• Anonym (Sert)

Antidepressiva och dos? Desto större byggd desto högre dos?

Har en liten undran.
    vad styr vilken dos man ska äta av ex sertralin? 
    funkar det så att om man är större, väger mer, är längre så behöver man högre dos?
    eller vad avgör dos? någon som vet?

• Svar på tråden Antidepressiva och dos? Desto större byggd desto högre dos?
  • Anonym (Stegvis)

Det finns standardiserade doser för Sertralin som man utgår ifrån. Vanligt är då att man börjar med lägsta för att se effekt, biverkningar etc och sedan trappar upp.

• Anonym (Sert)
    Anonym (Stegvis) skrev 2024-09-13 12:44:15 följande:

Det finns standardiserade doser för Sertralin som man utgår ifrån. Vanligt är då att man börjar med lägsta för att se effekt, biverkningar etc och sedan trappar upp.

Eh..? 

det var inte det jag frågade om.

• Anonym (Stegvis)
    Anonym (Sert) skrev 2024-09-13 12:59:53 följande:

Eh..? 

det var inte det jag frågade om.

Det var precis vad du frågade om.

Du frågade vad man utgår ifrån vid dosering av Sertralin. Man utgår ifrån fasta doser och börjar på lägsta (eller närliggande). Svårare än så är det inte.

Vikt och längd är i praktiken irrelevant vad som gäller just Sertralin såsom jag har förstått det. Har man svår obesitas kan det ev påverka men det är antagligen bara extremfall.
  • Anonym (Sert)
    Anonym (Stegvis) skrev 2024-09-13 13:18:54 följande:
    Det var precis vad du frågade om.

Du frågade vad man utgår ifrån vid dosering av Sertralin. Man utgår ifrån fasta doser och börjar på lägsta (eller närliggande). Svårare än så är det inte.

Vikt och längd är i praktiken irrelevant vad som gäller just Sertralin såsom jag har förstått det. Har man svår obesitas kan det ev påverka men det är antagligen bara extremfall.
    Jag förstår ju mycket väl att man trappar upp medicin i olika steg. Det jag undrar över är vad som er avgör dosen? Du vet, viss medicin påverkas av hur stor man är eller så påverkas det av andra faktorer. Det var det jag undrade. Men tror du inte förstår ändå så jag inväntar svar från någon som förstår hur jag menar.
  • Anonym (Stegvis)
    Anonym (Sert) skrev 2024-09-13 13:31:54 följande:
    Det jag undrar över är vad som er avgör dosen? Du vet, viss medicin påverkas av hur stor man är eller så påverkas det av andra faktorer. Det var det jag undrade.
    Man kikar primärt på effekt kontra biverkningar och där är ju allt ytterst individuellt. Huruvida vikt, längd etc påverkar yttrar sig rimligtvis ändå i de enkäter du får fylla i och således anpassas dosen utifrån helhetsbilden.

Längesedan jag tog Sertralin, men effekten är ganska begränsad i små doser (och ffa i början). Således kollar man primärt efter biverkningar och om de är inte är för omfattande så ökar man dosen allteftersom.

Istället för att beklaga dig över de svar du får på ett forum kan jag rekommendera att du pratar med en läkare istället. Vanligtvis brukar inte psykiatriker vilja krångla till medicinering alltför mycket i fall av depressioner (såvida det inte är väldigt svåra fall) utan standardfrågorna gällande sömnrutin, kost, glädje etc ger i regel de svar de behöver för att hitta rätt dos på sikt.
  • Anonym (Nej)

Aldrig hört talas om något samband mellan kroppsstorlek och dos av antidepp. Jag har själv minskat 30kg i vikt utan att ändra dosen.

• FtS70

Psykofarmakas sätt att verka är komplicerade, patientens fysiska storlek är i princip alltid irrelevant. Majoriteten av annan medicin du tar i oral form ordineras inte heller efter längd och vikt. Jag har haft patienter på under 50 kg som stått på samma dos som andra på 140 kg.

• Anonym (Sert)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-13 14:00:51 följande:

Aldrig hört talas om något samband mellan kroppsstorlek och dos av antidepp. Jag har själv minskat 30kg i vikt utan att ändra dosen.

ja, jag tänker att dosen styrs utifrån hjärnans kemi.. 
  • Anonym (Stegvis)

Kan f.ö. rekommendera att ta det riktigt försiktigt med Sertralin om du har fått den utskriven. Jag fick riktigt kraftiga biverkningar av den och tappade efter ca 2-3 veckor i princip all ork. Blev sjukskriven från jobbet i över en månad och var sängliggandes mellan 20-22 timmar per dygn. Gick aldrig vidare med högre dos efteråt utan fick ny SSRI. Var pigg igen efter ca två dagar med den.

Så personligen skulle jag aldrig ta Sertalin igen, men som sagt så är alla olika och min reaktion är nog tämligen sällsynt.

