• Anonym (A)

Hur ser kristendomen på honosexualitet egentligen?

Min dotter känner sig kristen och vill döpa sig. Ska jag vara ärlig så är jag inte jättepåläst och lite förvirrad över hur tron egentligen ser ut. Djupt kristna verkar exempelvis se honosexualitet som en synd. Vad är det som gäller egentligen?

• Svar på tråden Hur ser kristendomen på honosexualitet egentligen?
  • Anonym (A)

Det skulle såklart stå homosexualitet.

• Anonym (Olika)

Det beror nog helt på vilken församling du vänder dig till. Har en bekant som är kristen och homosexuell, i de kretsarna har det uppenbarligen funkat (vet dock inte hur öppen han har varit med att han är gay). I andra kretsar ses väl homosexualitet inom kyrkan som en synd som du säger.

• 567890

Bibeln är väldigt tydlig med vad den anser om homosexualitet:

Tredje Moseboken 18:22

"Du skall inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är en styggelse."

Tredje Moseboken 20:13
    "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda begått en styggelse. De skall straffas med döden, deras blodskuld är deras egen."

Romarbrevet 1:26-27
    "Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, och på samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnor och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och drog på sig själva den straffdom som de förtjänade för sin förvillelse."

1 Korinthierbrevet 6:9-10
    "Vet ni inte att orättfärdiga inte skall ärva Guds rike? Bedra er inte! Varken otuktiga, avgudadyrkare, äktenskapsbrytare, de som utövar homosexualitet, eller tjuvar, giriga, drinkare, smädare eller utsugare skall ärva Guds rike."

• Pixxel

Kristendom som all annan religion jag känner till förbjuder homosexualitet. Däremot så är svenska kristna inte särskilt homofobiska. Även bland judar har det börjat bli accepterat.

Men ja, ska man följa bibeln strikt är det förbjudet.

• Anonym (A)
    Anonym (Olika) skrev 2024-09-06 21:09:47 följande:

Det beror nog helt på vilken församling du vänder dig till. Har en bekant som är kristen och homosexuell, i de kretsarna har det uppenbarligen funkat (vet dock inte hur öppen han har varit med att han är gay). I andra kretsar ses väl homosexualitet inom kyrkan som en synd som du säger.

Jag tänker spontant svenska kyrkan. Vilken församling tillhör han? 
  • Anonym (A)
    567890 skrev 2024-09-06 21:17:34 följande:

Bibeln är väldigt tydlig med vad den anser om homosexualitet:

Tredje Moseboken 18:22

"Du skall inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är en styggelse."

Tredje Moseboken 20:13
    "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda begått en styggelse. De skall straffas med döden, deras blodskuld är deras egen."

Romarbrevet 1:26-27
    "Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, och på samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnor och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och drog på sig själva den straffdom som de förtjänade för sin förvillelse."

1 Korinthierbrevet 6:9-10
    "Vet ni inte att orättfärdiga inte skall ärva Guds rike? Bedra er inte! Varken otuktiga, avgudadyrkare, äktenskapsbrytare, de som utövar homosexualitet, eller tjuvar, giriga, drinkare, smädare eller utsugare skall ärva Guds rike."

Hur kommer det sig att synen på homosexualitet verkar se så olika ut om det är så tydligt i bibeln?
  • Anonym (A)
    Pixxel skrev 2024-09-06 21:22:15 följande:

Kristendom som all annan religion jag känner till förbjuder homosexualitet. Däremot så är svenska kristna inte särskilt homofobiska. Även bland judar har det börjat bli accepterat.

Men ja, ska man följa bibeln strikt är det förbjudet.

Hur vanligt är det att följa bibeln strikt idag? Blir väldigt förvirrad när jag googlar ämnet.
  • Pixxel
    Anonym (A) skrev 2024-09-06 21:26:16 följande:
    Hur vanligt är det att följa bibeln strikt idag? Blir väldigt förvirrad när jag googlar ämnet.
    Bland svenskar inte alls. Bara bland katoliker i västvärlden typ skulle jag tro.
  • 567890
    Anonym (A) skrev 2024-09-06 21:24:40 följande:
    Hur kommer det sig att synen på homosexualitet verkar se så olika ut om det är så tydligt i bibeln?
    Bibeln är skriven av män för många tusen år sedan, livet och moralen har förändrats och kristna påverkas förstås också av att man idag ser annorlunda på t ex homosexualitet.

Det är tufft att vara religiös och försöka förhålla sig till något som sägs vara Guds ord men som samtidigt känns så fel, nästan som att det kanske inte ens är en Gud som skrev boken???
  • Anonym (A)
    Pixxel skrev 2024-09-06 21:28:38 följande:
    Bland svenskar inte alls. Bara bland katoliker i västvärlden typ skulle jag tro.
    Vet du hur ämnet diskuteras? Hur motiveras det att inte följa bibeln? 

Jag kan som sagt inte så mycket om kristendomen men tycker att jesus kärleksbudskap är fint. Står det över det andra?
  • Anonym (A)
    567890 skrev 2024-09-06 21:32:11 följande:
    Bibeln är skriven av män för många tusen år sedan, livet och moralen har förändrats och kristna påverkas förstås också av att man idag ser annorlunda på t ex homosexualitet.

Det är tufft att vara religiös och försöka förhålla sig till något som sägs vara Guds ord men som samtidigt känns så fel, nästan som att det kanske inte ens är en Gud som skrev boken???
    Undrar hur kristna i Sverige tänker. Hur diskusdionen går. Menar du att bibeln ifrågasätts i de kretsarna eller är det din egna fundering?
  • Tow2Mater

är din dotter lesbisk och du är orolig hon inte kan hitta rätt kyrka, eller vad handlar det om? Olika kyrkor har olika syn på utlevd homosexualitet.

• 567890
    Anonym (A) skrev 2024-09-06 21:39:07 följande:
    Undrar hur kristna i Sverige tänker. Hur diskusdionen går. Menar du att bibeln ifrågasätts i de kretsarna eller är det din egna fundering?
    Kristna idag måste blunda eller hitta ursäkter för stora delar av Bibeln och sen fokusera på de bitar som känns bra. Idag när vetenskapen har motbevisat stora delar av Bibeln och vi kan ifrågasätta under som kyrkan säger ha hänt finns det inte längre några faktiska bevis att Gud eller Jesus finns.

Jag tror att de flesta som är kristna är det pga uppväxten och att man söker svar, själva bevisen är inte så viktiga utan det är viktigare att det känns tryggt. Om man kommer utifrån och ser på allt med kritiska ögon är inte mycket logiskt, t ex homosexualitet.
  • Anonym (Beror på)

Vissa kristna församlingar tillåter homosexuella att gifta sig exempelvis Svenska kyrkan och Equmemiakyrkan. Andra börjar sakta mjukna upp som exempelvis Katolska kyrkan och i andra är det tvätnej exempelvis i Pingstkyrkan. 

Svar på tråden Hur ser kristendomen på honosexualitet egentligen?