• Anonym (mojje)

Paddla kanot eller kajak solo

Blev lite inspirerad av att ta mig ut på sjön eller i en lugn kanal med kanot eller kajak. Kanot har jag paddlat med skolan för flera år sedan, men kajak blev jag avskräckt ifrån då min kompis pratade om att man kunde välta och hamna under vattnet.

Samtidigt verkar kajak vara lättare att hyra med alla Kajakomater.

Något man ska tänka på om man vill ge sig ut själv? Kommer naturligtvis ha flytväst och är simkunnig. Ger mig inte ut alltför långt från land och i för vilda vatten.

• Svar på tråden Paddla kanot eller kajak solo
  • Anonym (Man)

Om du ska paddla själv så är det kajak som gäller. Dom är mycket lättare och smidigare att manövrera. Visst, man kan ramla i, men det kan man med kanot också om man lägger vikten fel.

Det är ovanligt att slå runt i vanliga turkajaker och skulle det hända så löser du det.

Ha en trevlig tripp!

• Anonym (mojje)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 08:47:26 följande:

Om du ska paddla själv så är det kajak som gäller. Dom är mycket lättare och smidigare att manövrera. Visst, man kan ramla i, men det kan man med kanot också om man lägger vikten fel.

Det är ovanligt att slå runt i vanliga turkajaker och skulle det hända så löser du det.

Ha en trevlig tripp!

Är det svårt att ta sig i och ur själv?
  • Anonym (Kanotist)

Jag har paddlat en hel del kanot men precis som att jag inte badar ensam så paddlar jag inte ensam, av säkerhetsskäl. 

• ciann
    Anonym (mojje) skrev 2024-09-08 08:52:33 följande:
    Har du aldrig suttit i en kajak? Då skulle jag rekommendera dig att hänga på en gruppaktivitet eller en kurs. Absolut inte själv. 

Det är kruxigt att ta dig i och ur om man inte vet hur. Lätt hänt att kajaken välter om man gör fel. Och nu börjar det bli kallt i vattnet. Själv tar jag gärna hjälp med stabilisering just vid i och urstigning, då jag vält ett par gånger. 
  • Tilolo

Tack för denna tråd, du väckte min dröm till liv igen! 🙏
    Jag har samma undran. 🙂
    Följer! 🤓

• Anonym (mojje)

Blev mest inspirerad av vädret. 

• Anonym (mojje)
    Tilolo skrev 2024-09-08 09:15:25 följande:

Tack för denna tråd, du väckte min dröm till liv igen! 🙏
    Jag har samma undran. 🙂
    Följer! 🤓

Vi kanske skulle ta en tur ihop Flört
  • Anonym (Man)
    Anonym (mojje) skrev 2024-09-08 08:52:33 följande:
    Om man inte gjort det förut så kan det behövas lite träning. Men det är nog ingen bra ide att åka helt själv om du är så pass ny i detta. 
  • Anonym (Vatten)

Tänk på
    Paddla nära land.
    Du ska veta vad du ska göra om, du ramlar i, du blir trött och allt annat som kan hända.
    Lägg mobilen i en vattentät påse.
    Det är alltid bra att vara 2.

• ciann

Mycket bra förslag. 

Anonym (mojje) skrev 2024-09-08 09:20:23 följande:
    Vi kanske skulle ta en tur ihop Flört
  • Anonym (Kanotist)

Det är ju väldigt härligt att paddla, men innan man paddlar kajak behöver man få instruktion bla om hur man räddar sig upp på kajaken om man faller i. Kanotförbundet har en bra sida med råd. De lyfter fram fyra saker som extra viktiga:

Ta med telefon/nödsändare

Träna självräddning

Klä dig för att kunna ligga i vattnet en stund, ta med extra ombyte vattentätt packat

Ta med dig sällskap

https://kanot.com/sakerhet--miljo/saker-paddling/sakerhet---att-tanka-pa

Svar på tråden Paddla kanot eller kajak solo