• Anonym (Ensam)

Pappa till barnet missbrukar

Ska försöka hålla mig kort så får jag utveckla om det önskas.. Jag och min särbo väntar barn, vi går in i v20 här i dagarna. Vi båda har väl haft "tvivelaktiga livsstilsval" så att säga innan min graviditet, en del bruk av marijuana från min sida och alkohol och andra substanser från honoms.
    När jag blev gravid så slutade jag med allt på direkten, inklusive ciggen och har verkligen levt rätt och gjort rätt val när det gäller min och bebis hälsa. Han däremot verkar bara fortsätta ner i fördärvet.. nästan hela graviditeten har jag fått vara ensam, dels för att han väljer fest och andra saker, men även för att jag medvetet har satt honom åt sidan för jag ser verkligen inte en anstymmelse till förändring hos honom, det är samma skit som alltid och om inte värre, och det gör mig jätte jätte ledsen. Han ljuger för mig om att han inte dricker eller tar någon substans, men jag vet att han inte är ärlig. Han väljer att vara ute hela nätterna hela helgerna istället för att finnas här hos mig som faktiskt väntar hans barn. Så finns det något sätt jag kan gå tex socialtjänsten att drogtesta honom? Eller någon annan instans? Är detta grunder för mig att kräva egen vårdnad?

• Svar på tråden Pappa till barnet missbrukar
  • Tukt

Det hela blir ju lite konstigt om du väljer en partner som festar och missbrukar, för att sedan göra en 180-graders svängning och tycka det är ett problem.

• Jårdi

Vad starkt att du har gjort såna förändringar i ditt liv, och sätter ditt barn främst. Beklagar att pappan inte tänker samma. jag tror inte du kan ta test på honom om han inte själv vill. Däremot borde du ta en egen kontakt med anhörigstöd för missbrukare, finns i typ alla kommuner. Så du kan få stöd i hur du ska förhålla dig till honom. Har egen erfarenhet och kan verkligen rekommendera en sån kontakt. 

• Anonym (Ensam)
    Tukt skrev 2024-09-14 12:28:30 följande:

Det hela blir ju lite konstigt om du väljer en partner som festar och missbrukar, för att sedan göra en 180-graders svängning och tycka det är ett problem.

Är väl inte så konstigt att tycka det är ett problem när det finns ett barn med i bilden? 
  • Anonym (Ensam)
    Jårdi skrev 2024-09-14 12:35:43 följande:

Vad starkt att du har gjort såna förändringar i ditt liv, och sätter ditt barn främst. Beklagar att pappan inte tänker samma. jag tror inte du kan ta test på honom om han inte själv vill. Däremot borde du ta en egen kontakt med anhörigstöd för missbrukare, finns i typ alla kommuner. Så du kan få stöd i hur du ska förhålla dig till honom. Har egen erfarenhet och kan verkligen rekommendera en sån kontakt. 

Tack så mycket, jag har väl inte varit aktiv missbrukare men en helgbrukare kan man väl säga så det var inte ett svårt val för mig. Så jag kanske trodde det skulle vara lika enkelt för honom att lägga allt åt sidan men ser nu att det lutar åt ett helt annat håll..
    Har ni delad vårdnad eller hur ser det ut? 
  • Tukt
    Anonym (Ensam) skrev 2024-09-14 12:42:43 följande:
    Är väl inte så konstigt att tycka det är ett problem när det finns ett barn med i bilden? 
    Det är klart att det är ett problem, och man kan ju hoppas att din partner vaknar upp och tar tag i sitt liv.
    Samtidigt kan det bli lite konstigt att du väljer en far till ditt barn och sedan förvänta dig att han plötsligt ska bli någon annan. Spelar ju ingen roll vad det är.
    Men i någon mån, "what you se is what you get":
  • Jårdi

Förstår. Ja delad vårdnad men barnet bor bara hos mig. Funkar bra för honom att vara pappa korta stunder men han fixar inte fullt ansvar för det är för mycket annat som händer i hans liv. Han har spelmissbruk så det är mycket kring ekonomi som är kaos. och jag är inte bekväm att han har mer ansvar än så då jag inte hr tilliten kvar längre pga lögnerna Som kommer med missbruk. Men vårat upplägg funkar okej. tror du han går med på att du får ensam vårdnad? Om det är vad du vill. 

