Privat klinik förstört mina tänder - har jag någon rätt?
Hej! Jag har haft så kallad ?invislign? dvs osynlig tandställning i två år till en kostnad av över 40 000 kronor. I början fick jag se bilder på ett slutresultat och att det skulle ta cirka 1.5-2 år.
Min tandläkare lyckas inte scanna mina tänder korrekt under behandlingen och skenorna som görs efter scanningen passar därför inte mina tänder. Detta gör att mina tänder inte flyttas som dom ska och glider tillbaka så efter 1 år har tänderna flyttats en del men efter 2 år är dom tillbaka i ursprunglig position. Tandläkaren tar aldrig upp det med mig att dom har flyttats tillbaka så pass mycket förens jag får nog efter två år utan att se någon skillnad förutom att tänderna är gulare och säger att jag vill avbryta behandlingen. Under behandlingen har mina tänder slipats mellan tänderna också. Även börjar ila.
Tandläkaren säger att eftersom jag självmant efter 2 år valt att avbryta behandlingen kommer jag åtminstone få stå för hälften av kostnaden oavsett om resultatet som utlovats inte har uppnåtts. Detta eftersom jag inte gett dom en chans att ordna det? Efter två år?.. och när det uppenbart även för tandläkaren inte fungerar på mina tänder.
Får valet att då räls istället för samma pris och tackar ja då jag som ung hade det via folktandvården och allt flöt på bra. Sätter i rälsen hos en tandsköterska (tandläkaren var ej närvarande överhuvudtaget under besöket) några timmar senare på kvällen lossnar fästet. Så här är jag nu och ännu en gång behöver jag ta ledigt från jobbet för att gå tillbaka och få det fixat. Men nu tycker jag det känns för oseriöst och jag vill inte få mina tänder mer förstörda för ingenting.
Så min fråga till er är - vad kan jag göra i denna situation? Någon som har juridisk kunskap? Jag tycker jag har rätt till pengarna tillbaka.