alkohol?  Äta ute? Krogen? Aktiviteter? Hobbys? 

Vad betalar du för barnen? Har dom Aktiviteter som du förväntas betala allt för? Delar ni på kostnader?  Har barnen själva  vettiga utgifter ? 

Bensin säger du.. Är det mycket nöjesåkning? Låt bilen stå ibland och ta promenader, cykla, åk buss. Skjutsa inte överallt. 

Är du generös med pengar?  Kanske du behöver säga nej oftare till folk som ska låna , till dina barn, till att betala för någons kaffe/fika/lunch/öl-runda  etc.. kräv swish eller bara säg att du inte har råd. 

• OlleSQ

Första steget är att se över utgifterna. Varje krona ut som sparas är en krona mer i plånkan. När det gäller lön så gäller ju inte samma sak direkt...

Lån skall hållas till ett minimum.

Saker som dras månadsvis exempelvis TV-abb skall avslutas omgående, billigare telefonabb, inget betalt spötify, osv. Minimera fasta utgifter som inte är nödvändiga.

Matlåda varje dag. Frukost får bli gröt. Ingen hämtpizza.

• Fjäril kär

När.man flyttar får man lära sig ganska fort att man inte längre har råd att hålla samma standard som när man var en familj.  

Så jag gissar att du gjort just det . Du lever fortfarande som om det fanns två inkomster..

Du bor ganska dyrt misstänker jag och då måste du kanske finna dig i att flytta till billigare boende och börja där helt enkelt med att justera den dyraste posten.  Hur mycket du än snålar på annat hjälper inte det om du fortfarande bor dyrare än du har råd med. 

• Anonym (G)

Börja med att ta kontroll. 
    Jag använder en excelfil där varje månad har en egen kolumn och varje företag vi får fakturor från har en egen rad. Sen skriver jag in summan de månader fakturan kommer. Kan vara alla (som mobilabbongemang) eller varje kvartal (bilskatten).

Syna sedan varje faktura. Kan den tas bort? Kan abbonemang göras billigare? Som exempel: Viapplay streamingen sög då appen på min TV funkar så dåligt. Sa upp den. Min ljudbokstjänat drog jag ner 80 kr på varje månad genom att ändra till alternativet till 20h lyssnande i månaden. Utmana dig och ifrågasätt varje kostnad!

Spara matkvitton och annan konsumtion som handlas. Se vart pengarna tar vägen. Börja storhandla, småhandlande gör ofta att man köper mer. Gör matlådor om du äter utelunch. Köp på erbjudande och laga mat efter dessa.

Det är oftast lättare att spara en krona än att tjäna en. Akta dig också för skuldsättning, den snöbollen vill man inte ha i rullning.

• Tom Araya
    Anonym (Erik) skrev 2024-09-18 08:46:40 följande:
    Hur får man lönen att räcka hela månaden?

Jag är en skild man som jobbar heltid. Jag bor själv och har mina barn varannan vecka.

Hyra, mat och bensin är vad mina pengar går till och ändå är lönen slut efter 2 veckor och jag behöver ta av mina sparpengar. Så har det sett ut under en lång tid nu och snart är mina sparpengar slut.

Kom gärna med smarta förslag på hur ni får pengarna att räcka hela månaden.

1. Skära ner på all onödig lyx.

2. Storhandla där det är billigt samt leta extrapriser.

3. Laga all mat och ät ute så sällan som möjligt.

4. Se över fasta kostnader, som lån, dyra abonnemang och krediter.

5. Ha minst 4 separata konton: Ett lönekonto som du även kan ha till att betala räkningar ifrån, en kortsiktigt sparkonto och ett långsiktigt sparkonto (riktigt långsiktigt sparande bör dock göras i fonder) samt ett konsumtionskonto som du kopplar bankomat/betalkort och Swish till. För bara över de summor för konsumtion du har behov av under de närmsta dagarna.

6. Köp aldrig något på kredit. Betala allt på en gång.

7. Har du bil? Behöver du verkligen den? Försök skära ner på bilkörandet och kanske även skaffar en billigare bil.

8. Många VV-föräldrar köper allt dubbelt till barnen, istället för att vissa saker tas med mellan hemmen. Där kan finnas sparmöjligheter.

9. Har du el-kostnaden separerad från hyran?

10. Se över boendekostnader och kanske söka bostadsbidrag.

Se vad kan göra för att spara el?

• Anonym (Klara)

Det är svårt och ge råd när man inte vet hur din ekonomi ser ut. Vad har du i inkomst och vad har du i boendekostnader? Vad för andra räkningar har du och hur mycket lägger du på bensin mm?

sen behöver du titta på var som faktiskt är nödvändigt av detta och vad du kan försöka sänka eller ta bort. Man har inte råd med lika mkt som ensamstående helt enkelt.