• Anonym (Ensam)
    Tukt skrev 2024-09-14 12:50:56 följande:
    Det är klart att det är ett problem, och man kan ju hoppas att din partner vaknar upp och tar tag i sitt liv.
    Samtidigt kan det bli lite konstigt att du väljer en far till ditt barn och sedan förvänta dig att han plötsligt ska bli någon annan. Spelar ju ingen roll vad det är.
    Men i någon mån, "what you se is what you get":
    Jag förstår och det är väl lite så jag känner, men det ändrar inte det faktum att jag tycker att det är ett problematiskt beteende när man väntar barn. Detta är inte ett beslut jag fattat över hans huvud, detta är ett gemensamt beslut vi har tagit då vi fick reda i typ v3 att vi väntade barn, och jag sa klart och tydligt att jag inte kommer att tolerera en dysfunktionell familj om vi ska gå vidare med detta. Vi har haft diskussioner och han har lovat dyrt och heligt att han är på samma spår. Eftersom att jag kan sätta familjen och bebis fokus i det främsta ledet och göra en förändring så tycker jag att jag har rätten att mer eller mindre kräva det från pappan, annars som frågan lyder, vill jag ha ensam vårdnad.
  • Anonym (Ensam)

Jag känner helt igen mig i det du skriver. Lögnerna från hans sida är väl det som egentligen tär mest. En missbrukare tenderar att kunna säga exakt det man vill höra har jag märkt..
    Då vi har blivit osams pga just lögner om hur han lever och missbruket så har jag sagt att jag önskar ensam vårdnad tills jag ser en genuin förändring,  alltså en förändring i praktiken inte bara det han säger, och han verkar inte ta det så bra. Har ni kommit överens om vårdnaden så eller behövde ni dra det till rätten?

Jårdi skrev 2024-09-14 12:53:29 följande:

Förstår. Ja delad vårdnad men barnet bor bara hos mig. Funkar bra för honom att vara pappa korta stunder men han fixar inte fullt ansvar för det är för mycket annat som händer i hans liv. Han har spelmissbruk så det är mycket kring ekonomi som är kaos. och jag är inte bekväm att han har mer ansvar än så då jag inte hr tilliten kvar längre pga lögnerna Som kommer med missbruk. Men vårat upplägg funkar okej. tror du han går med på att du får ensam vårdnad? Om det är vad du vill.

• Tow2Mater
    Anonym (Ensam) skrev 2024-09-14 13:01:15 följande:
    Jag förstår och det är väl lite så jag känner, men det ändrar inte det faktum att jag tycker att det är ett problematiskt beteende när man väntar barn. Detta är inte ett beslut jag fattat över hans huvud, detta är ett gemensamt beslut vi har tagit då vi fick reda i typ v3 att vi väntade barn, och jag sa klart och tydligt att jag inte kommer att tolerera en dysfunktionell familj om vi ska gå vidare med detta. Vi har haft diskussioner och han har lovat dyrt och heligt att han är på samma spår. Eftersom att jag kan sätta familjen och bebis fokus i det främsta ledet och göra en förändring så tycker jag att jag har rätten att mer eller mindre kräva det från pappan, annars som frågan lyder, vill jag ha ensam vårdnad.
    Men barnet är ju inte verkjligt for honom ännu. Varfor skulle han sitta hemma med dig och beundra din mage?
  • Anonym (Buj)
    Tow2Mater skrev 2024-09-14 13:53:54 följande:
    Men barnet är ju inte verkjligt for honom ännu. Varfor skulle han sitta hemma med dig och beundra din mage?
    Fjanta dig inte.Missbruket är naturligtvis den springande punkten här och det vet du ju givetvis egentligen.
Svar på tråden Pappa till barnet missbrukar