Kan det bli en bok av det här?
Skrivit första kapitlet och vill veta. Finns det något att ha? RÖSTA för bövelen :) Gå in o läs.
dengenomsnittligeresemontoren.wordpress.com
Skrivit första kapitlet och vill veta. Finns det något att ha? RÖSTA för bövelen :) Gå in o läs.
dengenomsnittligeresemontoren.wordpress.com
Det kan bli en bok genom sk självutgivning där du själv är med och finansierar.
Ja precis. Men kan det finnas ett intresse i att läsa om diverse mer eller mindre galna historier från resor?
Se upp för google translate. Nu säger polisen: du får inte ljuga här.
Tack!!
Interpunktion och meningsbyggnad får du öva på. Berättelsen är inte poänglös, men du borde hitta någon "knorr", någon fyndig avslutning. Du vill tydligen att läsaren ska fundera lite på hur det gick I fortsättningen; det kan du bygga upp lite bättre. Berätta också hur det var i den spanska fyllecellen om du nu hade oturen att hamna i en dylik. "VInglande" är bra, då vet man genast i vilket skick berättaren befinner sig. "Nöjd med" är bättre än "nöjd över". "Skulle de ha fel" är inte så bra, futurum är bättre, "de skulle inte få rätt". "Grumlig dimma" skriver du, "dimma" räcker. Plötsligt får berättaren ett namn, "Lucas", läsaren undrar då vem det är, tidigare har du skrivit "han" och det räcker. Lite synpunkter från en språknörd.
Tack! Älskar språknördar. Hur ska man annars utvecklas
Jag skulle säga att det händer för mycket i väldigt lite text, om du förstår hur jag menar. Tror att du måste bygga upp det mer, lite mer om personerna, miljön etc.
Kanske en skrivarkurs? Språket är en sak, men man måste även veta hur en bok ska vara uppbyggd och jag tror att du behöver lite mer kunskap där. Som den är nu skulle jag säga nej, men med mer kunskap och arbete, vem vet.
Jag förstår precis. Har en idé i huvudet och ville få fram ?poängen? fort men kanske kan tona ner det lite. Tack för input!
Jag förstår precis. Har en idé i huvudet och ville få fram ?poängen? fort men kanske kan tona ner det lite. Tack för input!
okej! Tack igen för tips!
Det där är mer som en grov mall för en del av handlingen än ett kapitel. Det händer saker hela tiden men ändå händer ingenting, om du förstår vad jag menar. Det finns liksom ingen handling annat än att han dricker öl och är full. Ingen bakgrundsinfo, ingen tråd att följa framåt i boken mer än att det möjligtvis hintas om fler fyllor. Det är oklart vad den kommer kunna handla om. Ska hela boken bestå av att han dricker öl och är full? Är det liksom hela handlingen? Det verkar mer som en sorts dagboksanteckning/blogginlägg än ett kapitel ur en bok. Dessutom alldeles för många svordomar i den korta texten. Som den är nu så nej, det kan inte bli en bok. Du måste fundera ut en riktig handling där hans alkoholism kan vara en sidogrej, inte att fyllor där han ej minns något är hela fokuset liksom.
Är det en bok du ska skriva? Varför inte en novellsamling! Eller en diktsamling, orimmad vers! Läs lite Bruno K. Öijer, "rockpoeten", Kristina Lugn eller kanske några av nobelpristagaren och giganten Tomas Tranströmers dikter! Det är inte ordmassan som avgör huruvida ett alster är läsvärt eller intressant, det är de bilder och de känslor orden frammanar. Oavsett vilket sätt att uttrycka dig på du väljer, behöver du verktyg. Grammatik, regler för interpunktion och läs lite om stilfigurer. Hur blir man skribent? Man måste läsa, läsa, såväl klassisk som nutida litteratur. Man kan mycket väl skriva om alkoholism och stegen på vägen dit, euforin, uppsluppenheten och känslan av att äga världen - och sedan ångesten, ruelsen och de svikna löftena. Många författare har skildrat de här stegen. Nu gällde det öl; det går säkert att bli alkis på bärs också och fet blir man garanterat.