• Anonym (Less lärare)

Lärare! Vad tycker ni om förstelärarreformen?

Som lärare i snart 20 år har denna reform gjort mig omotiverade i yrket. På min skola får förstelärare 10000kr i månaden av staten. Enligt Skolverket ät en förstelärare extra skicklig. Detta gör att jag känner mig tillhöra skolans b-lag. I mitt arbetsdag är 5 av 10 förstelärare. 

Har ingen att bolla med på jobbet då de jag arbetar närmast är förstelärare. Att prata med rektorn kommer inte leda nån vart.

Jag har sökt förstelärartjänster 2ggr i mitt liv, en gång på den här skolan och en gång på min förra. Tjänsterna ska utlysas men det gör de inte heller alltid. Vilket ytterligare gör att man känner sig dålig då rektorerna väljer vilka de vill ge bidraget till.

Jag arbetar lika mycket som förstelärarna om inte mer. Jag tycker det är ett kasst system att göra skillnad på oss lärare så här. 

Vad tycker ni lärare?

• Svar på tråden Lärare! Vad tycker ni om förstelärarreformen?
  • Anonym (Inte lärare)

Ingen direkt synpunkt, men som alltid, nästan värre att någon annan får det bättre än att alla har det lika. 

Livet är inte rättvist, men oftast får man valuta för att man kämpar. Så måste ju systemet ändå fungera. Självklart blir det ibland fel, men generellt så är det ett bra system att uppmuntra kompetens. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Less lärare)
    Anonym (Inte lärare) skrev 2024-09-14 19:52:27 följande:

Ingen direkt synpunkt, men som alltid, nästan värre att någon annan får det bättre än att alla har det lika. 

Livet är inte rättvist, men oftast får man valuta för att man kämpar. Så måste ju systemet ändå fungera. Självklart blir det ibland fel, men generellt så är det ett bra system att uppmuntra kompetens. 

Prroblemet är ju att alla med kompetens omöjligt kan uppmuntras då förstelärartjänsterrna inte räcker till. 

Sen kan man diskutera huruvuda en rektor så säkert kan avgöra kompetensen på sina lärare och vad hen ser som gör att en lärare anses så mycket mer kompeteent än en annan med likvärdig undervisning, utbildning och engagemant...
  • Anonym (Less lärare)
    Anonym skrev 2024-09-14 19:55:09 följande:

Gjort dig omotiverad?
    Alla lärare har alltid varit omotiverade. Det är ett axiom.

Men va? Det håller jag inte alls med om. Är du lärare? 
  • Anonym (Dålig reform)

Två saker spontant;
    Vem som skulle ges förstelärartjänst var dåligt underbyggt och godtyckligt (i vår verksamhet). Därför skapades bara en skepticism kring det hela som fortfarande ger alla en dålig smak i munnen. Även de som fick tjänsterna eftersom de håller med och kanske inte ens själv förstår varför "just jag " fick tjänsten.

Förstelärarna har inte getts förutsättningar att ta sig an sina uppdrag,  dvs att ha örat mot marken, ta in forskning,  utarbeta metodik och stötta kollegor mm.
    Utan de jobbar på precis som de gjorde innan.

• Anonym (Less lärare)
    Anonym (Dålig reform) skrev 2024-09-14 22:55:46 följande:

Två saker spontant;
    Vem som skulle ges förstelärartjänst var dåligt underbyggt och godtyckligt (i vår verksamhet). Därför skapades bara en skepticism kring det hela som fortfarande ger alla en dålig smak i munnen. Även de som fick tjänsterna eftersom de håller med och kanske inte ens själv förstår varför "just jag " fick tjänsten.

Förstelärarna har inte getts förutsättningar att ta sig an sina uppdrag,  dvs att ha örat mot marken, ta in forskning,  utarbeta metodik och stötta kollegor mm.
    Utan de jobbar på precis som de gjorde innan.

Hos oss har förstelärarna inga uppdrag över huvudtaget. De är extra skickliga enligt Skolverket? Vem som helst kan tillgodogöra sig forskning och dela med sina kollegor. Men det är inte ens förstelärarens jobb.

Statliga bidrag rakt ner i privata fickor utan krav på några extra arbetsuppgifter. Rektorns favoriter 
  • Anonym (Lär dig)

Du säger att du jobbar lika mycket? Det här handlar inte om tid utan om vad man gör, hur undervisar man, hur följer man upp, hur benägen är man på att utmana sina egna föreställningar m.m

De jag känner som är förstelärare studerar alltid halvtid varje termin på universitetet. Det reflekterar ständigt över sitt arbete och ifrågasätter sig själva om vilka val de tagit.

Vad gör du? 

