• Anonym (Aqua)

Slutar aldrig vara törstig på vatten?

Dricker nog ca 3 liter vatten minst varje dag.

Men känner att det aldrig släcker törsten. Snarare känner jag mig lite små svullen om händer och fötter?

Vet att man ska dricka INNAN man känner sig törstig. Har ett arbete som jag svettas mycket i så dricker rätt mycket alltså. Men inte överdrivet heller. 

Hur / vad ska jag göra för att känna sluta känna mig törstig konstant??

• Svar på tråden Slutar aldrig vara törstig på vatten?
  • Anonym (Diabetes?)

Du kanske ska kolla så att du inte har diabetes?

• Lynx123

Har du kollat upp att du inte har något underliggande problem som tex diabetes eller felande njurar?

• Anonym (E)

Vad menar du med att man ska dricka innan man är törstig? Det är en myt.

• Anonym (Py)

Kan vara så att du sköljer ut dina elektrolyter och det resulterar i att du känner dig mer törstig. Det blir en ond spiral och du praktiskt taget dränker dig själv. 

• Anonym (Mjölk)

Prova mjölk, det släcker törsten bättre. 

• Anonym (Aqua)
    Anonym (Py) skrev 2024-09-05 22:31:12 följande:

Kan vara så att du sköljer ut dina elektrolyter och det resulterar i att du känner dig mer törstig. Det blir en ond spiral och du praktiskt taget dränker dig själv. 

Den här tanken har faktiskt slagit mig faktiskt ! Hur ökar jag dessa då utan att dricka energidryck?
  • Anonym (Aqua)
    Anonym (Diabetes?) skrev 2024-09-05 22:05:08 följande:

Du kanske ska kolla så att du inte har diabetes?

Tror inte att jag har det, hade antagligen kissat oftare då med ? 

Vet att jag har haft stora brister vad gällande vitaminer och mineraler (ej enligt vc provresultat, men ur fysiska reaktioner i kroppen). Men håller på och äter sådant nu. 

• Anonym (Aqua)
    Anonym (Mjölk) skrev 2024-09-05 22:36:52 följande:

Prova mjölk, det släcker törsten bättre. 

Har du möjligtvis en arla ko in tatuerad? 

Tack för förslaget, men är laktos och gluten känslig. 

• Anonym (Aqua)
    Lynx123 skrev 2024-09-05 22:05:21 följande:

Har du kollat upp att du inte har något underliggande problem som tex diabetes eller felande njurar?

Nej det har jag väl inte direkt. Men tror inte att det är det. Har inte mycket till övers för Vc. Så lär inte gå dit heller.
  • Aniiee
    Anonym (Aqua) skrev 2024-09-05 22:39:33 följande:
    Den här tanken har faktiskt slagit mig faktiskt ! Hur ökar jag dessa då utan att dricka energidryck?
    Man dricker något som faktiskt har näring i sig. Mjölk, riktig saft, riktig juice, grönt te. Eller käkar något.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Py)

Det finns "elektrolytdrycker" att köpa i matbutiken eller så kan du prova med resorb. Vad jobbar du med som är så svettigt egentligen? 

• Anonym (Py)
    Aniiee skrev 2024-09-05 22:52:46 följande:
    Man dricker något som faktiskt har näring i sig. Mjölk, riktig saft, riktig juice, grönt te. Eller käkar något.
    Nja, drycken måste innehålla lite salter också.
  • Aniiee
    Anonym (Py) skrev 2024-09-05 23:17:56 följande:
    Nja, drycken måste innehålla lite salter också.
    Ja? Det finns mineraler i alla dryckerna jag räknade upp. Och TS lär ju äta också, så det är nog inga bekymmer.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Py)
    Aniiee skrev 2024-09-05 23:27:42 följande:
    Ja? Det finns mineraler i alla dryckerna jag räknade upp. Och TS lär ju äta också, så det är nog inga bekymmer.
    Inte i närheten av den mängd som behövs om man svettas mycket som TS verkar göra. Sen är väl varken juice eller saft så bra att hälla i sig då det innehåller stora mängder socker, men det är en annan diskussion 
  • Anonym (que)
    Anonym (Aqua) skrev 2024-09-05 22:44:43 följande:
    Nej det har jag väl inte direkt. Men tror inte att det är det. Har inte mycket till övers för Vc. Så lär inte gå dit heller.
    Så du frågar hellre okända människor utan medicinsk utbildning på ett familjeforum istället för att gå och ta några snabba prover och se om du har något som saknas i kroppen?

