• Anonym (V)

Gränsen mellan driven och krävande

Det anses starkt att vara driven och målmedveten. Att ta sig dit man vill. Men för att klarar det så behöver man ofta ta för sig. Känner en kvinna som ville ha ett visst jobb. Hon är över 55 och det var hög konkurrens. Hon mailade och ringde chefen upprepat kring tjänsten. Hon blev först nekad men de ångrade sig. Hon fick tjänsten. 

Kom och tänka på var gränsen går till att vara målmedveten och ta sig dit man vill, och ställa krav på omgivningen. 

Dömmer ej det hon gjorde kom bara att tänka på att man ofta behöver kräva saker för att komma dit man vill

• Svar på tråden Gränsen mellan driven och krävande
  • Fiona M

För min del anser jag att det är skillnad; är man driven ställer man krav på sig själv för att nå målen, är man krävande ställer kan istället kraven på andra för att få resultat.
    Till viss del kan de säkert ge liknande utfall, men jag tror inte en krävande person kommer ta sig lika långt som en driven.

• Anonym (Magda)

Är det påstridig du menar när du skriver krävande?

Krävande ser jag mer som att man begär saker av underordnade. En ambitiös chef kan vara krävande, men bara till en viss gräns. Går man för långt försvinner folk iväg till bättre arbetsplatser.

Svar på tråden Gränsen mellan driven och krävande