• Anonym (Rustad)

Har vi som samhälle fått det för bra?

Har den senaste tiden suttit och läst massor om svensk historia och fram till 2000 talet. Så typ 1800-talet tills nu. Om vi ska tänka 1800-tal och början på 1900 talet så var det nästan vanligt att många barn blev föräldrarlösa vid tidig ålder. Saker vi idag kan botas för och som idag anses lindrig var verkligen inte det då. 

Men har även läst om dessa föräldralösa barn. Det verkar ändå som att många av dessa fick ett rätt bra liv trots allt.

Sedan tänker jag på idag, när den psykisk ohälsan ökar. Jag själv tillhör väl den gruppen som kan bryta ihop fullständigt över minsta lilla känns det som. 

Men tittar man på statistiken är jag ju knappast ensam. 

Frågan är om dessa barn var mer vana av död, misär och elände?. Med tanke på den enormt höga alkoholkonsumtionen som tidigare fanns och orsakerna till att vi faktiskt har Systembolaget så verkar ju många av dessa barn fått växa upp med missbruk. Troligtvis blev väl även barnen missbrukare också I vuxen ålder. 

Däremot kan jag inte se några vittnesmål om att en 13 åring inte gick till skolan i början på 1950 talet för att skollunchen va dålig. Eller att det var vanligt att stanna hemma för att en pojkvän inte svarat på ett sms.

Är vi sämre rustade idag eller ser bara lidandet olika ut? 

• Svar på tråden Har vi som samhälle fått det för bra?
  • Anonym (M)

Intressant frågeställning. Dock angående en 13 åring som stannar hemma från skolan så gick man ju inte i skolan lika länge förr som nu, eller ja det var många som inte gjorde det. Många började ju istället jobba i tidig ålder. Idag går det ju i princip inte börja jobba tidigt, det är få arbetsplatser som gärna tar emot barn/tonåringar speciellt eftersom det är väldigt begränsat vad för arbetsuppgifter de får utföra. 

Så de som förr istället började jobba "tvingas" idag att fortsätta skolan, som de många ggr inte klarar av. Vilket nog ökar på den psykiska ohälsan.  

Sen har man ju i alla tider pratat om hur ungdomar bara blivit veka och känsliga och lata så man ska nog ta det med en nypa salt. 

Sen det där med att vara känslig så ja vi är nog mycket mer skyddade från död och sånt som ändå är natulrigt, jag tror inte det är hälsosamt i långa loppet. Döden är en naturlig del av livet och jag tror man var mer öppen med det förr. Tanken på att det finns folk som inte ens förstår att kött kommer från döda djur är skrämmande. Eller att folk inte riktigt har förståelse för ens grundläggande var mat kommer ifrån och vad det faktiskt kräver för att vi ska få mat på bordet är också en indikation på hur långt från det naturliga vi har kommit och det faktum att behovet för att förstå det inte funnits på så länge.

• Anonym (X)

Intressant.

Kan du visa källorna på dessa föräldralösa barn som fick det bra?
    Vad är bra i sammanhanget?
    Hur tror du psykisk ohälsa behandlades, du som läst så mycket? 

• Anonym (Rustad)
    Anonym (M) skrev 2024-09-16 20:22:32 följande:

Intressant frågeställning. Dock angående en 13 åring som stannar hemma från skolan så gick man ju inte i skolan lika länge förr som nu, eller ja det var många som inte gjorde det. Många började ju istället jobba i tidig ålder. Idag går det ju i princip inte börja jobba tidigt, det är få arbetsplatser som gärna tar emot barn/tonåringar speciellt eftersom det är väldigt begränsat vad för arbetsuppgifter de får utföra. 

Så de som förr istället började jobba "tvingas" idag att fortsätta skolan, som de många ggr inte klarar av. Vilket nog ökar på den psykiska ohälsan.  

Sen har man ju i alla tider pratat om hur ungdomar bara blivit veka och känsliga och lata så man ska nog ta det med en nypa salt. 

