• Sunshine888

Oro utebliven graviditet,efter ultraljud

Hej!

Jag är gravid i vecka 5+ ngr få dagar (minns inte exakt antal) .
    Pga tidigare utomhavandeskap ngt år sedan så ville man kolla ett ultraljud tidigt för att se att det har fäst i livmodern.
    De såg på ultraljudet att det har fäst rätt ?fostersäcken? eller va det kallas.  
    Att det sitter i livmodern så det va en lättnad i sig och anledningen att man kollade tidigt .
    Men däremot så såg man inget hjärtljud eller ngt litet ?embro?.

Läkaren mätte ?säcken? och gjorde bedömningen att det kan vara normalt i utvecklingen och man inte kan se ännu inte behöver betyda ngt dåligt.
    Men det som sitter i huvudet nu är att min barnmorska gjorde bedömningen jag kunde vara i vecka 7 först innan.
    Då hon räknar efter min första dag utebliven mens osv.
    Jag har allt tydligt i en ?mens app? .
    Samtidigt så tänker jag att ultraljudet borde tala mer för hur det ser ut även om i tidigt skede.
    nu vill man vänta tills jag gör kub i vecka 11-12 .
    och de bedömer det ändå som en normal graviditet än sålänge.
    man själv är lite osäker exakt hur man beräknar veckorna o när en graviditet startar.
    Jag får komma tillbaka till kliniken jag har varit i tidigare om ca 2 veckor för kolla igen om jag vill det. 
    samtidigt som jag tänker ifall jag bara nu ska hoppas på det bästa och invänta kub ultraljudet.

att lägga till är att jag har haft mkt graviditet symtom som ännu håller i sig, mkt trötthet, illamående, humörsvängningar, värk i livmodern.
    Inte haft ngt blödningar.

det jag önskar nog med mitt inlägg även om jag vet kroppen kommer göra sitt nu , så skulle det kännas skönt veta ifall någon annan gjort tidigt ultraljud runt vecka 5 och inte sätt ngt hjärtljud då ännu men sen gått bra för?

Försöker tänka positivt så länge symtom finns och ingen blödning.
    men har en ryggsäck med missfall och utomhavandeskap bakom mig som gör det tuffare.

hoppas ni orkat läsa mitt kanske lite röriga inlägg men kände är så mycket tankar och känslor så kände behövde söka lite råd och stöd medans man tålmodigt väntar på vad som kommer.:)
  • Svar på tråden Oro utebliven graviditet,efter ultraljud
  • Anonym (Hjärtljud)
    Sunshine888 skrev 2024-09-12 09:44:42 följande:
    Oro utebliven graviditet,efter ultraljud Hej!

Jag är gravid i vecka 5+ ngr få dagar (minns inte exakt antal) .
    Pga tidigare utomhavandeskap ngt år sedan så ville man kolla ett ultraljud tidigt för att se att det har fäst i livmodern.
    De såg på ultraljudet att det har fäst rätt ?fostersäcken? eller va det kallas.  
    Att det sitter i livmodern så det va en lättnad i sig och anledningen att man kollade tidigt .
    Men däremot så såg man inget hjärtljud eller ngt litet ?embro?.

Läkaren mätte ?säcken? och gjorde bedömningen att det kan vara normalt i utvecklingen och man inte kan se ännu inte behöver betyda ngt dåligt.
    Men det som sitter i huvudet nu är att min barnmorska gjorde bedömningen jag kunde vara i vecka 7 först innan.
    Då hon räknar efter min första dag utebliven mens osv.
    Jag har allt tydligt i en ?mens app? .
    Samtidigt så tänker jag att ultraljudet borde tala mer för hur det ser ut även om i tidigt skede.
    nu vill man vänta tills jag gör kub i vecka 11-12 .
    och de bedömer det ändå som en normal graviditet än sålänge.
    man själv är lite osäker exakt hur man beräknar veckorna o när en graviditet startar.
    Jag får komma tillbaka till kliniken jag har varit i tidigare om ca 2 veckor för kolla igen om jag vill det. 
    samtidigt som jag tänker ifall jag bara nu ska hoppas på det bästa och invänta kub ultraljudet.

att lägga till är att jag har haft mkt graviditet symtom som ännu håller i sig, mkt trötthet, illamående, humörsvängningar, värk i livmodern.
    Inte haft ngt blödningar.

det jag önskar nog med mitt inlägg även om jag vet kroppen kommer göra sitt nu , så skulle det kännas skönt veta ifall någon annan gjort tidigt ultraljud runt vecka 5 och inte sätt ngt hjärtljud då ännu men sen gått bra för?

Försöker tänka positivt så länge symtom finns och ingen blödning.
    men har en ryggsäck med missfall och utomhavandeskap bakom mig som gör det tuffare.

hoppas ni orkat läsa mitt kanske lite röriga inlägg men kände är så mycket tankar och känslor så kände behövde söka lite råd och stöd medans man tålmodigt väntar på vad som kommer.:)
    Hej,

Grattis till graviditeten!

