• Anonym (W)

2 år 4 månader säger inte ett ord

Min dotter som snart är 2,5 år säger inte ett enda ord. hon pratar men på sitt eget språk ?digigiligiligi? säger hon. Hon tittar i ögonen och har inga problem med förändringa. När jag berättar för kollegor och vänner att hon inte pratar säger dom ?oroa dig inte exakt så var det för min systers son? varpå jag svarar sa dom inte ens mamma och pappa? Jo det sa han iofs. Men min dotter säger inte ett enda ord, och det oroar mig. Hon försöker säga hoppa ibland men tecknar oftast hoppa. Vi står i kö till logopeden och har en tid för att kolla hörseln snart. 

Har någon varit med om liknade? Började era barn att prata eller fick dom någon diagnos?

• Svar på tråden 2 år 4 månader säger inte ett ord
  • Fliselisan

Jag tänkte också på det med hörseln. Bra att ni ska kolla den. Verkar det som att hon hör bra annars tycker ni?

• Anonym (W)

Fliselisan: Ja vi har inte märkt att hon ska ha dålig hörsel, på BVC sa dom att det inte alltid behöver märkas så tydligt, så jag vet inte

• Anonym (Lillemor)

Hennes "eget språk", är det liksom varierat och melodi i det eller vad man ska säga? En del barn börjar med "meningar" de sedan fyller med ord istället för ord de sätter ihop till meningar.

• Anonym (Inte ovanligt)

Jag har förstått att det inte är ovanligt att barn inte pratar mer i den åldern och att huvudsaken är att de förstår. Vårt barn har ingen diagnos och inget fel på hörseln men började inte prata förrän vid 3 år men visade tydligt att hen förstod allt. Plötsligt en dag kom talet och allt kom på en gång istället 

Svar på tråden 2 år 4 månader säger inte ett ord