• Anonym (Beslutsam)

Tacka ja och sen nej till barnkalas?

Mitt barn var på kalas igår. Det var ganska få barn där och det visade sig att flera barn tackat ja, men sen tagit tillbaka sitt ja då de fått en inbjudan till ett roligare kalas. Mitt barn fick också den inbjudan efter att vi tackat ja till det första kalaset, och hur spännande det än lät, var det självklart både för mig och för mitt lågstadiebarn att vi ändå gick på det kalas som vi tackat ja till först.

I min värld är det otroligt ouppfostrat att dra tillbaka sitt ja för att det kom nåt roligare, men tydligen är det inte så för alla?

Hur gör ni, får era barn tacka nej när de tackat ja, för att det kom nåt roligare?

• Svar på tråden Tacka ja och sen nej till barnkalas?
  • Anonym (B)

De får verkligen inte göra så, självklart går man på det första kalaset.

• Queen81

Mina barn (6 och 9) får givetvis gå på det kalaset de först tackat ja till! 
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad. 

• Anonym (Som så ofta)

Folk är idioter! 

• Anonym (Bela)

Varför lägger man sitt kalas samma dag som någon annan undrar man ju. Med tanke på att de flesta gäster var gemensamma måste ju de med det roligare kalaset vetat om det första?

• Anonym (Beslutsam)
    Anonym (Bela) skrev 2024-09-08 10:14:49 följande:

Varför lägger man sitt kalas samma dag som någon annan undrar man ju. Med tanke på att de flesta gäster var gemensamma måste ju de med det roligare kalaset vetat om det första?

Båda kalasen var bokade på "lokal", så jag gissar att man helt enkelt råkat boka samma dag och sen kört på. Inbjudningarna gick ut med någon dags mellanrum. Kalasbarnen var inte heller inbjudna till varandras kalas, men i klassen leker man spritt så flera barn var bjudna till båda kalasen.
  • Kammen320

Nej, då får man gå på det första kalaset såklart. Om dom inte är exakt samma tid kanske det går att smita tidigare från ena eller att komma sent till det andra. Men annars får man tacka nej till det andra.

• cosinus

Jag tycker nog inte det är så svartvitt.

Två familjer har bokat var sitt kalas ovetandes om varandra. Den ena familjen är något snabbare med att få ut inbjudan.

Jag har ofta svarat direkt på inbjudan till kalas för mina barn bara för att jag inte ska glömma. Oftast utan att ens fråga barnen (de brukar ju vilja gå).

Men när det då visar sig att kalasen krockar. Ska då inte barnet med segare föräldrar att skicka ut inbjudan ha någon chans för att kompisens föräldrar var snabbare? Ska inte barn som haft föräldrar som svarar direkt få välja? Jag vet inte det jag../

Det rimliga tycker ju jag varit att någon av föräldrarna bytt datum för sitt barns kalas. Annars får man ju ta att gästerna delar upp sig.

Hade det varit mitt barn hade jag antingen pratat ihop mig med den andra kalasförälde och vill ingen flytta kalaset så hade jag ju fått räkna med att barn faller bort.

Däremot hoppas man ju att föräldrarna som bytte kalas gjorde det någorlunda rimlig tid. 

• Spucks

Mitt barn hade inte fått tacka nej och istället tacka ja till ett annat kalas. Väldigt ohyfsat beteende av föräldrarna som tydligen lär sina barn att det viktigaste är att få, få, få! Finns det något bättre än det vi har? Ja, då är det bara att krafsa till sig. Hur de påverkar personer med detta beteende bryr de sig inte om. Äckligt!

• Anonym (d)

Jag hade agerat som jag själv hade agerat och valt det roligaste.
    Livet är inte en ständig medvind.

• Anonym (d)
    cosinus skrev 2024-09-08 11:43:57 följande:

Jag tycker nog inte det är så svartvitt.

Två familjer har bokat var sitt kalas ovetandes om varandra. Den ena familjen är något snabbare med att få ut inbjudan.

Jag har ofta svarat direkt på inbjudan till kalas för mina barn bara för att jag inte ska glömma. Oftast utan att ens fråga barnen (de brukar ju vilja gå).

Men när det då visar sig att kalasen krockar. Ska då inte barnet med segare föräldrar att skicka ut inbjudan ha någon chans för att kompisens föräldrar var snabbare? Ska inte barn som haft föräldrar som svarar direkt få välja? Jag vet inte det jag../

Det rimliga tycker ju jag varit att någon av föräldrarna bytt datum för sitt barns kalas. Annars får man ju ta att gästerna delar upp sig.

Hade det varit mitt barn hade jag antingen pratat ihop mig med den andra kalasförälde och vill ingen flytta kalaset så hade jag ju fått räkna med att barn faller bort.

Däremot hoppas man ju att föräldrarna som bytte kalas gjorde det någorlunda rimlig tid. 

Håller med här.
  • rosesarewhite

Svårt och inte helt svartvitt. Om jag fått en inbjudan av en bekant och tackat ja, och sedan en inbjudan från familj eller min bästa vän samma dag, så hade jag valt familjen/bästa vännen.

