• emeliiee

AMF-värde

Hej! 
    Ett AMH värde på 5,7pmol/l bra eller dåligt? 

Mvh 

• Svar på tråden AMF-värde
  • Anonym (E)

Det är inte ett högt värde, men det behöver inte betyda katastrof och det beror också på hur gammal du är ☺️
    Som jag förstått det så är amh ett värde på totala äggreservem och kan variera beroende när man tar det och säger inte så mycket om fertiliteten just nu. 
    När vi gjorde utredning så hade jag aningen lågt amh men när de gjorde ultraljud och räknade såg det bättre ut, så de sa att amh för sig inte säger så mycket mer än att jag kanske inte ska hoppas på att bli gravid runt 40, var 31 när jag gjorde utredningen och blivit gravid efter det. 

Men gissar att du är i kontakt med en läkare som kan ge dig en bättre bild av allt sammanlagt ☺️

• emeliiee
    Anonym (E) skrev 2024-09-07 11:43:34 följande:

Det är inte ett högt värde, men det behöver inte betyda katastrof och det beror också på hur gammal du är ☺️
    Som jag förstått det så är amh ett värde på totala äggreservem och kan variera beroende när man tar det och säger inte så mycket om fertiliteten just nu. 
    När vi gjorde utredning så hade jag aningen lågt amh men när de gjorde ultraljud och räknade såg det bättre ut, så de sa att amh för sig inte säger så mycket mer än att jag kanske inte ska hoppas på att bli gravid runt 40, var 31 när jag gjorde utredningen och blivit gravid efter det. 

Men gissar att du är i kontakt med en läkare som kan ge dig en bättre bild av allt sammanlagt ☺️

Hej, tack för ditt svar. 
    Jag är 33 år. Var hos en gynekolog för ca 2 år sedan och då var min äggreserv bra sa hon. Visst mycket kan ju hända på 2 år. 

Nej, som jag förstått det så säger det inget om fertiliteten heller men klart att man blir orolig när det är av det lägre värdet. 
    Ja, vi håller på att göra en utredning men proverna är lämnade inför första mötet, som kan bli inom 3 månader. Och jag är en orolig själ och kommer att bli galen om jag ska gå och undra så länge haha. Därav ville jag höra här lite. 
    Ditt svar lugnade mig endel, tack. ☺️
Svar på tråden AMF-värde