• Anonym (fundersam mamma)

    Språkresa som 19-åring

    Min dotter tog studenten i våras och vill gärna åka på språkresa nu under hösten. Är det någon som har erfarenhet av att åka på språkresa "off-season", dvs inte under sommaren?! Är det många som åker då, och är det några 19-20-åringar som åker? Finns det jämnåriga och kan man träffa vänner på detta sätt. Min dotter funderar på London (eller kanske Brighton eller Malta). Hur länge bör man vara borta för att få ut något av språkresan?

  • Svar på tråden Språkresa som 19-åring
  • Aliona

    Går det ens språkresor som inte är på sommaren? De som går i skolan kan ju inte åka då. Kanske är det bättre i hennes ålder att plugga engelska en termin eller så på universitetet i London? Hon kan bo inneboende, på campus eller dela lägenhet med engelstalande studenter. 

  • Anonym (resa)
    Anonym (fundersam mamma) skrev 2024-09-09 19:38:11 följande:
    Språkresa som 19-åring

    Min dotter tog studenten i våras och vill gärna åka på språkresa nu under hösten. Är det någon som har erfarenhet av att åka på språkresa "off-season", dvs inte under sommaren?! Är det många som åker då, och är det några 19-20-åringar som åker? Finns det jämnåriga och kan man träffa vänner på detta sätt. Min dotter funderar på London (eller kanske Brighton eller Malta). Hur länge bör man vara borta för att få ut något av språkresan?


    Det låter mer som en utbytestermin än en språkresa. Och det borde ju rimligtvis mest vara äldre ungdomar som kan åka iväg på en sån resa. 

    För att verkligen lära sig ett språk så krävs det nog minst några månader, och att man pratar språket i vardagen. Är det engelska så kan väl de flesta ungdomar i Sverige redan väldigt bra engelska, så då är det nog snabbare att kunna lära sig bra. 

    Se hur länge man måste vara borta att "få ut något" av resan, det beror ju helt på vad det är man vill få ut? 
  • Anonym (fundersam mamma)

    Ja, tex EF har språkresor året runt därav min fråga. Eftersom dottern tog studenten i våras och jobbar extra nu, så har frågan om en språkresa kommit upp. Dels för att plugga lite engelska och dels för att göra något annat och ha något roligt att se framemot. Studier på Universitet och Högskola är inte aktuellt just nu. 
    Dottern vill åka men är fundersam på om det är några andra svenskar som åker "off season". Hon vill inte åka på ett utbytesår eller en hel termin. Finns det någon som har haft ungdomar som har åkt med EF under någon annan tid är under sommaren?! 

Svar på tråden Språkresa som 19-åring