• Anonym (L)

Föräldrapenning och omvårdnadsbidrag

Sitter här och planerar lite i förväg hurvida man ska göra för att ansöka om föräldrapenning. Dels jobbar jag mot provisionsbaserad lön men också har jag omvårdnadsbidrag för två barn. Ska man räkna med omvårdnadsbidraget som en inkomst när man ansöker om föräldrapenning? Kommer försäkringskassan att ta bort omvårdnadsbidraget om man börjar få föräldrapenning för ett nyfött barn? För omvårdnadsbidraget är för tiden jag slipper att arbeta för att ta hand om mina barn. Hur räknar man liksom på detta? Är det någon som vet? 

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Föräldrapenning och omvårdnadsbidrag
  • Yllop

Skulle tro att du får bäst svar genom att fråga Försäkringskassan.

• mammatill6

Du ska inte räkna med ovb i inkomsten då det inte är SGI-grundande. Du kommer få behålla det med föräldrarpenning. OVB får du inte för att du slipper arbeta för att ta h and om barnen även om det är det du använder det till. Det är en ersättning för det merarbetet du har med ditt barn. Har själv haft vårdbidrag/ovb i 16 år och varit föräldrarledig av och till en viss del av det.

• Anonym (L)
    mammatill6 skrev 2024-09-07 11:58:52 följande:

Du ska inte räkna med ovb i inkomsten då det inte är SGI-grundande. Du kommer få behålla det med föräldrarpenning. OVB får du inte för att du slipper arbeta för att ta h and om barnen även om det är det du använder det till. Det är en ersättning för det merarbetet du har med ditt barn. Har själv haft vårdbidrag/ovb i 16 år och varit föräldrarledig av och till en viss del av det.

Tack så mycket för ditt svar. Var osäker på om jag skulle räkna med det och tänkt ringa dem på måndag för att höra efter. :)
  • Jemp

De kommer räkna ut ett snitt för vad du tjänar för att fastställa sgi. 

• Anonym (L)
    Jemp skrev 2024-09-07 13:12:52 följande:

De kommer räkna ut ett snitt för vad du tjänar för att fastställa sgi. 

Detta vet jag :) Det var mer om omvårdnadsbidraget jag funderade kring. 
Svar på tråden Föräldrapenning och omvårdnadsbidrag