• Anonym (Jeanette)

Vad är allmänbildning?

Vad anser ni är att vara allmänbildad? 

Hur blir man allmänbildad? 

• Svar på tråden Vad är allmänbildning?
  • Elin pelin

Att man kan lite om mycket.

Fär att bli allmänbildad så kan man läsa tidningen (då gärna mer nyhetsorienterade), titta på nyheterna, titta gärna på samhällsprogram och kunskapsprogram. Sen ska man inte glömma bort vikten av att diskutera med andra och utbyta erfarenheter.

• Anonym (bra fråga)

Jag vet inte så noga, men jag vill också gärna veta då folk i min närhet hela tiden framhåller att jag är "så jäkla allmänbildad" och ingen vill spela kunskapsspel med mig Rynkar på näsan

• Anonym (allmänbildad?)
    Anonym (bra fråga) skrev 2024-09-07 19:37:54 följande:

Jag vet inte så noga, men jag vill också gärna veta då folk i min närhet hela tiden framhåller att jag är "så jäkla allmänbildad" och ingen vill spela kunskapsspel med mig Rynkar på näsan

Skrattande håller med. Hade en lärare i skolan som tyckte jag var det mest oanmänbildade som fanns 
    I vuxen ålder så är det många som ansett att jag är väldigt allmänbildad.
    Va lika intresserad av omvärlden då som nu.
  • Anonym (Abc)

Att vara allmänbildad skulle jag säga är när man har förmågan att hänga med i och komma med egen input i diskussioner om politik, samhälle mm.

• Lynx123

Att kunna en del om alla möjliga ämnen: historia, geografi, politik, musik etc. En person som håller sig a jour med vad som händer i världen men som också läser böcker och tidningar.

• Anonym (Man)

Att vara allmänbildad är för mig att ha ett hum om mycket. Att kunna se den övergripande kontexten oavsett vilket ämne det gäller.

• Anonym (Ingalilla)

Att ha koll på lite av det mesta.

Man blir det om man är intresserad av sin omvärld och nyfiket ser sig omkring på flera olika ställen, radio, tidningar, nätet mm. Men även genom att aktivt lyssna på människor man möter och vad de har att berätta. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Ingalilla) skrev 2024-09-08 07:20:44 följande:

Att ha koll på lite av det mesta.

Man blir det om man är intresserad av sin omvärld och nyfiket ser sig omkring på flera olika ställen, radio, tidningar, nätet mm. Men även genom att aktivt lyssna på människor man möter och vad de har att berätta. 

Det som är nyckeln till att vara allmänbildad är att man minns tillräckligt mycket av allt man lär sig och tar till sig. Dom flesta glömmer tillräckligt mycket för att inte vara allmänbildade.
  • Anonym (Ingalilla)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 07:36:05 följande:
    Det som är nyckeln till att vara allmänbildad är att man minns tillräckligt mycket av allt man lär sig och tar till sig. Dom flesta glömmer tillräckligt mycket för att inte vara allmänbildade.
    Ja, det är ju sant. Man måste lägga det på minnet också. Men är man intresserad gör man ju ofta det. Jag tror att allmänbildade generellt är nyfikna och öppna personer. Finns det ett genuint intresse minns man mer än om man bara läser något för att blivit tillsagd att göra det. 

Sen har vi ju olika förmåga att minnas också, så klart. 
  • Tobben

När jag gick i skolan var det varje vecka ett prov i vad som kallades nutidsorientering.
    Det var i princip 10 frågor om vilka nyheter som varit senaste veckan. Detta skulle tydligen uppmuntra elever att bli mer allmänbildade.
    Väljer jag att lyssna på P4 på jobbet under en vecka så brukar jag spika ett sådant test, men tycker absolut inte att det är allmänbildande.
    T ex igår på Ekot var det en lång utläggning om att.det i Ukraina ska byggas underjordiska vapenfabriker. En som är högt uppsatt inom försvaret var med och kommenterade.
    Som så ofta när jag hör nyheter idag ställer jag mig frågan: vad ska jag med denna information till?
    Samma sak gäller all den information om Usa som ständigt prackas på oss via nyhetskanaler. Varför? Är det en vettig allmänbildning att veta vad Trump har för förmögenhet?

Jag minns rätt mycket praktiska saker från grundskolan. Phytagoras sats, effektlagen, ohms lag, archimedes princip, geografi osv. Vissa personer har inte en aning om vad jag pratar om när jag nämnar dessa saker och påstår att jag är allmänbildad.
    Så vad är allmänbildning? Jag skulle säga att det är förmågan att ta till sig saker och kunna avgöra och sortera om det ska läggas på minnet eller inte.

• klyban

Tycker man kan kalla allmänbildningen och när man kan lite grann om väldigt många saker.(Och en del saker kan man då mycket om pga intresse.)
    Men då att man har en bred koll på saker och ting.

Och att man är uppdaterad om vad som sker i världen och varför.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vad är allmänbildning?