Utsatt som barn, utbildning som vuxen?
Jag är lite nyfiken på hur det har gått för barn som blivit väldigt utsatta av sina föräldrar, hur har det gått för dom med studierna?
Blev själv torterad och utsatt för mordförsök av min vårdnadshavare. Detta satte djupa spår. Och jag har ärligt talat aldrig haft en stöttepelare som var så speciellt smart i mitt liv. Ingen högutbildad i min närhet, ingen som förstod sig på samhället utan snarare väldigt naiv och endast sa fraser som man hört ute i samhället.
Ingen som har velat se min kapacitet. Ingen som har försökt prata med mig när jag var helt lost utan snarare anklagat mig för att jag då har tagit energi, öronen blöder på dom osv osv.
Jag är egentligen ganska så skärpt, men lyckades inte orientera mig fram själv i samhället då jag inte visste själv vad jag ville bli då jag svävat mellan liv och död psykiskt sen jag kom ifrån det fysiska helvetet.
Jag blev en loser helt enkelt och börjar bli för gammal för att lyckas nu.
Saker som jag lyckas med idag iallafall är, jag kan meka, jag studerar i allt ifrån 10 minuter till kanske 2 timmar inför ett prov och får näst bäst eller det bästa resultatet i gruppen.
Jag har klarat 4 teori prov på 1:a försöket och även uppkörningarna.
Jag provade att göra högskoleprovet en gång bara för att min stöttepelare var på mig om det. Jag fick 0.2 poäng högre än vad som ansågs normalt för gruppen enligt årtalet efter att man slutat sina studier. Alltså efter att ha hoppat av gymnasiet och 8 år senare så fick jag ändå 0,2 poäng bättre än vad
som var medel. Och då hade jag hoppat av gymnasiet ganska så tidigt med.
Jag är ingen WOW människa. Men jag vet att jag skulle ha kommit långt om jag hade haft någon vettig stöttepelare.
Så jag undrar, hur går det för de som varit utsatta som barn? Har dom någon vettig stöttepelare utöver någon kontaktperson?
Finns det något i samhället idag som hjälper att fånga upp dom när de är kanske vuxna och hjälper dom med samtal och vägriktning?
Eller ska det ligga helt på deras egna ansvar, då dom har en vuxens ålder fast de blev berövade sin barndom och som unga vuxna fortfarande är väldigt förvirrade?