Gällande matkostnader så får du försöka planera bättre och ta bort snabbmat och restaurangbesök mm. Planera veckans meny med matpriskollen (app) och frys in eller gör storkok på sånt som ni äter mkt av när det är billigt.
    jag handlar alltid hem extra toapapper, tandkräm schampo, tvål, majs, krossade tomater mm när "mina favoriter är på extrapris".

• Anonym (Volvo)

Sen spelar det faktiskt stor roll VART du handlar när du gör dina inköp. 
    Att storhandla på den lilla lokala butiken där du bor är alltid en usel idé. 

Bli prismedveten och jämför priser och kolla reklamblad på veckans erbjudanden och handla vad som är billigt just nu. 

Hygienprodukter och städartiklar etc köper du givetvis på lågprismarknader 

Planera dina inköp 

Bli medveten om hur du använder dina pengar när du är utan barnen.  Laga mat , ha matlåda och ät hemma även när du är själv tex  

• Anonym (Flodis)

Man kollar 12 mån bakåt i sin bank eller kreditkortsräkningar eller vilket system man nu har och så sorterar man alla utgifter i excel.
    Då har man koll på hur det faktiskt varit.
    Sen gör man en budget, bestämmer vad man vill minska ner på och vad som är rimligt.

Varför jag tycker att man ska kolla bakåt först är för att om man bara gör en budget så kan man landa i siffror som är helt verklighetsfrånvända och som kanske är orimliga att nå. Har man faktiskt handlat mat för 8000kr per månad senaste året så kanske 6500-7000kr är en rimlig budget. Inte 4000kr.

Sen håller man sig till det. Inga utsvävningar annat än det man planerat för. Dvs man kan absolut ha en summa till konsumtion/övrigt/snus/smink eller vad man nu vill. Och då ska man inte få ångest över att använda pengarna till det. Men det ska vara planerat och finnas i budgeten och inte bara "hända".

• Anonym (Em)

Är problemet att du har svårt att hålla i pengar, dvs köper onödiga saker i början av månaden? Då kan du dela upp inkomsten på olika konton. Sätt halva lönen på ett konto märkt t ex utgifter för 15-30:e. Man kan också fördela kontanter i kuvert veckovis men det är ju lite optaktiskt. 

• Anonym (Svårt)

Maten har de senaste fem-tio åren blivit märkbart dyrare tycker jag. Säg upp ALLA onödiga prenumerationer. Ha ett konto till födelsedagspresenter och nya glasögon och liknande där du för över några hundringar i månaden. Så det kan avlasta det vanliga kontot lite när du måste köpa nåt utöver de vanliga månatliga utgifterna.

ÄT billigt. Särskilt de veckor du är själv borde du kunna planera billiga måltider.

• Anonym (Flodis)

...sen gör man förstås som alla redan föreslagit.
    Planerar meny och inköp, går igenom alla sina avtal mm. 

• Lönnsirap

Om och när lönen inte räcker till månadens utgifter behöver man snabbt anpassa sig, så att man inte tömmer det sparade man har.

Jag vet inte vad du menar med lång tid, men du behöver snabbt ta tag i din ekonomi, utifrån att det bara blir värre ju längre tiden går.

• Anonym (Göran.)

Undvik att köpa dagens lunch och färdiglagad mat. (om du nu gör det. 

det är fullt möjligtvis laga en lunch till jobbet för 15-20 kronor. Men då blir det att stå vid spisen och laga många portioner. 

ibland gör jag det. finns mycket gott man kan laga.

byt ut mackor mot havregrynsgröt  

1 dl gryn 2 dl vatten 2 min i micron.
    en klick sylt äppelmos eller när  

pålägg bröd är dyrt. 

sluta röka snusa (om du nu gör det). Eller dra ner på det.

se över abonnemang du har och eventuella medlemskap. 

Men man vill ju inte leva utan några guldkorn. men någon 1000-lapp kan man lite då och då få lägga på sig själv. Annars blir ju livet väldigt tråkigt. 

• Anonym (Snålmamma)

Börja med att säga upp alla onödiga abonnemang.
    Sedan går du över till att få bättre pris på hemförsäkringe, bilförsäkring, intern och mobil, banktjänster osv.
    Räkna ut hur mycket du har till mat och hygien per månad. Portionera upp det i veckobudgetar, kanske du kan vara extremt snål på barnfria veckor. Linsgryta med bulgur är billig, hälsosamt och mättand. 

För barnveckorna kan du laga köttfärssås och blanda ut med rotfrukter och mosade pintobönor ( som du köpt torra och förkokat)
    Jämför priser i de närliggande matbutikerna så att du handlar från den billigast. Planera veckomeny baserat på extrapriser. 

Rensa i skåp och förråd och sälj av det du inte behöver så att du kan fylla på sparkontot igen.

Svar på tråden Hur får man lönen att räcka hela månaden?