Får man sätta hyran hur man vill?
Obs att jag verkligen inte vill klaga för om detta verkligen är sant och de får göra så här är jag den första som hejar på.
Jag var och besökte en tilltänkt hyresvärd idag. Vi pratade så klart även om hyran och hon sa att hyrorna sätts för varje hushåll för sig, även om de skulle ha exakt likadana hus eller lägenheter. Hon har både och. Varje bostad har en grundhyra som ökar med årsinflationen, resten av hyran sätter hon för två år i taget baserat på de boendes inkomst, 10-20% av inkomsten. Hon gav exemplet att hon har lägenheter som i år kostar 10000 kronor om året i årshyra. I den ena bor en vanlig familj med två genomsnittliga inkomster, deras hyra är just under 10000 kr i månaden för en trea. Gamla Agda, 92, som är fattigpensionär, betalar bara 2100 kr i hyra för sin.
Hon sa naturligtvis inga namn eller pekade ut vilka hus/lägenheter exemplena gällde, Det var nog mest bara räkneexempel.
Hon gav mig också en lista på grundhyrorna för de lediga bostäderna "så kan du räkna själv på det och välja vad som är rätt för dig".
Hon nämnde också att hon inte behövt dra in skatteverket för att ta reda på någons inkomst hittills.
Helt ärligt känns det som att jag, mitt i allt jobbigt, håller på att landa i paradiset. Eller är det här för bra för att vara sant?