• Anonym (R)

Sambo, städning

Skulle ni bo tillsammans med en person som jobbar med bygg? Alltså att de drar hem mkt smuts? 

(Pratar i mitt fall ej om kärleksrelation utan bo tillsammans som vänner för att dela på hyran.)

• Svar på tråden Sambo, städning
  • Dexter dot com

Ja, absolut ! Personen är väl vuxen och städar efter sig och ofta byter dom ju om på arbetsplatsen dvs arbetskläderna kommer inte med hem.

• Anonym (R)
    Dexter dot com skrev 2024-09-17 07:25:34 följande:

Ja, absolut ! Personen är väl vuxen och städar efter sig och ofta byter dom ju om på arbetsplatsen dvs arbetskläderna kommer inte med hem.

Är det verkligen så att de flesta byter om på jobbet? Jag ser alltid hantverkare i full utstyrsel på Ica när jag handlar vid 17. Då lär de ju vara påväg hem. Faktiskt inte frågat min potentiella sambo hur han gör med det
  • Dexter dot com
    Anonym (R) skrev 2024-09-17 08:07:07 följande:
    Är det verkligen så att de flesta byter om på jobbet? Jag ser alltid hantverkare i full utstyrsel på Ica när jag handlar vid 17. Då lär de ju vara påväg hem. Faktiskt inte frågat min potentiella sambo hur han gör med det
    Dom kanske väljer att åka raka vägen hem istället för att åka och byta om om dom är "ute" på jobb. Dom flesta byggen har ju kupor på plats men är det mindre jobb behöver dom nog in till "kontoret". 
  • Anonym (P)

Hur ser det ut där personen bor nu? Håller hen rent ikring sig? Sånt är mycket viktigare än vad personen jobbar med.

Jag har bott med studenter som inte dragit in någon lera men likförbaskat snuskat ner hemmet rejält. Lera i hallen är ju inte alls lika illa som veckogammal disk och kiss på badrumsgolvet. 

• Tukt

Skulle du bo i hop med någon som exempelvis har ridning och hästar som fritidsintresse eller rent av jobb?
    Ja en del yrken är skitigare än andra. Men hur vida personen drar in "skit" beror nog mer på individen än yrket.

• Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2024-09-17 06:59:58 följande:
    Sambo, städning

Skulle ni bo tillsammans med en person som jobbar med bygg? Alltså att de drar hem mkt smuts? 

(Pratar i mitt fall ej om kärleksrelation utan bo tillsammans som vänner för att dela på hyran.)

Om det inte är en kärleksrelation heter det inte sambo. 
  • Martins07

Det är inget fel med dem så länge de städar efter sig. De bygger infrastruktur som ni njuter av. 

• Anonym (Byggstäd)

Jag arbetade på byggarbetsplats som städare. De byggare jag såg hade tillgång till omklädningsrum och även dusch om jag minns korrekt. De flesta arbetarna brukade duscha på jobbet och ta på sig vanliga kläder innan de körde hem.

• Anonym (Troj)

Min son jobbar som snickare. Han åker till och från jobbet i arbetskläder men jag kan inte tänka mig att han drar hem en massa smuts. 

• Anonym (Sambo)
    Anonym (A) skrev 2024-09-17 11:48:19 följande:
    Om det inte är en kärleksrelation heter det inte sambo. 
    Sambo = sammanboende, säger ingenting om relationsstatus även om ordet generellt kopplas till att man har en kärleksrelation. Därav uppkomsten av tev "kombo" etc för att förtydliga att det är kompisboende. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Byggstäd) skrev 2024-09-17 11:53:01 följande:

Jag arbetade på byggarbetsplats som städare. De byggare jag såg hade tillgång till omklädningsrum och även dusch om jag minns korrekt. De flesta arbetarna brukade duscha på jobbet och ta på sig vanliga kläder innan de körde hem.

Aha låter smidigt 
  • Anonym (A)
    Anonym (Sambo) skrev 2024-09-17 12:01:41 följande:
    Sambo = sammanboende, säger ingenting om relationsstatus även om ordet generellt kopplas till att man har en kärleksrelation. Därav uppkomsten av tev "kombo" etc för att förtydliga att det är kompisboende. 

Substantiv

sambo - Person som bor tillsammans med annan i ett förhållande som liknar ett äktenskap, dock utan att de är gifta.

https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=sambo

Sambo

Enperson som stadigvarande bor tillsammans med annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. 

Begreppet defineras i 1 §sambolagen (2003:376). För att falla in under denna definition ska samboendet ha en viss varaktighet, eller åtminstone vara avsett att ha det. 

I andra lagar används ibland uttrycket "bo tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden" (exv BrB 4:4 a) för samma typ av förhållande. Begreppet är könsneutralt, och gäller för både heterosexuella och homosexuella förhållanden. 

Lagen gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.

https://lagen.nu/begrepp/Sambo

F
    el, betyder endast kärlekspar. 

• Anonym (R)
    Anonym (A) skrev 2024-09-18 19:47:16 följande:

Substantiv

sambo - Person som bor tillsammans med annan i ett förhållande som liknar ett äktenskap, dock utan att de är gifta.

https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=sambo

Sambo

Enperson som stadigvarande bor tillsammans med annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. 

Begreppet defineras i 1 §sambolagen (2003:376). För att falla in under denna definition ska samboendet ha en viss varaktighet, eller åtminstone vara avsett att ha det. 

I andra lagar används ibland uttrycket "bo tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden" (exv BrB 4:4 a) för samma typ av förhållande. Begreppet är könsneutralt, och gäller för både heterosexuella och homosexuella förhållanden. 

Lagen gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.

https://lagen.nu/begrepp/Sambo

F
    el, betyder endast kärlekspar. 

vad bra då att jag skrev i trådstarten att jag i mitt fall ej menade kärleksförhållande. Jag skrev det som en öppen fråga, de flesta som bor i hop som vuxna är ju ett par. 
  • Anonym (/))

Tveksamt. Min pappa var byggnadsarbetare. Han dog redan i 50-årsåldern av cancer.
    I släkten undrar vi ännu om hans arbeten i hus med asbest kan ha varit en delorsak till sjukdomen. Vill inte dejta någon som utsätter sig för såna risker. Hade inte dejtat en rökare heller av samma anledning. 

• Anonym (Linnea)

Min man borstar av kläderna från ev damm och tar oftast av skorna utanför innan han går in. Sen går han direkt och byter om och hänger upp kläderna på en krok i tvättstugan om inte de åker direkt in i tvättmaskinen. Tröjan byts varje dag och byxorna kanske varannan/var tredje. Han är sällan orsak till att det dras in smuts och håller alltid rent efter sig. Det beror nog helt på personen. Men att kläderna ibland blir dammiga ingår ju såklart i jobbet. 

• Anonym (/))

Sorry, läste lite slarvigt. Men nej, vill inte heller bo med någon som jobbar med bygge, oavsett typ av relation.

Svar på tråden Sambo, städning