• Anonym (Luuucy)

IQ test Rekrytering Jobtalent match LogiQ Personlighetstest

Hej!
    Känner mig i desperat hjälp och är jättestressad. Dilemma: jag är i en rekryteringsprocess och det handlar om att ta mig ur ett jobb där jag blivit utmattad i kombination med att det är extremt styrt jobb och har svårt att få ihop det som ensamstående.

Jag har fått testen 
    Jobmatch Talent LogiQ
    och JobMatch Talent (personlighetstest)

Det som stressar mig mest är Jobmatch Talent LogiQ
    Någon som har erfarenhet av dessa tester? Vad handlar det om för frågor, övningar m.m.? Går det att studera för förberedelse? Om det ex.vis. handlar om matrigma m.m. ? Har kollat Squidfactor men verkar inte passa in eller är det liknade frågor iaf så Squidfactor kan vara till hjälp?
    Så tacksam för alla tips, pepp, inspel och få höra era erfarenheter. 
    Ska göra testet på tisdag så är jättestressad och är jättetacksam för era inspel <3

• Svar på tråden IQ test Rekrytering Jobtalent match LogiQ Personlighetstest
  • TröttMört

Det går att öva upp sig på sådana test, kolla runt lite på nätet. När du så att säga har knäckt koden kring hur de är uppbyggda kommer det att gå lättare.

Ditt testresultat kommer inte att påverka rekryteringprocessen nåt nämvärt. De allra flesta hamnar i mittensegmentet, men rekryteraren ser troligtvis inte var i mittensegmentet. Så om du inte hamnar väldigt långt ut på endera skalan, så är du en kandidat lika god som någon annan i racet.

Fattar inte varför man ännu håller på med dessa fullständigt irrelevanta test. De säger ju noll och intet om din lämplighet för jobbet. Jag tänker att de används för att sålla agnarna från vetet, typ.

Den som verkligen vill ha jobbet, bemödar sig om att göra testet. Övriga skiter i't.

• Anonym (Luuucy)

Tack skälla för tips och inspel :) Uppskattar det mycket.
    råkar du eller någon annan känna till just Jobmatch talent och vet vilken typ av uppgifter det är i LogiQ testet?

• TröttMört
    Anonym (Luuucy) skrev 2024-09-09 09:42:47 följande:

råkar du eller någon annan känna till just Jobmatch talent och vet vilken typ av uppgifter det är i LogiQ testet?

Både JobMatch LogiQ (JMLQ) och Matrigma är utformade för att mäta kognitiv förmåga, men de har några viktiga skillnader:

JobMatch LogiQ (JMLQ)

Adaptivt test: Testet anpassar sig efter testtagarens svar, vilket innebär att svårighetsgraden justeras baserat på tidigare svar.

Områden: Mäter numerisk förståelse, matematisk förståelse, allmän logik, avancerad logik och komplex problemlösning.

Språkoberoende: Finns på 32 språk och är utformat för att vara språkneutralt.

Tidsanvändning: Ingen strikt tidsbegränsning, men tiden som används påverkar poängsättningen.

Användning: Vanligt inom rekrytering för att matcha kandidater med specifika yrkesområden.

Matrigma

Fast test: Består av en fast uppsättning frågor som inte anpassar sig efter testtagarens svar.

Områden: Fokuserar på problemlösningsförmåga genom logiska problem och mönsterigenkänning.

Icke-verbalt: Testet är icke-verbalt och består av abstrakta frågor, vilket gör det användbart globalt.

Tidsbegränsning: Vanligtvis 35 frågor på 40 minuter, men det finns också en kortare version med 12 frågor på 12 minuter.

Användning: Används ofta för att bedöma generell kognitiv förmåga i olika sammanhang.

Sammanfattningsvis är JMLQ mer anpassningsbart och omfattande i sina mätområden, medan Matrigma är mer fokuserat på snabb problemlösning och mönsterigenkänning

• TröttMört
    Anonym (Luuucy) skrev 2024-09-09 09:42:47 följande:

Det verkar som att det inte finns specifika övningstest för JobMatch LogiQ (JMLQ) tillgängliga online. Däremot kan du hitta exempel på liknande tester och övningsmaterial som kan hjälpa dig att förbereda dig för kognitiva och logiska tester.

En bra resurs är JobTestPrep, där du kan hitta gratis exempel och övningstest för olika typer av begåvningstest, inklusive logiktester som kan vara användbara för att förbereda sig inför JMLQ1.

1JobTestPrep

• Anonym (Luuucy)

Hej igen! Tack för jättevärdefull information, pepp och inspel :)

• Frednarg

Hej, jag skall göra samma logiktest från Jobmatch i veckan. Hur var det? Vilka var de olika delarna som testet innehöll? Tacksam för snabbt svar och hoppas att det gick bra för dig!!

Svar på tråden IQ test Rekrytering Jobtalent match LogiQ Personlighetstest