• Anonym (Less)

Extremt stökig 12-åring

Min 12 åriga tjej är så extremt stökig. När jag kommer hem från jobbet ligger det kläder på golvet i hela hemmet, pappers och bomullstussar nerkladdade med smink över hela toaletten, ytterkläder och skor slängda direkt i hallen på golvet och disk både i vardagsrum och kök. Det verkligen slängs saker rakt upp och ner på golvet där man står och hur mycket jag än tjatar blir det ingen bättring eller så storstädar vi också tar det bara en stund innan det är stökigt igen. Detta är nytillkommet senaste året och våra andra barn gör inte såhär. Har själv väldigt svårt för oreda och blir bara på dåligt humör. Någon med tips om hur vi får bukt med detta utan massa bråk och gnäll?

• Svar på tråden Extremt stökig 12-åring
  • Anonym (B)

Har du provat att skyffla allt in hennes rum och stänga dörren om eländet?

• Anonym (Less)
    Anonym (B) skrev 2024-09-14 22:05:44 följande:

Har du provat att skyffla allt in hennes rum och stänga dörren om eländet?

Ja då ligger det kvar på golvet och hon går över det. 
  • Tow2Mater

Det lättaste med sminket är väl att beslagta allt smink nästa gång det ligger tussar overallt.

• Anonym (A)

Vår dotter (var visserligen bara 9 år) hade en period där hon aldrig satte på lock och ställdecundan burkar med tex sylt, Nutella och liknande. Vi pratade med henne om att ifall det händer igen får hon träna 5 min på en gångertabell i matten. Det tog några dagar så städade hon fint upp.

Om det passar bättre kan man ju ha hemligt wifi-lösenord och ge det när det är städat.

Eller något annat lämpligt för just henne.

• Anonym (G)

Alltså vad är grejen med 12 åringar som sminkar sig. Kan väl åtminstone vänta tills de blir tonåringar.

• Aliona
    Anonym (A) skrev 2024-09-15 02:21:06 följande:

Vår dotter (var visserligen bara 9 år) hade en period där hon aldrig satte på lock och ställdecundan burkar med tex sylt, Nutella och liknande. Vi pratade med henne om att ifall det händer igen får hon träna 5 min på en gångertabell i matten. Det tog några dagar så städade hon fint upp.

Om det passar bättre kan man ju ha hemligt wifi-lösenord och ge det när det är städat.

Eller något annat lämpligt för just henne.

Vilket effektivt sätt att göra matte till en bestraffning. 

Men jag håller absolut med att det ska vara konsekvenser om man beter sig så. Jag hade ställt in något roligt hon ville göra för att vi måste vara hemma och stöda. Eller stängt av wifi varje dag tills det är rent. 

• Anonym (Lab)

Hur ser det ut i hemmet för övrigt? Barn brukar ju inte göra som vi säger utan göra som vi gör.

Våra brudar har varit exakt likadana :)

Konsekvenser! För oss vuxna gäller konsekvensregeln vid dåligt beteende.
    Förklara vad en konsekvens är och blir. Blir det ingen förbättring så är det bara att låsa in allt smink 1v. Ta fram allt och utvärdera. Är det lika igen efter 1-2 dgr är det bara att ta låsa in det igen. Tåls att upprepas!

Svar på tråden Extremt stökig 12-åring