• Anonym (Mama)

Vad beror låg födelsevikt på?

Jag födde för ca 5 månader sen en dotter som trots hon bara föddes 2 dagar innan bf vägde 2,5 kg. Vi fick gå på tillväxt ultraljud och där såg man hon var liten men inget fel på flöde eller liknande. jag är också väldigt liten o väger 44 kg trots jag äter som en häst. snabbt efter hon föddes gick hon upp i vikt som en galning o hamnade på normal kurvan o har legat för sen dess.

vad kan detta bero på? Att min kropp behövde ett litet barn? de på bvc var verkligen importerade hur hennes kurva steg rakt upp genom att vi började amma! 

• Svar på tråden Vad beror låg födelsevikt på?
  • cosinus

Jag har också fött ett sånt barn. 2 dagar före bf vägde han 2.5 kg och var 44 cm lång. Men han fortsatte vara liten hela tiden. Jag är normallång medans mannens släkt är små.

Min äldsta dotter vägde 3.1 kg, äldsta sonen 2.7 men han var 49 cm lång så han var otroligt mager och behövde läggas in på neo med dropp och sen tilläggsmatas. Han var mager i 2 månader ungefär och sen sköt han iväg som en raket på kurvorna. Trean var då den lilla på 2.5 medans nummer fyra som de då kollade med tillväxt UL var 4e vecka hela vägen för att syskonen varit små kom ut och vägde 3.7 kg. En bjässe i familjen :)

Så egentligen var ju ettan och fyran (tjejerna) normalstora medans killarna stuckit ut neråt i vikt. Jag vet inte varför. Gått upp lika mycket (eller lite, 9 kg) med alla barnen och jag är ju som sagt inte kort. Rent kroppsligt hur de brås på mig respektive mannen så är ettan och trean mer lika mannens släkt och alltid varit små och tunna medans tvåan och fyran mer lika mig. Det har märkts senare under uppväxten att de varit tyngre men vid födseln så gjorde det ju inte det.
    2.5 kg bebisen är nu 16 och fortfarande otroligt smal. 

• Anonym (Jag)

Jag: Fullgången 2650 gr och 45 cm. Blev inte så lång senare i livet heller, stannade på 155 cm.

Svar på tråden Vad beror låg födelsevikt på?