• Anonym (Less lärare)
    Anonym (Lär dig) skrev 2024-09-15 07:25:56 följande:

Du säger att du jobbar lika mycket? Det här handlar inte om tid utan om vad man gör, hur undervisar man, hur följer man upp, hur benägen är man på att utmana sina egna föreställningar m.m

De jag känner som är förstelärare studerar alltid halvtid varje termin på universitetet. Det reflekterar ständigt över sitt arbete och ifrågasätter sig själva om vilka val de tagit.

Vad gör du? 

Så är det inte hos oss. Förstelärare gör inget extra därav är det orättvist.

Onödigt att attackera mig med den tonen. 

Jag gör ett mycket vara jobb, jag har faktiskt studerat på universitet sista 2 åren deltid för att utöka min behörighet i både psykologi och ekonomi och provat massa nya undervisningsmaterial. Jag har fler HP än flera av förstelärarma och större grupper jag undervisar i. Jag har gjort massa extrauppgifter och ställt upp som handledare för vfu studenter och tagit mig an utmanande elevgrupper flera ggr. Jag gör mer och absolut inre mindre eller sämre än förstelärare. De förstelärare vi har delar aldrig med sig av något och har verkligen ingen roll som utvecklar vår skola. Att de inte gör mer än oss andra gär att man nu inte vill göra något extra mer eftersom lönen är så mycket lägre.

Antar att du är förstelärare i och med ditt svar? Antar också att skolor behandlar förstelärare olika o kräver olika av dem. På min skola krävs ingenting av dem å varför de blir det är en fråga många av oss ställer.

Jag tycker det är ett stort skämt att göra skillnad på lärare. Rektorn ser inte en bråkdel av vad alla gör.
  • Anonym (Lär dig)
    Anonym (Less lärare) skrev 2024-09-15 11:35:37 följande:
    Så är det inte hos oss. Förstelärare gör inget extra därav är det orättvist.

Onödigt att attackera mig med den tonen. 

Jag gör ett mycket vara jobb, jag har faktiskt studerat på universitet sista 2 åren deltid för att utöka min behörighet i både psykologi och ekonomi och provat massa nya undervisningsmaterial. Jag har fler HP än flera av förstelärarma och större grupper jag undervisar i. Jag har gjort massa extrauppgifter och ställt upp som handledare för vfu studenter och tagit mig an utmanande elevgrupper flera ggr. Jag gör mer och absolut inre mindre eller sämre än förstelärare. De förstelärare vi har delar aldrig med sig av något och har verkligen ingen roll som utvecklar vår skola. Att de inte gör mer än oss andra gär att man nu inte vill göra något extra mer eftersom lönen är så mycket lägre.

Antar att du är förstelärare i och med ditt svar? Antar också att skolor behandlar förstelärare olika o kräver olika av dem. På min skola krävs ingenting av dem å varför de blir det är en fråga många av oss ställer.

Jag tycker det är ett stort skämt att göra skillnad på lärare. Rektorn ser inte en bråkdel av vad alla gör.

Det här är ju ett problem utifrån den kommunala styrningen. Alla skolor får göra precis som det vill. Självklart är det viktigt att ha tydliga spelregler på hur en förstelärartjänst ska vara. 

Ber om ursäkt för min ton. Jag är van att läsa negativa saker som att barnskötare i förskolan anser att de gör samma jobb som en förskollärare. Men om det inte är någon skillnad så måste ju rektorn kunna argumentera för sina val och vad försteläraren fyller för funktion 

• Anonym (Less lärare)
    Anonym (Lär dig) skrev 2024-09-15 12:25:55 följande:

Det här är ju ett problem utifrån den kommunala styrningen. Alla skolor får göra precis som det vill. Självklart är det viktigt att ha tydliga spelregler på hur en förstelärartjänst ska vara. 

Ber om ursäkt för min ton. Jag är van att läsa negativa saker som att barnskötare i förskolan anser att de gör samma jobb som en förskollärare. Men om det inte är någon skillnad så måste ju rektorn kunna argumentera för sina val och vad försteläraren fyller för funktion 

Förlåt också om jag låter otrevlig. Men det är precision så det är hos oss. Förstelärare har inga extra uppgifter och gör inget som skiljer oss åt. Det tråkiga är att rektorn inte kommer bry sig om man påpekar något, utan hon har valt sina favoriter att få högte lön.

Tycker generellt det är jättetråkigt att man efter så många år på universitetet samt erfarenhet i yrket ska bli en lärare som inte anses lika skicklig att .man inte är värd lika bra lön. 

Men men leder nog inget vart att diskutera ens 
Svar på tråden Lärare! Vad tycker ni om förstelärarreformen?