• Anonym (Ovetande)

Hur skiljer sig avslag från blödning efter missfall?

Min första förlossning är några veckor bort. Hur mycket blöder man efter förlossningen? 
    Det allra första kommer man ju vara kvar på sjukhuset, men hur mycket behöver man bunkra upp med bindor och vilken sorts när man kommer hem? 

Har tidigare haft ett missfall 12 veckor in där jag blödde en hel del, kommer avslaget vara flera gånger värre? 

• Svar på tråden Hur skiljer sig avslag från blödning efter missfall?
  • Anonym (biologen)

Avslaget beror på att moderkakan lossnar och där den satt blir ett stort sår som kommer att blöda.

Det har inte mycket likhet med ett missfall i v 12, där moderkakan fortfarande är relativt liten.

När jag födde fick man 3-4 st speciella bindor på förlossningen, dessa är enorma och liknar mer blöjor, så får du en idé. Men den stora blödningen avtar relativt fort, och sen får man gå över till vanliga bindor.

• Anonym (H)

Tror det är svårt att säga innan hur mycket bindor man behöver bunkra. Jag blev kvar på BB i tre dagar och fick bindor där, men blödde väldigt mycket och länge så jag gick igenom flera paket förlossningsbindor (såna man köper på apoteket) sen jag kom hem. Hade såna svinstora i kanske tre veckor totalt. 

När jag började blöda mindre så försökte jag gå över till "vanliga" bindor men jag upplevde att de satt för tätt och var för hårda(?) så det blev som ett skav och jag fick skavsår(!). Inkontinensskydd är mycket mjukare, så jag köpte hem såna som jag använde tills avslaget minskade så mycket att jag kunde börja med trosskydd cirka 6 veckor efter förlossningen. 

• Anonym (Ovetande)
    Anonym (biologen) skrev 2024-09-14 18:10:36 följande:

Avslaget beror på att moderkakan lossnar och där den satt blir ett stort sår som kommer att blöda.

Det har inte mycket likhet med ett missfall i v 12, där moderkakan fortfarande är relativt liten.

När jag födde fick man 3-4 st speciella bindor på förlossningen, dessa är enorma och liknar mer blöjor, så får du en idé. Men den stora blödningen avtar relativt fort, och sen får man gå över till vanliga bindor.

Omg jag vill inte vara med 😩 blödde igenom allt de första dagarna vid missfallet, var tvungen att sova på badlakan vikta flera gånger ändå för att det blödde igenom det största bindorna som fanns på apoteket. 

Tack för svar ändå, det är bättre att vara förberedd 😳

• Anonym (Ovetande)
    Anonym (H) skrev 2024-09-14 18:20:37 följande:

Tror det är svårt att säga innan hur mycket bindor man behöver bunkra. Jag blev kvar på BB i tre dagar och fick bindor där, men blödde väldigt mycket och länge så jag gick igenom flera paket förlossningsbindor (såna man köper på apoteket) sen jag kom hem. Hade såna svinstora i kanske tre veckor totalt. 

När jag började blöda mindre så försökte jag gå över till "vanliga" bindor men jag upplevde att de satt för tätt och var för hårda(?) så det blev som ett skav och jag fick skavsår(!). Inkontinensskydd är mycket mjukare, så jag köpte hem såna som jag använde tills avslaget minskade så mycket att jag kunde börja med trosskydd cirka 6 veckor efter förlossningen. 

Åh förstår vad du menar med för tätt, räcker med att ha bindor under mensen för att det ska bli irriterat. Men tack för tips om inkontinensskydd sen när det värsta lugnat sig ☺️ 
    Jag lär bunkra en hel del, hoppas kunna bli gravid igen så köper jag för mycket hoppas jag det går åt k framtiden ☺️
  • Anonym (S)

Jag har inte blött mycket vid avslag. Använt menstrosor efter mina två sista förlossningar och det har funkat jättebra :) 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Fulgubbar som skall avslöjas)

Du är anmäld. Fjant.

• Anonym (I)

Jag har haft ett missfall där jag blödde så jag blev inlagd och behövde blod.
    Blödde även väldigt mycket under min första förlossning.
    Avslaget däremot var inte så farligt.
    Jag blödde aldrig igenom. Jag hade köpt skydd till sängen men det gick aldrig igenom bindorna. Hade bb-bindorna och gick sen över till always största.

Våtservetter att torka sig med på bb brukar vara ett tips många uppskattar.

• Anonym (Ovetande)

För mig slutade det med att jag har ett jättelager av förlossningsbindor och nattbindor 🙈

Blödde lika länge efter förlossningen som vid vårt missfall, men mycket mindre. Det mesta blodet kom strax efter förlossningen och sen avtog det ganska fort för att komma tillbaka lite och sen vara väldigt sparsamt de sista veckorna. 

Men ändå glad att jag förväntat mig mer än vad det blev, förhoppningsvis kan det  komma ett syskon i framtiden och då går nog lagret åt ☺️

Svar på tråden Hur skiljer sig avslag från blödning efter missfall?