• Anonym (Vill ha ett andra barn)

Fick ni hjälp till barn nr 2?

Hej!
    Jag och min man har försökt att få barn nr 2 i 10 år nu. 2018 fråga jag om man kunde få hjälp men blev nekad av den offentliga vården. Finns det något sätt att få hjälp? privat? utomlands? Eller ska man fråga landstingsvården igen?

Det tog oss 5 år innan vi fick 1 barnet, så det gick inte så enkelt då heller och har fått flera missfall 2 st innan första barnet och ett antal efter. Orkar inte hålla räkningen längre. Nu är jag dessutom 37år och skulle så gärna ha ett barn till.

Ska jag ge upp?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fick ni hjälp till barn nr 2?
  • Aliona

Jag vet inte alla reglerna för landstinget men du kan absolut få hjälp från privata kliniker eller utomlands. 

• Anon0141

Oj.  Finns det en anledning att ni inte sökt hjälp innan? 10 år är ju svinlång tid! Det finns ju hur måna privatkliniker som helst i landet, det är ju bara att googla fertilitetsutredning och närmsta stad.

• Jordgubb123

Hej!

Vill hoppa in och säga att jag har blivit gravid 😭 var på UL för 4 veckor sedan för att kolla äggblåsorna efter ny kur letrozol. Tunn slemhinna igen och inga äggblåsor - behandlingen hade inte funkat. Skulle bara invänta mensen. Men mensen kom aldrig och 4 veckor efter det ultraljudet testade jag positivt! Jag hade alltså fått ägglossning två veckor senare.. är givetvis glad men också så orolig. Lycka till för alla er andra! Håller alla tummar och tår för att ni också lyckas. 

• Jordgubb123
    Jordgubb123 skrev 2024-09-14 10:21:59 följande:

Hej!

Vill hoppa in och säga att jag har blivit gravid 😭 var på UL för 4 veckor sedan för att kolla äggblåsorna efter ny kur letrozol. Tunn slemhinna igen och inga äggblåsor - behandlingen hade inte funkat. Skulle bara invänta mensen. Men mensen kom aldrig och 4 veckor efter det ultraljudet testade jag positivt! Jag hade alltså fått ägglossning två veckor senare.. är givetvis glad men också så orolig. Lycka till för alla er andra! Håller alla tummar och tår för att ni också lyckas. 

Ursäkta det här svaret kom i helt fel tråd.. vet inte hur jag tar bort det? Kan någon hjälpa mig? Ber om ursäkt TS!!

Men som svar på din fråga: ja vi fick hjälp med barn nummer två via regionen. Allt utom ivf hjälpte dem till med.
    Anon0141 skrev 2024-09-09 20:58:51 följande:

Oj.  Finns det en anledning att ni inte sökt hjälp innan? 10 år är ju svinlång tid! Det finns ju hur måna privatkliniker som helst i landet, det är ju bara att googla fertilitetsutredning och närmsta stad.

Ja, MVC har inte varit så trevlig är den ena anledningen. Den andra är min man vill helst att de ska vara så naturligt som möjligt. Men känner själv att man blir ju inte yngre precis. Är 35+ så dax att tänka utanför landsting och "naturligt" Jag tror dock att mycket har att göra med att min man är rädd för läkare. Han hade en traumatisk upplevelse som lite. För nu har han bearbetat det och nu är han inte lika negativ till att söka hjälp.

Men känner var ska man ens börja.
    Jordgubb123 skrev 2024-09-14 10:31:56 följande:
    Ursäkta det här svaret kom i helt fel tråd.. vet inte hur jag tar bort det? Kan någon hjälpa mig? Ber om ursäkt TS!!

Men som svar på din fråga: ja vi fick hjälp med barn nummer två via regionen. Allt utom ivf hjälpte dem till med.
    Hmmm, undra om det är olika beroende på var man bor. Någon som vet.
    Kanske kan fråga igen. Det var ju några år sedan.

Får man fråga vilken region du fick hjälp inom?
Svar på tråden Fick ni hjälp till barn nr 2?