• Anonym (orolig)

Slutat amma ej fått mens, risk för graviditet?

Hej, jag har slutat amma sedan några veckor men fortfarande inte fått mens. Däremot blir jag plötsligt orolig att jag ska vara gravid? 

Jag var på gynundersökning 29 augusti och då sa hon att livmodern var väldigt tunn och det var ingen mens i sikte.

Nu har jag fått jättemycket flyttningar och är öm i magen. Upplever ett illamående framförallt på morgonen. Skulle kunna vara ägglossning också men då borde väl livmodern ha varit tjockare när jag var på Gyn undersökning? Dock var ju det nästan två veckor sedan.

Graviditet måste vara osannolikt? Jag har inte fått mensen tillbaka!

• Svar på tråden Slutat amma ej fått mens, risk för graviditet?
  • Anonym (Säker)

Helt osannolikt är det ju inte med graviditet om du tex inte haft något preventivmedel. De flesta borde ju veta vid detta lag att om man inte vill bli gravid igen snabbt efter förlossning så skyddar man sig direkt. Väntar inte på mensen eller tror att amning skyddar. 

• Anonym (Lis)

För att få tillbaka mensen måste du ju först ha fått tillbaka ÄL. 
    Så nej det är inte osannolikt att bli gravid innan första mensen efter graviditet.

• Anonym (orolig)
    Anonym (Säker) skrev 2024-09-11 22:25:59 följande:

Helt osannolikt är det ju inte med graviditet om du tex inte haft något preventivmedel. De flesta borde ju veta vid detta lag att om man inte vill bli gravid igen snabbt efter förlossning så skyddar man sig direkt. Väntar inte på mensen eller tror att amning skyddar. 

Nej jag tänkte nog att eftersom hon sa att det inte var några tecken till mens för livmodern var så tunn så är jag ej fertil och gick efter det. Men det är helt klart något som händer i kroppen nu antingen är det ägglossning, mens eller något annat men det bara forsar flytningar och jag mår konstant illa. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Lis) skrev 2024-09-11 22:45:37 följande:

För att få tillbaka mensen måste du ju först ha fått tillbaka ÄL. 
    Så nej det är inte osannolikt att bli gravid innan första mensen efter graviditet.

Jag verkar ha ägglossning nu. Eller så är det mens på g men då borde jag ha haft ägglossning vid tillfället när jag var på gyn och det hade väl synts dvs då hade inte livmodern varit så tunn? 
Svar på tråden Slutat amma ej fått mens, risk för graviditet?