• Sötsug

Vilka strumpor kan man ha som "foder" i vinterskor?

Jag har länge sökt efter ett par kängor jag vill ha som vinterskor. Modellen finns med foder, men den verkar ha utgått. Slutsåld överallt och verkar inte komma in. Bevakat alla sidor i ett år. Modellen finns fortfarande kvar utan foder. Funderar på att köpa den, men ha några tjockare strumpor man kan ha som "foder". Blir ibland -35 där jag bor. Kommer använda skorna främst till och från arbetet. Vad för strumpor skulle ni rekommendera?

• Svar på tråden Vilka strumpor kan man ha som "foder" i vinterskor?
  • Anonym (Ulla)

Jag skulle inte ha några tjocka strumpor. Ett par ullsulor plus tunnare ullstrumpor borde räcka om du inte är väldigt frusen av dig.

• cosinus

Har du någon som kan sticka så hade jag satsat på någon form av tovade uppstrumpor. Det borde vara så när man kan komma ett vanligt innefoder och även rimligt slitstarkt.

• Anonym (Em)

Jula har billiga termosockar som är riktigt varma. 

• Anonym (Petra)

Sköna värmande sulor i skon plus yllestrumpor som finns t ex på Stadium för skidåkning och liknande. Då blir du varm och god. 

• Anonym (Annica)

Köp en storlek större än du brukar ha, lägg i en ullsula och köp ullstrumpor att ha i. 

• Anonym (Biffen)

Rejäl ullsula av 100% filtad ull och dubbla ullstrumpor. En tunnare innerst och en tjockare över. Den tjocka tar du av när du kommit in. Du kan behöva någon storlek större i kängan för att det inte ska bli trångt. Cai och Woolpower tror jag brukar ha bra ullstrumpor. Kolla att det är mycket ull i strumpan, typ 75%. 

• Aliona
    Anonym (Petra) skrev 2024-09-13 13:49:06 följande:

Sköna värmande sulor i skon plus yllestrumpor som finns t ex på Stadium för skidåkning och liknande. Då blir du varm och god. 

Det här var precis vad jag skulle skriva. Tycker också att det räcker med tunna merinoullstrumpor, bara man har ordentliga sulor, också ull så klart. 
  • Anonym (Biffen)
    Aliona skrev 2024-09-15 17:54:45 följande:
    Det här var precis vad jag skulle skriva. Tycker också att det räcker med tunna merinoullstrumpor, bara man har ordentliga sulor, också ull så klart. 
    Och jag tycker att det låter iskallt! Minus 35 är rejält kallt. Jag har bott i som kallast -30, och en tunn ullstrumpa i ofodrad känga funkade inte för mig då, trots filtad sula. Hos TS blir det ännu kallare. Burr! 
  • Aliona
    Anonym (Biffen) skrev 2024-09-16 09:17:03 följande:
    Och jag tycker att det låter iskallt! Minus 35 är rejält kallt. Jag har bott i som kallast -30, och en tunn ullstrumpa i ofodrad känga funkade inte för mig då, trots filtad sula. Hos TS blir det ännu kallare. Burr! 
    Jag har också bott i -30. Men då tänkte jag inte ens tanken på ofodrade skor. Hur som helst, sulan är allra viktigast. Är det en tjock yttersula och ordentliga innersulor av ull så går det. Är det tinn sula då spelar det inte så stor roll vad man har för strumpor, det blir kallt ändå. 
Svar på tråden Vilka strumpor kan man ha som "foder" i vinterskor?