• Anonym (c)

Få lägenhet av LSS?

Är 20 år gammal och nu är det så att jag har diagnosen "atypisk autism" alltså en högfungerande form av autism. diagnosen fick jag när jag var liten, alltså flera år sedan och idag märks det inte alls av, det har som gått helt över. lider däremot av social fobi som verkligen förstör för mig.

Orkar inte och kan inte längre bo hemma, det funkar varken för mig eller mina föräldrar.

Är det möjligt för mig att få en lägenhet av LSS?

Försöker lösa det här så snabbt som möjligt så jag försöker utnyttja varje möjlighet att få tag på ett boende.

Eller har de bara gruppboende att erbjuda? grejen är att jag inte behöver någon hjälp alls med något, så de kanske nekar mig att få en bostad, om jag inte ljuger ihop något.

• Svar på tråden Få lägenhet av LSS?
  • Anonym (J)

Nej. Den enda hjälp man kan få med diagnosen är boendestöd och kontaktperson. Har man mycket svåra problem och inte kan ta hand om sig själv så kan man få gruppboende men det är hårt reglerat så nej man kan inte ljuga till sig det. 

• Anonym (beror på)

Det beror heeeelt på kommunen. I min kommun finns förtur till vanliga lägenheter i det kommunala bolaget för personer med funktionshinder, satellitboenden för personer inom LSS, och gruppbostäder. Satellitboende betyder att det är som ett helt vanligt hyreshus med helt vanliga lägenheter, men personal på plats i huset och en del gemensamma utrymmen. Ett slags mellansteg mellan vanliga lägenheter och gruppboenden alltså.

Det är biståndshandläggarna som avgör om man är i behov av något av detta. Tyvärr är köerna ganska långa. Det låter dessutom som att du inte är i behov av det, utan bara är en "vanlig" ungdom med vanliga ungdoms-redo-att-flytta-ut-men-kan-inte-problem.

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2024-09-10 15:13:08 följande:

Nej. Den enda hjälp man kan få med diagnosen är boendestöd och kontaktperson. Har man mycket svåra problem och inte kan ta hand om sig själv så kan man få gruppboende men det är hårt reglerat så nej man kan inte ljuga till sig det. 

Varför tumme ner. Det är sanningen? Jag hade tex behövt hjälp att få ett jobb pga att min diagnos gör det extremt svårt men den lila hjälp som fanns lades ner. 
  • Anonym (luh)

Nej, självklart inte. Du får stå i kö som alla andra. Är det kaos hemma kan socialen garantera själva inkomsten om du får därifrån men de kan inte få tag i lägenheten åt dig. Om det inte är en extrem situation. Kö:erna till LSSboenden av olika typer brukar vara flera år och du platsar ändå inte där.

• Anonym (c)
    Anonym (J) skrev 2024-09-10 15:36:45 följande:
    Varför tumme ner. Det är sanningen? Jag hade tex behövt hjälp att få ett jobb pga att min diagnos gör det extremt svårt men den lila hjälp som fanns lades ner. 
    Du är inte den enda som har fått tumme ner, såg att min trådstart fått inte en, utan två tumme ner. xD 

Vad blir ni så provocerade utav? 
  • Anonym (J)
    Anonym (c) skrev 2024-09-12 18:11:43 följande:
    Du är inte den enda som har fått tumme ner, såg att min trådstart fått inte en, utan två tumme ner. xD 

Man vill ju gärna ha en förklaring om någon ogillar Det man skriver. Så ja lite provocerande 
  • Anonym (luh)
    Anonym (c) skrev 2024-09-12 18:11:43 följande:

Tippar på för att du vill ha en lägenhet av soc utan att ens tycka att du har en diagnos, väldigt verklighetsfrånvänt att tro att det är en möjlighet. Att vilja ta upp resurser för boende men inte använda själva fördelarna med ett sånt boende dvs personalen/BS
  • Anonym (luh)

Provocerande är inte likvärdigt med varför man ger en tumme ner. Inte för att mina tummar är åt något håll i denna tråd men

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (c) skrev 2024-09-12 18:18:16 följande:
    Jaha, är du en sån person som tror at man måste vara blatte för att få hjälp av soc? 
    Denna attityd provocerar. Men tummarna kan användas om man gillar/håller med eller ogillar/inte håller med. Till dubbelanonyma orkar man ofta inte mer an visa en tumme.
  • Anonym (luh)
    Anonym (c) skrev 2024-09-12 18:18:16 följande:
    Jaha, är du en sån person som tror at man måste vara blank för att få hjälp av soc? 
    Jaha, är du en sån person som inte kan ha en vettig diskussion?
    Stryk frågetecknet...
  • Anonym (Q)

Inte om du nästan inte har några problem. Det finns personer med svår autism eller IF sån får vänta några år. 

Vad är det som hindrar dig att söka boende på marknaden? Om du kommer in på ett LSS-boende, så kommer du inte få det roligt. Dina grannar kommer inte vara på din nivå. Du får skaffa en lägenhet. Om du behöver hjälp i ditt boende, kontaktar du LSS för att få boendestöd. Du har ett för litet funktionshinder för att du ska få ett anpassat boende.

Svar på tråden Få lägenhet av LSS?