Sen det där med att vara känslig så ja vi är nog mycket mer skyddade från död och sånt som ändå är natulrigt, jag tror inte det är hälsosamt i långa loppet. Döden är en naturlig del av livet och jag tror man var mer öppen med det förr. Tanken på att det finns folk som inte ens förstår att kött kommer från döda djur är skrämmande. Eller att folk inte riktigt har förståelse för ens grundläggande var mat kommer ifrån och vad det faktiskt kräver för att vi ska få mat på bordet är också en indikation på hur långt från det naturliga vi har kommit och det faktum att behovet för att förstå det inte funnits på så länge.

Jo men jag kan inte se avtryck av att många stanna hemma från jobbet för att en ganska liten sak har inträffat. Har själv en bonusdotter som legat hemma i sängen över alla möjliga saker under gymnasietiden. Hon har inte gjort klart gymnasiet pga detta. Nu har hon ett jobb hon kan stanna hemma från en vecka i taget för att någon kille gjort henne förvirrad och hon kan ligga och älta ett sms i timmar, diskutera var personen satt ett kommatecken och liknande. 

Har svårt att se att detta förekommit i slutet på 1800 talet. Men visst man oroar sig väl alltid för en ny generation men om någon gjort såhär på slutet på 1800 talet hade man stått arbetslös. 

• Anonym (Rustad)
    Anonym (X) skrev 2024-09-16 20:27:22 följande:

Intressant.

Kan du visa källorna på dessa föräldralösa barn som fick det bra?
    Vad är bra i sammanhanget?
    Hur tror du psykisk ohälsa behandlades, du som läst så mycket? 

Nja alltså detta är ju en definitionsfråga men de har ändå arbetat och gjort rätt för sig. Skapat en egen familj. Sedan gick det ju självklart inte bra för alla men det handlar ju mer om en jämförelse. Det fanns ju inget trygghetssystem så det var ju inte så att någon bara kunde välja att ligga hemma en hel vecka för något mindre från jobbet. 

Jag vet inte varför du behöver vara så hård i tonen. Med tanke på hur folk söp så kanske de inte mådde strålande. Men det var inte så att folk stanna hemma 

• Anonym (M)
    Anonym (Rustad) skrev 2024-09-16 20:38:42 följande:

Jo men jag kan inte se avtryck av att många stanna hemma från jobbet för att en ganska liten sak har inträffat. Har själv en bonusdotter som legat hemma i sängen över alla möjliga saker under gymnasietiden. Hon har inte gjort klart gymnasiet pga detta. Nu har hon ett jobb hon kan stanna hemma från en vecka i taget för att någon kille gjort henne förvirrad och hon kan ligga och älta ett sms i timmar, diskutera var personen satt ett kommatecken och liknande. 

Har svårt att se att detta förekommit i slutet på 1800 talet. Men visst man oroar sig väl alltid för en ny generation men om någon gjort såhär på slutet på 1800 talet hade man stått arbetslös. 

Nej men på 1800- talet behövde ju kvinnor generellt inte jobba heller, och innan tv, telefoner och datorer fanns det väl heller inte lika mycket att göra när man satt hemma heller. Plus att, beroende på vilken samhällsklass man tillhörde så fick man ju i princip svälta om man inte arbetade och det är klart det motiverade dessa typer av människor mer än idag när man ändå kan leva utan att jobba. 

En annan lite intressant sak är ju om man tänker på alla dessa udda personer som inte riktigt passar in i samhället, förr fanns det ju ändå jobb, och därmed en plats, för dem med. Hur ofta har man inte hört om de udda farbröderna som nog var lite tröga som arbetade som springschas i den lokala butiken hela livet typ. Vart finns de idag? Det är ju inte som att de inte finns men det finns liksom inget arbete för dem. Vi har en sån udda typ på mitt jobb nu som arbetstränar, han har inte haft ett riktigt arbete i hela sitt liv. Han arbetar på bra, men de arbetsuppgifter han gör är ju såna enkla uppgifter som vi egentligen ska göra och som det inte finns någon lönsamhet i att betala en särskild person för att göra. Det finns ju knappt sådana enkla arbeten som någon som han faktiskt klarar av längre. 
  • Anonym (Mnm)

Hur vet du att det gick bra för de föräldralösa barnen? Källa?
    Och även om de klarade sig genom livet vet man inte hur de mådde.

