• Anonym (Sugen)

Vi som dricker lite för mycket

Jag undrar när suget sätter in, på er som dricker lite för mycket. 
    Jag tänker inte på vin/sprit under dagen, men, efter jobbet, när jag lagar mat, då vill jag ha ett glas, till maten två glas och till tv'n en wirre.
    Om jag inte tar första glaset och "håller ut" fram till 19-20 tiden. Då släpper suget.
    Sen börjar det om nästa dag.
    Hur är det för er?

• Svar på tråden Vi som dricker lite för mycket
  • Anonym (Ajdå!)

Drar ett helrör whisky om dagen och har så gjort i säkert 10 år.
    Inte bra alls, det vet jag.

• Goneril
    Anonym (Ajdå!) skrev 2024-09-10 22:19:20 följande:

Drar ett helrör whisky om dagen och har så gjort i säkert 10 år.
    Inte bra alls, det vet jag.

Nu avsåg tråden de som "dricker lite för mycket", både TS och särskilt denne skribent dricker alldeles för mycket, inte bara lite för mycket. Systembolaget har fingervisningar om riskbruk, en flaska starksprit om dagen, det slår alla rekord. Där är väl avgiftning och nykterhet det enda som gäller, fast det blir väl inte så kul förstås. En prestation att hinna dricka så mycket! Så dyrt det måste bli! Jag moraliserar inte, var och en gör som den vill; jag hoppas nu att Anonym (Ajdå) fortfarande är i livet så han kan läsa detta. Å andra sidan undrar jag, det kan väl inte vara sant ändå ...Detta har pågått i 10 år, god grundfysik säger jag bara.
  • Anonym (Just nu inget)

Vi har en dålig vana min partner och jag, som vi håller på att bryta nu. Har druckit 3-4 öl varje dag i flera år. Och för oss har suget släppt när vi har ätit middag. Det har dessvärre gjort att vi äter allt senare på kvällarna. Jättedålig vana, jag vet. Men nu ska det bli ändring på det. Vi har hållit upp drygt en vecka och ska fortsätta med det i några månade är det tänkt. Det går bra. Dom första 3 dagarna hade vi lite sug på eftermiddagen. Men det gick snabbt över. En dålig vana som sagt som behöver brytas nu. 

• Anonym (Sugen)
    Anonym (Just nu inget) skrev 2024-09-12 17:37:37 följande:

Vi har en dålig vana min partner och jag, som vi håller på att bryta nu. Har druckit 3-4 öl varje dag i flera år. Och för oss har suget släppt när vi har ätit middag. Det har dessvärre gjort att vi äter allt senare på kvällarna. Jättedålig vana, jag vet. Men nu ska det bli ändring på det. Vi har hållit upp drygt en vecka och ska fortsätta med det i några månade är det tänkt. Det går bra. Dom första 3 dagarna hade vi lite sug på eftermiddagen. Men det gick snabbt över. En dålig vana som sagt som behöver brytas nu. 

Starkt, jag hittar inte motivation. Vad fick er att dra ner?
  • Anonym (Just nu inget)
    Anonym (Sugen) skrev 2024-09-12 20:42:09 följande:
    Starkt, jag hittar inte motivation. Vad fick er att dra ner?
    Det var några kompisar som undrade ifall vi ville haka på deras nykterhetsperiod, så vi är flera som slutar samtidigt. Då kan man också peppa varandra att inte dricka, vilket är bra. Men det absolut viktigaste är att jag och partnern är överens om det här. Annars skulle det nästan vara omöjligt. Vi har liksom varit ?partners in crime? med detta onödiga drickande så att säga. 
  • beli
    Anonym (Just nu inget) skrev 2024-09-12 17:37:37 följande:

Ni måste ju båda två ha gått upp nåt otroligt i vikt?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bartender)

Mitt sug är nog inte dagsstyrt utan mer humör och väderstyrt.

Med bag-in-box är det så klart alldeles för lätt att ta ett glas och jag har inget problem att dricka vinet som andra tar sig ett glas mjölk/läsk när de är törstiga.
    Har även ett välfyllt barskåp och gillar att testa nya drinkar.

Vissa dagar dricker jag ett glas vin, andra dagar inget alls, ibland blir det flera glas. Ibland 3 glas en tisdag och ibland inget glas alls på helgen.
    Inte till maten utan oftast när jag lagar mat eller ligger i solstolen. Sällan framför tv:n heller.

Vet inte om allt detta hinkande av lightläsk( även vanlig läsk) som många andrar ägnar sig åt utan eftertanke skulle vara hälsosammare än ett glas vin var och varannan kväll, men det är inte direkt samma "hetsjakt" på ligthtdrickarna.

Jag är inte överviktig, jag tränar, 0 sjukfrånvaro senaste 3 åren, kör aldrig bil onykter, har ordnat ekonomi osv så ser inte att min alkoholkonsumtion som ligger över medel skulle försämra mitt liv på något vis.

• Anonym (Just nu inget)
    beli skrev 2024-09-13 09:54:34 följande:
    Ni måste ju båda två ha gått upp nåt otroligt i vikt?
    Javars men vi ska försöka jobba bort det också. Jag har kanske 10 kg övervikt. 
Svar på tråden Vi som dricker lite för mycket