• Anonym (Sert)
    Anonym (Stegvis) skrev 2024-09-13 14:04:57 följande:

Kan f.ö. rekommendera att ta det riktigt försiktigt med Sertralin om du har fått den utskriven. Jag fick riktigt kraftiga biverkningar av den och tappade efter ca 2-3 veckor i princip all ork. Blev sjukskriven från jobbet i över en månad och var sängliggandes mellan 20-22 timmar per dygn. Gick aldrig vidare med högre dos efteråt utan fick ny SSRI. Var pigg igen efter ca två dagar med den.

Så personligen skulle jag aldrig ta Sertalin igen, men som sagt så är alla olika och min reaktion är nog tämligen sällsynt.

Nu tog jag bara sertralin som exempel och är inte den jag ska ta. Tänkte den verkar vanligast så tog den.

Alla reagerar ju olika på mediciner. vilken tyckte du funkade bäst då?

• Anonym (Stegvis)
    Anonym (Sert) skrev 2024-09-13 14:33:47 följande:

Alla reagerar ju olika på mediciner. vilken tyckte du funkade bäst då?

Ingen. Har utöver Sertralin även provat Fluoxetin, Citalopram, Paroxetin, Escitalopram och två till jag inte minns namnet på. Har även tagit Voxra och Abilify.

Antingen finns det ingen effekt eller så är biverkningarna mycket påtagliga (samt återigen ingen effekt). När jag tog Voxra till exempel hände inget förutom att jag tappade aptit och åt ingen mat alls på en hel vecka. Fick sedan tvinga i mig mat utan aptit i ett par månader men återigen inget som underlättade. Läkarna lade sig platta till sist och då lämnade jag psykiatrin för gott.
  • Anonym (Sert)
    Anonym (Stegvis) skrev 2024-09-13 15:54:08 följande:
    Ingen. Har utöver Sertralin även provat Fluoxetin, Citalopram, Paroxetin, Escitalopram och två till jag inte minns namnet på. Har även tagit Voxra och Abilify.

Antingen finns det ingen effekt eller så är biverkningarna mycket påtagliga (samt återigen ingen effekt). När jag tog Voxra till exempel hände inget förutom att jag tappade aptit och åt ingen mat alls på en hel vecka. Fick sedan tvinga i mig mat utan aptit i ett par månader men återigen inget som underlättade. Läkarna lade sig platta till sist och då lämnade jag psykiatrin för gott.

Du skrev ju ovan att du fick en ny ssri och var pigg efter 2 dagar?? 

Men vad led du av? Ångest? Depression? Och hur har du isåfall hjälpt dig själv om du inte använder medicin? Eller blev du helt oförklarligt pigg och frisk sen efter 2 dagar igen utan medicin? 🤣

• Anonym (Stegvis)
    Anonym (Sert) skrev 2024-09-13 16:14:53 följande:

Du skrev ju ovan att du fick en ny ssri och var pigg efter 2 dagar??

Biverkningarna från Sertralin försvann i samband med att jag slutade ta den. Det innebär inte att den nya antideppen hade någon vidare effekt, för det hade den inte, men den hade inga starka biverkningar åtminstone.

Det är en stor skillnad på att ha en medelsvår depression men ändå klara av vardagssysslor, motion och att hålla kontakt med vänner samt att spendera 22 timmar av dygnet i sängen, 1½ timme i badkaret och den sista halvtimmen käka mat som levererats hem av någon på Foodora. Lyckas man ta sig ur det sistnämnda genom att sluta käka Sertralin får man ändå säga att man blivit rätt så pigg ändå.
    Anonym (Sert) skrev 2024-09-13 16:14:53 följande:

Men vad led du av? Ångest? Depression? Och hur har du isåfall hjälpt dig själv om du inte använder medicin? Eller blev du helt oförklarligt pigg och frisk sen efter 2 dagar igen utan medicin? 🤣

Jag har kronisk dystymi med epoker av svåra depressioner samt starka suicidtankar sedan ca 20 år tillbaka (har gjort flera suicidförsök). Har haft omfattande sömnsvårigheter i hela mitt liv, vilka har försökts mildra med många sorters mediciner men inget jag tar längre. Har gjort många utredningar för diverse diagnoser (NPF, ångestsyndrom etc) men aldrig uppfyllt krav för diagnos och därigenom har diagnos alltid uteblivit. Har även varit subjekt åt forskare och överläkare på institutionell nivå då min sjukdom tydligen är så pass svårhanterlig.

Har aldrig fått någon egentlig hjälp av vare sig psykiatrin eller övrig vård, och ärligt talat har alla försök med både medicinering, läkarsamtal, utredningar etc nästan uteslutande resulterat i att jag har mått sämre ändå. Hur jag mår idag går jag inte in på, men jag vill absolut inte ha någon hjälp från psykiatrin med tanke på hur pass katastrofal den är i Sverige.

Men visst, du verkar ju ta det hela rätt lättvindigt och humoristiskt så då kanske du inte ens är i behov av SSRI? Var glad för det isf.
Svar på tråden Antidepressiva och dos? Desto större byggd desto högre dos?