• Anonym (Hungrig)

Mat fråga

Tänk dig följande: Man äter mat men orkar bara äta halva portionen. Kan man då lägga in resterande mat i kylen och äta några timmar senare. Alltså samma tallrik mat åt från tidigare?

• Svar på tråden Mat fråga
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Märklig fråga. Så gör jag typ varje dag. Varför inte?

• Anonym (Hungrig)

Tänker på bakterier. vill inte bli sjuk. 

• klyban

Du behöver inte ens ställa in maten i kylen om du inte vill, om nu du ska äta upp den om par timmar.

Men stoppa i kylen gör ju inte den sämre precis, och mikron gör ju sitt jobb ändå.
    Men ska du äta den imon, så är väl kylen i denna värme nått som måste göras och för vara säker på att den inte blir dålig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (H)

Aldrig hört talas om matrester? Tror du folk som bor själva bara lagar sig en portion mat varje gång de äter?

• Anonym (Hungrig)
    Anonym (H) skrev 2024-09-09 18:39:18 följande:

Aldrig hört talas om matrester? Tror du folk som bor själva bara lagar sig en portion mat varje gång de äter?

Jag äter ofta matrester men aldrig från den maten jag ätit från tidigare. jag ?använder ? aldrig samma tallrik så att säga, utan jag tar ?ny? mat från kastrullen eller stekpannan. Den mat som jag ätit från slängs eller äts upp direkt. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Hungrig) skrev 2024-09-09 18:50:29 följande:
    Jag äter ofta matrester men aldrig från den maten jag ätit från tidigare. jag ?använder ? aldrig samma tallrik så att säga, utan jag tar ?ny? mat från kastrullen eller stekpannan. Den mat som jag ätit från slängs eller äts upp direkt. 
    Kommer inte hända någon på några timmar 
  • Anonym (Mia)

Är du orolig så kan du kanske ta mindre portioner så att du inte behöver spara på samma tallrik?

Undvik också kanske särskilt känslig mat som kladdiga sallader och skaldjur.

Annars borde det inte vara några problem. Det är alltid bra att använda näsan och kolla om maten är bra.

• Aniiee

Gör jag och alla jag känner stup i kvarten. Till och med med kladdiga salader och skaldjur. Ibland står det till och med i kylen någon dag...

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (.)

Jag har till och med glömt ställa undan mat som stått på spisen över natten och ätit.
    Inte blivit sjuk.
    Dock ska man ju vara försiktig med vissa livsmedel, som skaldjur, ris också tror jag? Men den mesta maten går att äta trots att den stått framme rätt länge. 

Jag tror man oftast känner på smaken/lukten om något hunnit bli dåligt.

Svar på tråden Mat fråga