• UlleGull41

Magsjuka!

Hjälp! Mitt barnbarn åkte på maginfluensa här i natt,han och hans mamma bor för tillfället här hos oss och jag får fsn panik😬🤮. Ska åka utomlands på Onsdag och min fasan är att själv åka på skiten nu lagom tills jag ska iväg. 

FINNS NÅGOT MIRAKULÖST FÖRUTOM GOD HANDGYGIEN OCH SANERING NÅGOT MER FÖR ATT MINIMERA ATT JAG FÅR SKITEN?

• Svar på tråden Magsjuka!
  • Anonym (P)

Om du blivit smittad är det lugnt till onsdag! Inkubationstid är nästan aldrig mer än 48 timmar och sjuktiden är kort!

• Anonym (Z)

Ta in på hotell. Du kan dock redan vara smittad. Kan du inte ta in på hotell så var utomhus mycket och håll er till separata rum. Sanera toaletten varje gång han varit där inne.

• UlleGull41

Ta in på hotell har jag inte kunnat göra då jag jobbar son assistent till sonen som bor hemma och detta är min arbetshelg. Nu i natt gick jag på toa,då kommer dottern upp när jag sitter där och säger att hon varit på den🤮😭. Dotter nr 2 ligger också Nu. 
    Fan bryter ihop är min resa körd Nu? Jag mår ännu så länge bra känner ingenting,men får fan panik. Måste få komma iväg på denna resan,då de är den enda semestern jag kommer ha detta året 😭

• Anonym (Abc)

Brukar du få magsjuka?
    Det verkar hoppa över en del nämligen.

• UlleGull41
    Anonym (Abc) skrev 2024-09-15 07:17:55 följande:

Brukar du få magsjuka?
    Det verkar hoppa över en del nämligen.

JA jag brukar alltid få om någon hemma åker på fet 😢
  • Anonym (Abc)
    UlleGull41 skrev 2024-09-15 07:25:13 följande:
    JA jag brukar alltid få om någon hemma åker på fet 😢
    Aj då. 
  • Aliona

Vi blir aldrig smittade hemma av varandra även om vi blir smittade ute så det handlar inte om vårt imunförsvar. Det är bara extremt god hygien som gäller och att hålla så mycket avstånd som går. Vi tvättar toaletten noga med klorin så fort den sjuka varit där, samt decifinserar dörrhantag och kranar varje gång. Har gummihandskar på när vi rengör. De friska tvättar händerna hela tiden. Egna handdukar. Den sjuka går inte in i köket förrän hen är smittfri. Sovet på okika ställen. Alltid fönstrena öppna där den sjuka är. Och måste vi vara nära den sjuka, som man ju måste med litet barn, så har vi munnskydd. 

Ta det lugnt, var supernoga och hoppas på det bästa. Har du blivit smittad så lär du vara sjuk vid det här laget, och då är chansen stor att du är frisk till på onsdag. 

Jag reser ofta till länder där det är mycket magsjuka. Händer det nära hemresa så finns det mediciner mot båda diarré och illamående som är ganska effektiva. Det är inte så bra att ta dem när man är sjuk, men måste man så måste man. 

• UlleGull41
    Aliona skrev 2024-09-15 08:15:27 följande:

Vi blir aldrig smittade hemma av varandra även om vi blir smittade ute så det handlar inte om vårt imunförsvar. Det är bara extremt god hygien som gäller och att hålla så mycket avstånd som går. Vi tvättar toaletten noga med klorin så fort den sjuka varit där, samt decifinserar dörrhantag och kranar varje gång. Har gummihandskar på när vi rengör. De friska tvättar händerna hela tiden. Egna handdukar. Den sjuka går inte in i köket förrän hen är smittfri. Sovet på okika ställen. Alltid fönstrena öppna där den sjuka är. Och måste vi vara nära den sjuka, som man ju måste med litet barn, så har vi munnskydd. 

Ta det lugnt, var supernoga och hoppas på det bästa. Har du blivit smittad så lär du vara sjuk vid det här laget, och då är chansen stor att du är frisk till på onsdag. 

Jag reser ofta till länder där det är mycket magsjuka. Händer det nära hemresa så finns det mediciner mot båda diarré och illamående som är ganska effektiva. Det är inte så bra att ta dem när man är sjuk, men måste man så måste man. 

Tack för ditt svar har sådan sjuk ångest och oro just nu då både jag och min äldsta dotter verkligen behöver denna resa till 100%. Tvättar händerna och använder redan klorin. Ska även införskaffa munskydd så fort apoteket öppnar.
  • Aliona
    UlleGull41 skrev 2024-09-15 09:28:32 följande:
    Tack för ditt svar har sådan sjuk ångest och oro just nu då både jag och min äldsta dotter verkligen behöver denna resa till 100%. Tvättar händerna och använder redan klorin. Ska även införskaffa munskydd så fort apoteket öppnar.
    Ni kan ju alltid försöka diverse huskurer. En vodka (eller annan starksprit) dricker en del. Jag själv brukar suga på kryddnejlika som är kraftigt anticepriskt när jag börjar känna mig småsjuk eller folk är sjuka runt mig. Mest mot förkylning men vem vet, kanske ger det visst skydd mot magsjuka också. Om inte annat så känns det bra att göra något! 
Svar på tråden Magsjuka!