• Anonym (Olycklig man)

Jag ångrar mig för mycket!

JAG ÅNGRA MIG FÖR MYCKET!

Jag gjorde massa fel val, vilket ledde till b.la pinsamhet, ångest, deprimerad, missnöjd och att jämföra sig med andra.

- Jag hade fel "stil" när jag var en tonåring.

- Jag önskar att jag hade gått längre utbildning på folkhögskola för länge sen.

- Jag valde fel utbildningar.

- Jag önskar att jag hade tackat ja till att jobba längre när jag fick fortsätta.

- Jag önskar att jag var mer social för att bli omtyckt.

Varje morgon när jag ska gå till jobbet så brukar tänka på det negativa perioden :( Jag vet inte hur jag ska acceptera eller går vidare. Jag känner mig inte nöjd :(

• Svar på tråden Jag ångrar mig för mycket!
  • Anonym (B)
    - Jag hade fel "stil" när jag var en tonåring.
    Var du nöjd med din "stil" då? Vad gjorde att du hade den stilen? Tog du någon skada av det senare i livet? De som kanske tyckte du hade fel stil då...tror du att de kommer ihåg det nu?

- Jag önskar att jag hade gått längre utbildning på folkhögskola för länge sen.
    - Jag valde fel utbildningar.

Vad var det som gjorde att du valde "fel" utbildningar? Visste du att de var "fel" då? Vad fick du för erfarenheter av utbildningarna? Kan du studera vidare nu? 

- Jag önskar att jag hade tackat ja till att jobba längre när jag fick fortsätta.
    Varför tackade du inte ja? Var det något annat som.stod i vägen? Vad gjorde du istället-kan du blicka tillbaka och se något bra med det val du gjorde istället?

- Jag önskar att jag var mer social för att bli omtyckt.

Finns det något annat sätt du kan "bli mer omtyckt" på förutom att vara social? Vilka delar av din personlighet kan du använda istället? 
    Tror du att alla människor gillar sociala personligheter? Varför tror du att du skulle  bli mer omtyckt om du var social? Finns det fördel med att inte vara social?

Träna på att använda  acceptans istället för ältande. Sätt dig ner, skriv ner liknande frågor  som ovan och svara på dem, för dig själv. Allt är inte så svart eller vitt. Vi gör alla dumma val ibland och vissa får.vi ångra men det ÄR ju så att vara människa. 
    Försök tänka på var du är nu i livet. Ingen kan ändra det som varit, men man blir några erfarenheter rikare på vägen.  
    Livet är det som pågår NU medan vi funderar på morgondagen eller gårdagen, missar vi livet. 
    Slutligen vill jag rekommendera att lyssna på avslappningsövningen "Släpp ältande oro och negativa tankar" 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag ångrar mig för mycket!