Det kan mycket väl vara diabetes. 
  • Anonym (gåtilldoktorn)

Jag har heller inte mycket för vc, men det låter som att du kan lida av allt från diabetes, njurproblem eller hjärtfel och det kan synas på ett enkelt blodprov. Kan ju vara värt att göra innan du blir jättesjuk och kanske inte kan jobba?

För att få i dig elektrolyter kan du ta några gram keltiskt havssalt, låt de smälta på tungan och sedan skölj ner med vatten. Eller köp elektrolytpulver. Resorb är bara skit.

• Anonym (galenskap!)
    Nä, för det blir säkert jättebra att gå runt med obehandlad diabetes.

Min vän fattade inget förrän han började få bensår, sämre syn, döda nerver i fötterna och till sist en rejäl höftinfektion som nästan ledde till amputation av ett underben. Vi tjatade på honom att kolla upp sig men uppenbarligen inte tillräckligt.

Men fortsätt du bara, kirurgerna övar gärna på att amputera då och då.
    Och lite diabetesorsakade erektionsstörningar är säkert inget du bryr dig om heller.

Läs detta tre gånger och fatta:

Eftersom typ 2-diabetes utvecklas långsamt och ger mycket lite symtom förekommer det ibland att komplikationer upptäcks redan vid diagnos.

www.novonordisk.se/for-patient/typ-2-diabetes/komplikationer.html
  • Anonym (Py)
    Anonym (que) skrev 2024-09-06 11:54:36 följande:
    Så du frågar hellre okända människor utan medicinsk utbildning på ett familjeforum istället för att gå och ta några snabba prover och se om du har något som saknas i kroppen?

Det kan mycket väl vara diabetes. 
    Jag råkar dock vara utbildad undersköterska. Och ja, diabetes kan vara en orsak. Men precis som ts sa, så borde hen även då kissa massor, vilket inte verkar vara fallet. Diabetiker kissar enormt mycket eftersom kroppen vill göra sig av med sockret i blodet på något sätt, vilket annars är insulinets uppgift. Detta resulterar även i att urinet luktar sött. Man kan smaka på det om man vill och då kommer man även märka att det smakar sött.

Ett annat väldigt enkelt sätt att ta reda på om man har diabetes eller ej (om man nu inte vill lapa i sig urin) är att köpa en blodsockermätare. Finns att köpa på dom flesta apotek. Det är det VC kommer använda för att testa för diabetes, men vill ts inte gå dit så kan hen göra testet själv med sin egen mätare. Ju lägre blodsocker efter måltid, desto bättre. 
  • Anonym (Ans)
    Skulle rekommendera dig att ta en full hälsopanel XXL på werlabs eller liknande tjänst. Jag ger inte heller mkt för vc men har tagit ansvar för min egen hälsa och kollat upp saker sj. Där betalar du själv för dina blodprov och får svaren till din mail, du testar dig på vanlig vc. Det du beskriver låter inte bra och bör absolut kollas upp.
  • Anonym (NaCl)
    Anonym (Aqua) skrev 2024-09-05 22:39:33 följande:
    Att salta på maten är ett billigt och bra sätt att fylla på med elektrolyter. Dagar då man svettas extra mycket kan man salta lite extra.
Svar på tråden Slutar aldrig vara törstig på vatten?