Alla 13-åringar på den tiden gick inte i högstadiet eller realskolan som det väl hette förr? Det var inte ovanligt att man arbetade då och långt tidigare var det inte ovanligt med barnarbete. 

Den höga alkoholkonsumtionen berodde nog mycket på att folk mådde dåligt.
    Det var tunga arbetsförhållanden, fattigt och dåliga boendesituationer. Skillnaden jämfört med nu är väl att folk inte hade något val och det blev stora konsekvenser om de uteblev en dag.

Dagens barn är bortskämda och föräldrarna dåliga som inte ens klarar av att få iväg barnen till skolan och låter de bli hemmasittare. 

• Anonym (Rustad)
    Anonym (Mnm) skrev 2024-09-16 21:24:59 följande:

Hur vet du att det gick bra för de föräldralösa barnen? Källa?
    Och även om de klarade sig genom livet vet man inte hur de mådde.

Alla 13-åringar på den tiden gick inte i högstadiet eller realskolan som det väl hette förr? Det var inte ovanligt att man arbetade då och långt tidigare var det inte ovanligt med barnarbete. 

Den höga alkoholkonsumtionen berodde nog mycket på att folk mådde dåligt.
    Det var tunga arbetsförhållanden, fattigt och dåliga boendesituationer. Skillnaden jämfört med nu är väl att folk inte hade något val och det blev stora konsekvenser om de uteblev en dag.

Dagens barn är bortskämda och föräldrarna dåliga som inte ens klarar av att få iväg barnen till skolan och låter de bli hemmasittare. 

Nja men man kan se att de ändå fått barn, gift sig och liknande. Så självklart kan man inte se hur de mått. Men idag skulle ju folk varken studerat eller jobbat för små saker. Tror du det var många barnarbetare som uttryckte att det var för höga ljudnivåer och liknande på jobbet?

Så jag kan inte ge någon specifik källa då det är en helhet 
  • Fiona M
    Anonym (Rustad) skrev 2024-09-16 21:32:25 följande:
    Nja men man kan se att de ändå fått barn, gift sig och liknande. Så självklart kan man inte se hur de mått. Men idag skulle ju folk varken studerat eller jobbat för små saker. Tror du det var många barnarbetare som uttryckte att det var för höga ljudnivåer och liknande på jobbet?

Jag får intrycket att du tror barnen inte klagade förr för att de var tuffare, istället för den bistra sanningen att ingen brydde sig om de gjorde det.

Du har en oerhört naiv bild av hur det var förr, så jag har svårt att ta det du säger om nutiden seriöst.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rustad) skrev 2024-09-16 21:32:25 följande:

Klagade gjorde de nog inte till arbetsgivaren iaf var du inte nöjd fick du gå. Idag har du ju massa skydd, en arbetsgivare kan inte bara avskeda dig hur som helst så man kan i princip gnälla hur mycket man vill idag, till skillnad från förr. Det betyder ju inte på något sätt att de var nöjdare eller mådde bättre på sitt arbete, eller hur? Det var ju också vanligare med dödsfall och allvarliga skador på jobbet med, det var farligare. 

Men arbeten idag kräver ju helt annat idag än förr, idag är ju saker så effektiviserat så inte sällan får ju en person sköta lika många arbetsuppgifter som låg på många fler personer förr, en orsak till högre stress tror jag. Det blir ju mentalt en högre belastning eftersom det blir fler saker att ha koll på. " Många bollar i luften" klyschan passar ju bra. 
Svar på tråden Har vi som samhälle fått det för bra?