Att se hjärtat slå så tidigt känns rent spontant som osannolikt. Jag vet oron för missfall. Det tog fem år och två missfall innan vi fick levande barn. 

Försök att inte oroa dig. Njut av att grynet sitter på rätt ställe denna gång. Jag skulle, för egen del, välja att ta tiden om ca två veckor för att slippa oto ett litet tag. Att vänta till kuben hade för mig varit omöjligt.
  • Anonym (Fx)

Inget konstigt att inte se något så tidigt. Gjorde vul ungefär då utan att se mycket och nu sparkar den lilla för fullt 🥹
    Skulle också råda dig att göra ultraljudet om två veckor för att lugna lite ❤️

• Sunshine888

Tack för era svar.:)

De såg inget alls för dig heller ? Alltså inte ett embro heller?
    Jag har förstått det kan va tidigt för hjärtljud men just att man bara såg säcken och inget embro men är väl precis på gränsen att kunna se det.:) 

ska nog åka tillbaka om två veckor, och hoppas på de ser mera då.
    men det va oxå att läkaren sa ngt med att ser man inget då så sätter man in medicinsk behandlig avslutar, 
    men kände samtidigt borde man göra det så tidigt ifall inte kroppen själv har börjat avsluta genom blödning eller likande tänkte man.
    men hon menar väl att man borde se ngt om två veckor såklart..
    sitter i bakhuvudet att barnmorskan beräkna efter utebliven mens att jag skulle vart i vecka sju kanske nu.
    men ärligt ultraljudet så trodde hon läkaren vecka 5+ ngt.
    men väntar man två veckor till så borde ngt synas Förhoppningsvist då om det är meningen att bli.:)
    Får hoppas ännu på det bästa. 🥰

• Anonym (Lis)
    Sunshine888 skrev 2024-09-12 17:23:22 följande:

Jag har förstått det kan va tidigt för hjärtljud men just att man bara såg säcken och inget embro men är väl precis på gränsen att kunna se det.:) 

men det va oxå att läkaren sa ngt med att ser man inget då så sätter man in medicinsk behandlig avslutar, 
    men kände samtidigt borde man göra det så tidigt ifall inte kroppen själv har börjat avsluta genom blödning eller likande tänkte man.
    sitter i bakhuvudet att barnmorskan beräkna efter utebliven mens att jag skulle vart i vecka sju kanske nu.
    men väntar man två veckor till så borde ngt synas Förhoppningsvist då om det är meningen att bli.:)

Det är först vid 6+4 som hjärtat absolut bör synas. Innan dess behöver det inte betyda nånting om man inte ser hjärtslag, framförallt inte när måttet dessutom stämmer. Så ta det lugnt, men får du göra ett ul om två veckor så gör det så känner du dig ännu lugnare om du får det bekräftat.😊
  • Anonym (Fx)
    Sunshine888 skrev 2024-09-12 17:23:22 följande:

Det enda de såg var hinnsäcken och att jag hade haft ägglossning på höger äggstock (som gjorde ont, varför jag sökte). 

Håller tummarna att er bebis växer där inne 🙏

• Sunshine888

Tack för era svar. 🙏

jag ska åka dit om ca 2 veckor så hoppas man på det bästa.:) ????

• Anonym (Jag)
    Sunshine888 skrev 2024-09-12 18:55:02 följande:

Tack för era svar. 🙏

jag ska åka dit om ca 2 veckor så hoppas man på det bästa.:) ????

Jag har gjort ett ultraljud i vecka 6+1 eller 6+0 där inga hjärtslag syntes, allt gick bra iallafall och sonen är 2,5 nu :)

Tror det är ovanligt att hjärtslag syns i vecka 5+, det räcker att en hinnsäck syns då vad jag vet.

Lycka till! 
  • Sunshine888

Tack för ditt svar, och va skönt att höra gick bra allt för dig.
    det som oroar mig lite är att hon sa det inte syntes någon gulesäck tror jag det kallades, vilket enligt henne man ofta borde sätt. Medans barnmorskan säger kan vara normalt man inte ser den så tidigt heller.
    I journalen på kvällen sen läste jag gyn läkaren hade bedömt det som utebliven geavid, då blev man ju lite ledsen när man känner det verkar ju ändå finnas hopp kvar, eftersom va så pass tidigt troligen nu enligt Ultraljudet iallafall , och att ja ändå hittills inte haft någon blödning och har rätt mkt graviditets symtom ännu.
    så jag tänker såklart båda hållen och man kan ju inte göra så mycket mer än vänta in nu ultraljud om ca 2 veckor igen. 

nen varit skönt höra att ngr andra ändå upplevt något likande oxå. :) så känner jag att det är ännu inte helt kört och får hoppas på det bästa o vänta tålmodigt 😊

Svar på tråden Oro utebliven graviditet,efter ultraljud