• Anonym (Ts)

Skänka bort trasiga kläder eller återvinningen?

Hej! Min dotter har nött på nästan varje byxa så det är ett litet hål på höger knä. De går ju att klippa av till shorts eller laga med laglapp alt sy igen. Slänger man sånt på återvinningen eller kan man skänka bort sånt? I övrigt är de i gott skick.

• Svar på tråden Skänka bort trasiga kläder eller återvinningen?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ts) skrev 2024-09-15 15:00:46 följande:
    Skänka bort trasiga kläder eller återvinningen?

Hej! Min dotter har nött på nästan varje byxa så det är ett litet hål på höger knä. De går ju att klippa av till shorts eller laga med laglapp alt sy igen. Slänger man sånt på återvinningen eller kan man skänka bort sånt? I övrigt är de i gott skick.

Kolla med de som tar emot kläder! Jag har sett både sådana som bara tar emot hela kläder och sådana som tar emot all slags textilier, helt eller trasig.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ts)

Ja frågan var nog otydlig: kan man lägga ut annons på marketplace med byxor med trasiga knän för bortskänkes eller ej var frågan. Återvinnas ska ju allt göra så annars blir det återvinningen.

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Varför lagar du inte?

Tror du någon annan skulle vilja ha sitt barn i lagade byxor om du inte vill det, är det väl bara att skänka.

• Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2024-09-15 15:48:36 följande:

Ja frågan var nog otydlig: kan man lägga ut annons på marketplace med byxor med trasiga knän för bortskänkes eller ej var frågan. Återvinnas ska ju allt göra så annars blir det återvinningen.

Det tycker jag absolut att du kan! Har du flera stycken eller är det bara ett par? Var tydlig med att det är utnött och lägg med bild, det finns säkert folk som bara vill ha tyget också :)

Till second hand eller klädåtervinningen lämnar jag dock bara hela och rena saker, men jag tycker en annons på marketplace är helt ok
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    GIRL POWER skrev 2024-09-15 16:10:58 följande:
    Nu har vu ju iof sig ett jävla mode där alla ska gå omkring med trasiga byxknän som några jävla trashankar, luffare och uteliggare så jag tror väl knappast att ungarna skulle misströsta i att se ut som sina lite äldre förebilder.
    Ja försök sälj in det till lärare och fsk-lärare så de inte socanmäler då.
  • Anonym (Em)

Enligt min erfarenhet så är det mesta eftertraktat så länge det är gratis. Tror absolut att det går att skänka

• Anonym (Em)
    Tow2Mater skrev 2024-09-15 16:02:42 följande:

Varför lagar du inte?

Tror du någon annan skulle vilja ha sitt barn i lagade byxor om du inte vill det, är det väl bara att skänka.

Det är förmodligen urvuxet
Svar på tråden Skänka bort trasiga kläder eller återvinningen?