Hade mina barn fått två kalasinbjudningar för samma dag hade de nog gått på det kalas som var för det barn de är bäst kompis med. Om de tex knappt leker med första barnet, och sedan kommer det en inbjudan från bästa vännen, så hade vi valt bästa vännens kalas.

• Anonym (Lisa)

Beror lite på vad som gjorde det andra roligare. De kanske hade spenderat en massa pengar på yttre faktorer såsom strippor osv?

• klyban
    Anonym (Beslutsam) skrev 2024-09-08 09:07:45 följande:
    Tacka ja och sen nej till barnkalas?

Mitt barn var på kalas igår. Det var ganska få barn där och det visade sig att flera barn tackat ja, men sen tagit tillbaka sitt ja då de fått en inbjudan till ett roligare kalas. Mitt barn fick också den inbjudan efter att vi tackat ja till det första kalaset, och hur spännande det än lät, var det självklart både för mig och för mitt lågstadiebarn att vi ändå gick på det kalas som vi tackat ja till först.

I min värld är det otroligt ouppfostrat att dra tillbaka sitt ja för att det kom nåt roligare, men tydligen är det inte så för alla?

Hur gör ni, får era barn tacka nej när de tackat ja, för att det kom nåt roligare?

Det är i min värld tragiskt att göra så.
    Har inte ens en gång i livet gjort detta, mer än om det dykt upp saker som är viktigt att man deltar i som släkt.

Men det har kanske skett 2ggr under alla år, i övrigt så har jag aldrig dragit tillbaka mitt JA ens en gång.
    Och just för  jag tycker själv det är ett svårt bedrövligt beteende.

Sen just din du hade, det har jag inte varit med om med barnen och att kalas krockar.
    Men frågan är vad gör man om barnet blir skogstokig om den inte får gå till sin "bättre" kamrat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Inte OK)

De som gör så är dåliga förebilder för deras barn. Man tackar inte ja till något och sedan nej och går på ett annat kalas!! Enda anledningen som är okej för det är om barnet blivit sjukt eller skadat eller annan kris uppstått. Vuxna människor! 

Lagt kort ligger. 

Det kan också bli så att det första ("tråkiga") kalaset hade de upplevt 10 gånger roligare än det som de antar är roligare. Inget man vet på förväg. 

• Cathariiina

Tråkigt, och här gällde det dessutom två födelsedagsbarn som var på samma nivå närhetsmässigt så att säga, de var båda skolkamrater. Annars kanske det finns en ursäkt, om det är t.ex. en kusin till barnet som ska ha kalas samma dag, hela släkten ska samlas och man får veta detta sent. Men då får man ju ringa upp skolkamratens mamma och förklara detta och be om ursäkt. 

Jag tycker att barn ska lära sig vanlig hyfs medan de är barn, annars kan de till och med bli sådana vuxna som jag tyvärr har stött på: folk som går till en middag eller fest och vräker i sig mat och dryck, för att lämna tidigt och ansluta sig till sitt gäng med mycket skojsigare människor, som ska ut på sta'n...

• Mrs Moneybags

Nej, så gör man förstås inte. 

Däremot kan man ju påpeka för föräldrarna att det är två kalas på samma dag och fråga om de inte kan slå ihop allt? Det är ju enklare för alla och alla kan delta och bli firade. 

• Anonym (AnonymS)

Har varit med om precis detta scenario en gång, och då löste vi det genom att slå ihop kalasen. De flesta (men inte alla) barn var bjudna till båda. Win-win för föräldrarna dessutom, som kunde dela på kostnad och arbetsbörda.

• Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-09 13:26:17 följande:

Däremot kan man ju påpeka för föräldrarna att det är två kalas på samma dag och fråga om de inte kan slå ihop allt? Det är ju enklare för alla och alla kan delta och bli firade. 

Jag tänker att man inte vet konsekvenserna av det. Barn A kanske inte vill ha ett barn hos sig, som är bjudet till B:s kalas, och vice versa. Vuxna känner inte alltid till orsakerna till sådant, det kan vara relevanta orsaker.

Vidare tänker jag, att om det handlar om barn från samma klass (det framgår inte riktigt), så blir det plötsligt ett stort, dyrt, påkostat kalas dit ett stort antal av barnen i klassen är bjudna, troligen mer än hälften, kanske nästan allihop. Och då blir det väldigt jobbigt för de 1-2-3 barnen som inte är bjudna. De kommer då att känna sig inte bara objudna utan aktivt uteslutna. I så fall tycker jag att man kort och gott ska bjuda hela klassen utan undantag. 
  • Anonym (Beslutsam)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-09 13:26:17 följande:

Nu  var det två helt olika kalas, på helt olika platser med helt olika inriktningar. Dessutom med olika kompisgäng, så när som på fyra barn, varav tre avbokade till förmån för den andra kompisens kalas. Ett kalas var på en typ av laserdoom-plats och det andra på ett museum, så det var svårt att jämka.
Svar på tråden Tacka ja och sen nej till barnkalas?