• Anonym (nyfiken)

Sexuella anspelningar med gift kollega

Är det okej? Så länge det inte sker mer än att man kramas under långa stunder, kallar sin 20 år äldre kollega för daddy och ofta skämtar om sex med denne? Jag kunde inte låta bli att tänka att om en tjej gjort så med min sambo trots att det bara är skämtsamt så hade jag blivit störd av det. Min andra kollega tycker däremot inte alls det är något konstigt att dom skojar med varandra trots att båda har familj eftersom det är just skämt och hon hade inte alls tagit illa med sig om henne sambo höll på så med en 15 år yngre kollega.

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Sexuella anspelningar med gift kollega
  • Anonym (HR horror)

Inget av det du beskriver är lämpligt på en arbetsplats, och om någon klagar kommer dessa båda att få tillsägelse.

Även om de två som gör så är bekväma med det så ska ingen annan behöva känna sig obekväm eller behöva höra (grova) sexuella skämt på arbetstid.

Så detta beteende tycker jag går utanför vad man som partner har kommit överens om, det spelar helt enkelt ingen roll i sammanhanget för detta är så grovt olämpligt.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (HR horror) skrev 2024-09-14 07:54:05 följande:

Inget av det du beskriver är lämpligt på en arbetsplats, och om någon klagar kommer dessa båda att få tillsägelse.

Även om de två som gör så är bekväma med det så ska ingen annan behöva känna sig obekväm eller behöva höra (grova) sexuella skämt på arbetstid.

Så detta beteende tycker jag går utanför vad man som partner har kommit överens om, det spelar helt enkelt ingen roll i sammanhanget för detta är så grovt olämpligt.

Detta var på en AW ej på arbetstid.
  • Anonym (H)
    Anonym (nyfiken) skrev 2024-09-14 08:04:03 följande:
    Det är grovt olämpligt där med. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (nyfiken) skrev 2024-09-14 08:04:03 följande:
    Ja, vill man framstå som gränslös inför sina arbetskamrater så är ju detta ett sätt. Jobbar de i postrummet? 
  • Anonym (nyfiken)

Är det mer okej om dom umgås på fritiden också en del och inte bara i samband med jobb/aw?

• Anonym (Vad)

Vad är det du inte är okej med här? Potentiell otrohet eller den typen av jargong bland kollegor? Om det är det senare så kan du ta upp det med chefen så dom blir tillsagda. Man ska inte behöva höra sånt om man inte vill. Även om jag tycker att AW är ju ändå utanför arbetstid. Men det får du bolla med chefen.
    Om du bara tycker det är omoraliskt gentemot deras partners så är det väl inte riktigt nåt att lägga energi på. Du vet väl inte riktigt om det är skämt eller allvar. Jag hade en kompis som var då där mot alla och det betydde ingenting i hennes fall. Det kan ju bara va en kul grej dom emellan. Man kan ha samma humor och klicka utan att det betyder nåt. Det beror nog lite på hur man är som person.

• Anonym (jury)
    Anonym (nyfiken) skrev 2024-09-14 07:30:53 följande:
    Sexuella anspelningar med gift kolleg

Vad anser ni? 

Man kan inte längre hålla på så där med en jargong med sexuella anspelningar mellan kollegor även om (man låtsas att) det bara är skämt. Om det sker i ett sammanhang som har det minsta med arbetsplatsen att göra, och som man inte kan avstå från att delta i, skulle jag mycket väl kunna ta upp det med HR om dom konsekvent använder deras kollegor som ofrivillig publik till deras skämtande.

På en arbetsplats måste man moderera sin humor som så mycket annat.
Svar på tråden Sexuella anspelningar med gift kollega