• Anonym (Oviss ekonomi)

Dåligt för ekonomin med samlingslån?

Kan det vara dåligt för ekonomin att ha ett samlingslån? Jag funderar på att slå ihop alla mina krediter till ett lån, Alltså en avbetalning menar jag, men kan det vara negativt ifall jag i framtiden vill ansöka om till exempel bolån eller billån eller liknande? Ser de det som något negativt och att jag har liksom samlat alla mina krediter? 

• Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?
  • Anonym (Didi)

Att ha ETT lån istället för många är såklart bättre för din kreditvärdighet. Dessutom bättre för din ekonomi om det blir lägre ränta.

Om du tar ett samlingslån så betalar du ju av allt annat du har med det lånet, och sedan har du bara ett att betala på, så vill du ha bostadslån eller billån kommer ju bara detta lån synas.

• Anonym (Oviss ekonomi)

Okej så det är alltså inte summan (som jag trodde) det kollar på, utan antal olika krediter? Värre med flera olika än ett större, även om man såklart blir den samma i slutändan?

• Anonym (Lis)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-14 20:49:46 följande:

Okej så det är alltså inte summan (som jag trodde) det kollar på, utan antal olika krediter? Värre med flera olika än ett större, även om man såklart blir den samma i slutändan?

De kollar såklart på summan också. Men det ser värre ut att du går och tar en massa smålån hela tiden än om du har tagit ett större lån. 

Tänk själv vad det signalerar, ett lån på 200 000 kr, då tänker de flesta nog: billån.
    10-15 st smålån på summor mellan 2500 och 25000 kr st, då börjar tankarna gå mot att någon lever över sina tillgångar.

Så det är på alla sätt bättre för dig att baka in alla lån i ett större lån. 

• Anonym (Jenny)

Generellt är det bättre, men se till att det nya lånet har lägre ränta än de gamla, och att du inte betalar av mindre per månad så att det tar längre tid. Och fall inte i fällan att låna mer än vad de andra krediterna är på. Och viktigast av allt - ta inga nya lån! (annat än för ev. kommande bostad, när du har blivit skuldfri fån de lån du har nu.)

• Anonym (Oviss ekonomi)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-09-15 16:50:31 följande:

Generellt är det bättre, men se till att det nya lånet har lägre ränta än de gamla, och att du inte betalar av mindre per månad så att det tar längre tid. Och fall inte i fällan att låna mer än vad de andra krediterna är på. Och viktigast av allt - ta inga nya lån! (annat än för ev. kommande bostad, när du har blivit skuldfri fån de lån du har nu.)

Bra tips! Jag handlar för mycket som det är nu men jag vet inte hur jag ska sluta
  • Anonym (Man)

Leta efter ett med så bra ränta du kan å lös alla, sen amoterar du av de innan du, tänker  på bil lån bostad e väl ok men spar till kontantinsats först!

• Anonym (Yconoma)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-15 17:03:59 följande:
    Bra tips! Jag handlar för mycket som det är nu men jag vet inte hur jag ska sluta
    1. Överför alltid sparpengar direkt vid lön till ett konto som du inte har fria uttag på.

2. Ta ut cash och lägg i kuvert för varje vecka. Är de slut så är de slut.

3. Säg upp dig från alla kundklubbar och allt tjafs som bara får en att klicka in på köpsidor hela tiden.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-15 17:03:59 följande:
    Gör något annat istället!
    Gör saker där du inte "råkar" köpa saker. Sluta titta på olika hemsidor eller följa influencers, eller vad som nu får dig att köpa saker. Om du ska träffa en kompis, föreslå en promenad med medhavt kaffe istället för en fika i gallerian. Sär upp alla nyhetsbrev på mailen. Bestäm att du inte får köpa något alls utan att vänta i tex. tre dagar. Ha ett block hemma, där du skriver upp om du behöver något, och sedan funderar du i tre dagar på om du kan lösa det behovet på något annat sätt. (låna av en kompis, leta i lådorna, klara dig utan, etc.)
    Få med dig en kompis på en utmaning att inte köpa något (utom mat och typ schampo) på en månad. 
  • Goneril

Samlingslån eller ej var frågan. Tag fram räknemaskinen eller gör ett excelark och jobba i datorn, du har väl ränteformeln, se vad du sammanlagt betalar i ränta idag och jämför med det som hopbakslånet skulle kosta. Det är väl bara att jämföra! Se till att amortera så mycket som möjligt så du blir av med hopbakslånet - om någon bank ger dig det, du måste vara kreditvärdig förstås, annars kan du glömma detta. 

• baam77
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-14 20:44:00 följande:
    Dåligt för ekonomin med samlingslån?

Kan det vara dåligt för ekonomin att ha ett samlingslån? Jag funderar på att slå ihop alla mina krediter till ett lån, Alltså en avbetalning menar jag, men kan det vara negativt ifall jag i framtiden vill ansöka om till exempel bolån eller billån eller liknande? Ser de det som något negativt och att jag har liksom samlat alla mina krediter? 

Ett lån kan ju vara dyrt också. ju mer skuld man har ju sämre lån får man och till och med inte får samla alla sina krediter till ett 
Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?